Monday

Apakah Gout?

Apakah Gout?

Penyakit arthritis gout adalah salah satunya jenis arthritis yang sering ditemui.

Apakah itu Gout ?

Penyakit arthritis gout adalah salah satunya jenis arthritis yang sering ditemui. Ianya berpunya dari tahap urik asid yang tinggi dalam tubuh kami.

Akan tetapi, para doctor sering menekankan bahawa penyakit arthritis gout ini tidak sama seperti keadaan yang dikenali sebagai hyperuricimea, iaitu keadaan seseorang pesakit yang mengalami tahap urik asid yang tinggi dalam tubuhnya.

Malahan, ramai pesakit yang mengalami hyperuricemia tidak akan mendapat penyakit gout sama sekali, dan ada juga pesakit yang mengalami serangan gout yang bertubi-tubi menunjukkan tahap urik asid yang biasa, ataupun rendah, dalam darah mereka.

Tambahan pula, tahap urik asid dalam darah seseorang pesakit itu akan menurun pada masa pesakit itu diseranging penyakit gout.

Oleh kerana itulah, pakar reumatologi Dr Amir Azlan Zain berpendapat bahawa “masaalah terbesar dalam menanangani masaalah gout bergantung kepada pengenalan : yang mana itu gout, dan yang mana tidak. Kerapkali, pesakit yang mengalami tahap urik asid yang tinggi berasa amat gelisah kerana mereka tersalah faham dan memikirkan bahawa mereka mengidap penyakit gout. Sebaliknya, ada pula pesakit gout yang tidak menerima hakikat penyakit itu dan tidak mengambil apa-apa langkah untuk menangani penyakit pada jangka masa yang panjang.”

Mengenali dan mengesahkan Gout

Penyakit artritis gout senang dikenali kerana setiap serangan membawa rasa sakit yang teramat bias yang juga diikuti oleh kebengkakan pada bahagian sendi tersebut. Sendi yang terlibat itu akan bengkak disebabkan pengumpulan kristal urik asid di bahagian sendi tersebut.

Seseoran doctor akan mengesyaki serangan gout jika pesakit mengalami serangan arthritis yang amat sakit, terutamanya di sendi di bahagian bawah jari kaki. Serangan arthritis gout yang akut pada bahagian bawah ibu jari kaki dikenali dengan panggilan podagra. Sendi-sendi yang turut terjejas oleh gout termasuk buku lali, lutut, pergelangan tangan, jari dan siku.

Setiap serangan penyakit gout biasanya melibatkan salah satu daripada sendi-sendi yang telah dinamakan di atas. Ianya lain daripada penyakit artritis yang lain, di mana beberapa sendi akan diserang sekaligus.

Ujian yang paling tepat untuk mengenali penyakit gout ialah dari mendapati kristal urik asid dari sampel cecair sendi yang didapati dari pesakit. Proses pengambilan cecair ini dengan menggunakan picagari dinamakan arthrocentesis. Cecair dari sendi yang mengalami keradangan itu diambil untuk dianalasis, untuk mengesan kristal urik asid dan juga jangkitan yang lain.

Ada kalanya pesakit yang membentangkan sejarah penyerangan gout yang klasik boleh didiagnosis dan diubati sebagai pesakit gout dengan tanpa menjalankan arthrocentesis.

Di Malaysia, Kementrian Kesihatan telahpun melancarkan garispanduan praktis klinikal (Clinical Practise Guidelines – CPG) untuk penanganan dan pengubatan gout, dan ia adalah seperti berikut :

Seseorang pesakit boleh disahkan sebagai menghidapi arthritis gout jika mengalami dua simtom yang berikut :

● Sebiji tophus (bintil, atau nodul disebabkan pengumpulan urik asid di atas bahagian sendi, tulang atau rawan)

● Sesebuah podagra (kebengkakan yang amat sakit di bahagian ibu jari kaki yang disebabkan oleh serangan gout)

● Sekurang-kurangnya dua serangan gout dalam jangka masa dua minggu At least two gout attacks in two weeks.

(www.moh.gov.my/MohPortal/cpgDetail.jsp?action=view&id=62).

