Tuesday

Wahai Lelaki Beriman, Tundukkanlah Pandanganmu, Wahai Wanita Beriman, Tutuplah Auratmu Dengan Sempurna

Wahai Lelaki Beriman, Tundukkanlah Pandanganmu, Wahai Wanita Beriman, Tutuplah Auratmu Dengan Sempurna
Posted by Asyraf Dinie Bahari Saturday, January 2, 2010 comments (0)
Wahai Lelaki Beriman, Tundukkanlah Pandanganmu, Wahai Wanita Beriman, Tutuplah Auratmu Dengan Sempurna

Terlalu Banyak Kisah Rogol, Deraan Seksual, Pembunuhan Wanita dan Sebagianya, Maka ingin saya berkongsi pesan Allah swt dlm hal ini agar kita sama-sama saling mengingat dan sama-sama muhasabah diri utk berusaha mengikut segala perintah Allah swt dan nescaya Allah pasti akan menjaga kita. InsyaAllah..

Wahai Lelaki Beriman, Tundukkanlah Pandanganmu dan Peliharalah Kemaluanmu Kerana Ia Lebih Suci Buat Kamu Dan Ingatlah Bahawa Allah Sentiasa Melihat Apa Yang Kamu Lakukan

Allah berfirman,"Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandanganya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat." (An-Nuur 24:30)

Wahai Wanita Beriman, Tutuplah Auratmu Dgn Sempurna Dengan Menutupi Dada dan Juga Menutup Seluruh Badan Dengan Pakaian Yang Longgar Serta Tidak Berwangi-Wangian. Nescaya Allah Pasti Menyelamatkah Kamu Dari Gangguan Manusia

Allah berfirman,"Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya"(An-Nuur 24:31)

Allah berfirman,"Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin: "Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka." Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, karena itu mereka tidak di ganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang"(Al-Ahzzab 33:59)

Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:“Sesiapapun wanita yang memakai wangian lalu dia melintas di hadapan lelaki supaya mereka dapat menghidu kewangiannya, dia adalah penzina.” [Diriwayatkan oleh al-Nasai dan dinilai hasan oleh al-Albani di dalam Shahih Sunan al-Nasai – hadis no: 5141]

Amalan kan doa yang sahih ini, Smg dengan usaha doa, Allah swt akan sentiasa berada bersama muslimah2 solehah, menjaga mereka dan sentiasa memberi perlindungan kepada mereka. InsyaAllah..

doa yang mudah dari hadis sohih:-

رَسُولَ اللَّهِ يقول من قال

بِسْمِ اللَّهِ الذي لَا يَضُرُّ مع اسْمِهِ شَيْءٌ في الأرض ولا في السَّمَاءِ وهو السَّمِيعُ الْعَلِيمُ

ثَلَاثَ مَرَّاتٍ لم تُصِبْهُ فَجْأَةُ بَلَاءٍ حتى يُصْبِحَ وَمَنْ قَالَهَا حين يُصْبِحُ ثَلَاثُ مَرَّاتٍ لم تُصِبْهُ فَجْأَةُ بَلَاءٍ حتى يُمْسِيَ

Ertinya : Rasulullah s.a.w didengari berkata sesiapa yang berdoa : "Dengan nama Allah yang tiada dimudaratkan sesuatu apapun dengan namaNya samada di bumi dan di langit, dan Dialah maha mendengar dan maha mengetahui" sebanyak 3 kali, maka ia tidak ditimpa kesusahan bala dan musibah sehinggalah subuh esoknya, dan barangsiapa membacanya ketika subuh 3 kali, ia tidak ditimpa kesusahan bala dan musibah sehingga petangnya" ( Riwayat Abu Daud, 4/323 ; At-Tirmidizi, 5/465 dan Ahmad ; Tirmizi : Hasan - Teks doa berwarna Merah Syeikh Syuaib ; Hasan)

Blog:www.asyrafdinie.blogspot.com
Labels: Pesanan Buat Muslimin dan Muslimat
Jgnlah Brpaling Dari Agama Allah swt,Krn Mrk Yg Brpaling Pasti Allah Akan Sempitkan Kehidupan Dunianya,Sehingga Tiada Kelapangan DidadaNya
Posted by Asyraf Dinie Bahari Tuesday, December 29, 2009 comments (0)
Jgnlah Brpaling Dari Agama Allah swt Iaitu Dgn Menentang,Tdk Mengendahkan atau Melupakan PerintahNya Dan Sunnah RasulNya,Krn Mrk Yg Brpaling Pasti Allah Akan Sempitkan Kehidupan Dunianya,Sehingga Tiada Kelapangan Dan Ketenangan DidadaNya


