Monday

KEYAKINAN DIRI

KEYAKINAN DIRI

Apakah harga diri?
Harga diri adalah aset atau nilai diri yang menggambarkan perwatakan diri.

Mengapa perlu ada harga diri?
Nilai harga diri yang tinggi akan menjadikan anda:

Berkeyakinan
Bermotivasi
Dapat mengatasi masalah dengan baik
Harga diri membolehkan saya membuat pilihan semada menuju ke arah kejayaan atau kegagalan.
Dengan keyakinan diri yang baik saya mampu mencapai kejayaan.

Bagaimana saya dapat menilai harga diri sendiri?
Jika tiada harga diri, saya merasa:

Tidak yakin pada diri sendiri
Menyalahkan diri sendiri semasa mengalami kegagalan
Rasa bersalah
Merasakan diri tidak penting
Takut untuk memberi idea atau pandangan
Menyebabkan ketegangan perasaan
Rasa tidak selamat untuk menghadapi masa akan datang
Saya sentiasa memikirkan seperti:

Akan sentiasa dimarahi oleh ibu bapa
Penampilan diri yang lemah di sekolah
Saya merasakan:
Tidak dipedulikan
Diri dibuli
Diasingkan oleh guru-guru
Apakah kesan jika saya tidak menangani keadaan ini?
Kemungkinan:

Hilang keyakinan pada diri sendiri
Bertindak mengikut hawa nafsu untuk kepentingan diri sendiri
Rasa sedih
Sentiasa mengalah atau merendah diri
Cuba meniru
Merasa diri gagal
Gagal untuk menjadi dewasa
Kemungkinan berakhir dengan bunuh diri
Bagaimana untuk memperbaikinya?
Lakukan yang berikut:

Beri tumpuan pada kehendak dan kemahuan
Fokus dan tumpukan perhatian kepada kejayaan
Bina jati diri
Dapatkan bahan bacaan yang positif atau membina
Fokus kepada kekuatan diri
Pamerkan kehebatan atau keistimewaan diri anda
Elakkan:

Mengkritik diri sendiri
Mudah mengalah atau merendah diri
Meniru orang lain
"Kegagalan itu bererti anda masih belum mencapai kejayaan"

Di manakah boleh saya mendapatkan bantuan?
Anda perlu mendapatkan nasihat dari:

Ibu bapa
Ahli keluarga yang boleh dipercayai
Kaunselor sekolah
Guru-guru agama

No comments:

Post a Comment