Serangan arthritis gout yang akut tidak mudah dikelirukan dengan penyakit-penyakit yang lain, contohnya reumatisme. Serangan gout membawa rasa sakit yang mendadak, dan sendi yang terlibat akan bengkak, bahang dan berwarna merah.

Sakit yang dialami juga amat ketara, dan amat berlainan, ianya seperti “dicucuk olah seribu jarum pada bahagian bawah kulit.” Perasaan sakit ini boleh berterusan selama dua atau tiga hari, atau sehingga dua atau tiga minggu. Rasa teramat sakit yang dialami pada sendi tersebut boleh meningkat sehingga seseorang itu tidak boleh meletakkan malahpun sehelai selimut di atas kulit sendi tersebut. Ada juga sesetangah pesakit gout yang mengalami demam semasa diserang penyakit itu.

Rasa sakit dari serangan gout biasanya reda selepas beberapa jam atau beberapa hari, dengan, atau tanpa pengubatan. Kadangkala, serangan gout boleh berlanjut selama beberapa minggu. Kebanyakan pesakit gout akan mengalami serangan bertubi-tubi selama beberapa tahun.

Apakah faktor yang meningkatkan risiko penyakit artritis gout?

Satu-satunya, seseorang yang berketurunan keluarga yang tidak boleh menangani urik asid dengan biasa mengalami risiko gout yang lebih tinggi. Begitu juga seseorang yang gemuk, atau mengalami kenaikan berat badan yang mendadak, terutamanya pada usia remaja juga mengalami risiko gout yang lebih tinggi. Tambahan pula, seseorang yang meminum alcohol dari kadar sederhana sampai kadar yang tinggi, dan juga seseorang yang mengalami tekanan darah yang tinggi.

Ada sesetengah jenis ubat dan dadah yang boleh meninggikan tahap urik asid dalam tubuh kita, dan ini boleh menyebabkan penyakit gout. Tambahan pulah, ada sesetengah penyakit yang menyebabkan pengeluaran asik urik yang berlebihan dalam tubuh kita, ini termasuk beberapa jenis penyakit leukemia, lymphoma dan penyakit yang berkaitan dengan haemoglobin.

Untuk orang yang berisiko tinggi untuk mendapat penyakit gout, ada beberapa faktor yang boleh menyebabkan serangan gout. Ini termasuk penyahidratan, kecederaan ke atas sendi tersebut, demam, pemakanan yang melampau, peminuman alcohol yang berat dan juga pembedahan yang baru dilakukan.

Mengubati Gout

Pesakit gout boleh menangani penyakit ini jika mereka memahami dua konsep asas pengubatan gout.

Oleh kerana doctor hanya boleh mendiagnosis gout apabila seseorang pesakit sedan mengalami serangan tersebut, pada mulanya, doctor akan cuba untuk mengurangkan kebahangan dan keberangan yang sedang berlaku kepada sendi yang terlibat.

Selanjutnya, ia adalah mustahak untuk menangani faktor-faktor yang boleh mengurangkan kelakuan penyerangan pada masa yang akan datang.

Pengubatan serangan artritis gout melibatkan penggunaan ubat-ubat yang mengurangkan keradangan pada sendi yang terlibat.

Untuk mencegah serangan gout yang akut, seseorang harus sentiasa cukup minum air, jaga berat badan supaya tidak terlampau berat, jaga pemakanan, kurangkan peminuman alcohol dan juga mengamil ubat-ubat yang merendahkan tahap urik asid di dalam darah.

Selain daripada mengurangkan serangan gout, peminuman air yang cukup juga menjaga buah pinggang dan mengurangkan pembentukan batu karang pesakit gout.

Sebaliknya, peminuman alcohol memberi kesan buruk pada pesakit gout melalui dua cara. Ia mengurangkan daya buah pinggang untuk menhapuskan asid urik dalam darah kita, dan ia juga menyebabkan penyahidratan, dan kedua-dua ini akan menyebabkan pembentukan kristal urik asid dalam sendi.

Penjagaan pemakanan juga menolong mengurangkan serangan gout. Makanan yang tinggi dengan zat purine harus dielakkan. Penyelidik telah membentangkan bahawa, pada amnya, pemakanan daging dan makanan laut meninggikan risiko serangan gout, dan pemakanan makan seperti susu dan telur mengurangkan risiko tersebut. Pemakanan protin dan purine dari sayur-sayuran tidak meninggikan risiko gout. Kadar peminuman alcohol member kesan yang besar terhadap risiko gout. Begitu juga fructose yang didapati dari minuman-minuman ringan, boleh meninggikan risiko serangan gout.

Pengurangan berat badan boleh menolong merendahkan risiko serangan gout yang bertubi-tubi.

Ada tiga aspek pengubatan penyakit gout. Pertamanya, ubat penahan sakit yang mempunyai tahap kemujaraban yang berlainan, boleh digunakan untuk mengurangkan rasa sakit. Kedua, ubat anti-inflammatory, iaitu nonsteroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDS), colchicine, and corticosteroids digunakan untuk mengurangkan keradangan sendi-sendi yang terlibat. Akhirnya, jenis-jenis ubat yang digunakan untuk mengatasi masaalah tahap urik asid yang tinggi, yang menyebabkan hyperuricemia dan gout. Ubat-ubat ini akan terus mengurangkan tahap asid urik darah yang tinggi.

Dalam mempertikaikan ubat jenis yang terakhir ini, pakar reumatologi Dr Chow Sook Khuan sering menekankan bahawa, “walaupan pengubatan sedia ada, tidak setiap pesakit yang mengalami tahap urik asid darah yang tinggi, atau penyakit gout, harus diubati”. Dalam kes hyperuricemea tanpa gout, penukaran cara hidup dan pengalihan pemakanan mungkin cukup untuk mengurangkan tahap urik asid dalam darah mereka. Dengan itu, risiko gout pun akan turut menurun, dan pengambilan ubat tidak perlu untuk pesakit dalam kategori ini.

Dan walaupun seseorang pesakit telah mengalami serangan gout yang akut, dia tidak semestinya memerlukan ubat untuk mengurangkan tahal urik asid dalam tubuhnya, ujar Dr Chow.

Pemakanan ubat bergantung pada kekerapan serangan gout yang dialami, samada pesakit juga ada buntil tophi, dan samada pesakit juga mengidap penyakit lain, seperti penyakit jantung.

Contohnya, seseorang pesakit yang mengalami serangan gout untuk kali pertama akan diberi ubat penahan sakit dan ubat untuk mengurangkan keberangan sendi tersebut, tetapi dia tidak akan diberi ubat menahan tahap urik asid kerana serangan berikutnya mungkin hanya akan timbul dalam masa beberapa tahun!

Akan tetapi, jika seseorang pesakit mengalami tiga serangan gout dalam masa setahun, ia akan menjadi wajar untuk member pesakit tersebut ubat untuk mengurangkan tahap asid urik dalam darahnya. Ubat yang kini ada adalah jenis allupurinol, atau probenecid.

Dalam mengurangkan tahap urik asid dalam darah, seseorang yang memakan ubat tahan urik asid juga mengurangkan risiko serangan artritis, batu karang dalam buah pinggang, penyakit buah pinggang dan juga melarutkan buntil tophi yang keras.

Ubat yang digunakan untuk menurunkan tahap urik asid dalam darah biasanya tidak dimulakan sehingga keberangan dari serangan akut gout telah reda, kerana ia boleh menambah keterukan serangan tersebut. Jika pesakit sudah memakan ubat tersebut sebelum serangan itu berlaku, ubat itu akan terus dimakan pada masa serangan itu berlaku, tetapi akan ditukar dan dibetulkan setelah serangan itu selesai.

Ubat-ubat mengurangkan tahap urik asid harus diambil dengan peminuman air yang cukup, untuk menolong urik asid tersebut melalui system perkencingan dan untuk mengelakkan pembentukkan batu karang dalam buah pinggang.

Di rumah, pesakit gout yang mengalami serangan akut boleh menolong mengurangkan serangan tersebut dengan berehat dan meninggikan sendi yang terlibat. Bungkusan ais boleh digunakan di atas sendi tersebut untuk mengurangkan rasa sakit dan meredakan keberangan sendi itu. Pesakit juga harus mengelakkan ubat yang mengandungi aspirin, kerana aspirin itu mengurangkan daya penghapusan urik asid di dalam buah pinggang.

No comments:

Post a Comment