Allah berfirman:"Dan barangsiapa berpaling dari peringatan-Ku,maka ssgghnya baginya penghidupan yg sempit,dan Kami akan menghimpunkannya pd hari kiamat dlm keadaan buta”(Thaha 20:124)
Labels: Akibat Berpaling Dari Agama Allah (20:124)
Bersangka Baiklah Dan Jangan Mudah Mencurigai Saudaramu Kerana Ia Adalah Perkataan Yang Paling Dusta dan Kebanyakkan Prasangka Buruk Itu Adalah Dosa
Posted by Asyraf Dinie Bahari Monday, December 28, 2009 comments (0)
Bersangka Baiklah Dan Jangan Mudah Mencurigai Saudaramu Kerana Ia Adalah Perkataan Yang Paling Dusta dan Kebanyakkan Prasangka Buruk Itu Adalah Dosa


Allah berfirman:"Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka (kecurigaan), karena sebagian dari prasangka itu dosa. Dan janganlah mencari-cari keburukan orang dan janganlah menggunjingkan satu sama lain. Adakah seorang diantara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang" (Al-Hujuraat 49:12)

Larangan Berprasangka Buruk

Allah berfirman supaya melarang para hambaNya yang beriman untuk banyak berprasangka buruk iaitu dengan mencurigai keluarga, kerabat serta orang lain dengan tuduhan yang buruk yang bukan pada tempatnya. Kerana sesungguhnya sebahagian dari perbuatan tersebut merupakan hal yang menyebabkan dosa. Oleh kerana itu, hendaklah hal tersebut dijauhi secara keseluruhan sebagai tindakan pencegahan.

Diriwayatkan oleh Amirul Mukminin, 'Umar bin al-Khattab ra, ia berkata,"Janganlah kamu sekali-kali berprasangka terhadap suatu ucapan yang muncul dari saudaramu yang beriman melainkan dengan prasangka yang baik, kerana engkau memiliki cara lain untuk memahami(perkataan)nya dengan pemahaman yang baik. [Dan ucapan tersebut masih dimungkinkan mengandungi kebaikan].(Atsar riwayat Ahmad dalam kitab az-Zuhd, juga ad-Durrul Mantsuur (VI/99))

Imam Malik meriwayatkan dari Abu Hurairah ra, ia mengatakan bahawa Rasulullah saw bersabda:

قال أبو هريرة يأثر عن النبي ( صلى الله عليه وسلم " قال : " إياكم والظن فإن الظن أكذب الحديث ولا تحسسوا ولا تجسسوا ولا تباغضوا وكونوا عباد الله إخوانا

"Jauhilah prasangka, kerana sesungguhnya prasangka adalah perkataan yang paling dusta. Janganlah kalian saling mengintip kesilapan orang lain dan janganlah kalian saling mencari kesalahan orang lain, dan jangan saling membenci.Tetapi jadilah hamba-hamba Allah yang bersaudara" (Al-Muwaththa' (II/907))

Hadis ini juga diriwayatkan oleh Al-Bukhari, Muslim dan Abu Dawud.

عن أنس رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم لا تقاطعوا ولا تدابروا ولا تباغضواولا تحاسدوا وكونوا عباد الله إخوانا ولا يحل لمسلم أن يهجر أخاه فوق ثلاث ايام

Diriwayatkan oleh Anas ra, ia mengatakan bahawa Rasulullah saw bersabda,"Janganlah kalian saling memboikot, janganlah saling membelakangi, janganlah saling membenci, janganlah saling iri hati, tapi jadilah hamba-hamba Allah swt yang bersaudara. Dan tidak lah halal bagi seorang yang beragama islam (muslim) untuk bersikap diam (tidak saling bertanya) tentang saudaranya lebih dari tiga hari" (Diriwayatkan oleh Muslim dan Tirmidzi, serta disahihkan oleh at-Tirmidzi)

Firman Allah swt "وَلَا تَجَسَّسُوا" "Dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain", yakni sebahagian dari kalian terhadap sebahagian yang lain. Kata tajassus pada umumnya dipakai untuk hal-hal yang tidak baik. Oleh sebab itu lah maka "mencari kesalahan orang lain" dalam bahasa arab disebut dengan al-jassus. Sedangkan kata tahassus pada umumnya ditujukan kepada kebaikan seperti pengertian yang terdapat dalam firman Allah swt yang menceritakan perihal Nabi Ya'qub ketika mengatakan kepada para Putranya:

Allah berfirman:"Hai anak-anakku, pergilah kamu, maka carilah berita tentang Yusuf dan saudaranya dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir."(Yusuf 12:87)

Namun adakalanya juga kata tersebut diguna pakai untuk perkataan negatif seperti pengertian yang terdapat dalam hadis sahih,dimana Rasulullah bersabda:

لا تحسسوا ولا تجسسوا ولا تباغضوا وكونوا عباد الله إخوانا

"Janganlah kalian saling mengintip kesilapan orang lain dan janganlah kalian saling mencari kesalahan orang lain, dan jangan saling membenci.Tetapi jadilah hamba-hamba Allah yang bersaudara" (Hadis Riwayat Bukhari, Fat-hul Baari (X/496))

Al-Auza'i berkata, "Tajassus adalah mencari-cari sesuatu, sedangkan tahassus adalah mencuri dengar pembicaraan sekelompok orang sedangkan mereka tidak suka jika perbicaraan itu didengar oleh orang lain, atau mencuri dengar dari bilik rumah mereka. Tadabbur adalah sikap saling mendiamkan, tidak mengajak bicara"

Firman Allah swt "وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا","dan janganlah menggunjingkan satu sama lain",Dalam ayat ini terdapat larangan larangan untuk menggunjing atau mengumpat. Hal tersebut ditafsirkan oleh Nabi saw melalui sabda nya yang mengatakan tentang ghibah iaitu:

ذكرك أخاك بما يكره ، قيل : أفرأيت إن كان في أخي ما أقول ؟ قال : إن كان فيه ما تقول فقد اغتبته ، و إن لم يكن فيه فقد بهته " . أخرجه مسلم

"Pembicaraanmu tentang saudaramu yang tidak dia sukai",Ada yang bertanya,"Bagaimana jika yang dibicarakan itu benar adanya?" Rasulullah saw menjawab,"Jika yang kamu bicarakan itu ada padanya, beerti kamu telah mengumpatnya, dan jika apa yang kamu bicarakan itu tidak ada padanya, maka kamu telah berdusta padanya" (Hadis senada juga diriwayatkan oleh at-Tirmidzi dan ia berkata, "Hasan shahih")

Terdapat peringatan keras dalam masalah ghibah, kerana itulah Allah swt menyamakan perlakunya dengan orang yang memakan bangkai saudaranya sendiri, sebagaimana yang disebutkan dalam firmanNya,"أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ", ertinya, sebagaimana kalian tidak suka memakai bangkai saudara sendiri,maka janganlah mengumpat, kerana hukumannya lebih berat dari itu.

Ayat tersebut memberikan peringatan kepada kita menjauhi ghibah, sebagaimana sabda rasulullah saw tentang orang yang meminta lagi pemberiannya,dimana beliau bersabda:

كالكلب يعود في قيئه

"Seperti anjing yang muntah, lalu menelan kembali muntahnya"

Sebelumnya rasulullah saw bersabda:

ليس لنا مثل السوء

"Kami tidak memiliki perumpamaan yang buruk" (Hadis Riwayat Bukhari, Fat-hul Baari (V/278))

Disebutkan dalam berbagai kitab sahih, hasan dan berbagai musnad, yang bersumber dari berbagai jalur bahawa rasulullah saw pernah bersabda dalam khutbah haji wada';

إن دماءكم وأموالكم عليكم حرام كحرمة يومكم هذا في شهركم هذا في بلدكم هذا

"Sesungguhnya darah, harta dan kehormatan kalian adalah haram atas kalian semua, sebagaimana kesucian hari, bulan dan negeri kalian ini" (HR Bukhari dan Muslim)

Abu Dawud meirwayatkan dari Abu Hurairah ra,ia mengatakan bahawa Rasulullah saw bersabda:

كل المسلم على المسلم حرام ماله و عرضه و دمه حسب امرئ من الشر أن يحقر أخاه المسلم

"Diharamkan atas setiap orang muslim harta, kehormatan dan darahnya terhadap muslim lainya.Cukuplah keburukan seseorang,bila ia menghina saudaranya sesama muslim" (Hadis ini diriwayatkan oleh at-Tirmidzi dan ia berkata,'Hasan gharib'.

Al-Hafiz Abu Ya'la meriwayatkan oleh dari saudara sepupu Abu Hurairah ra,seseungguhnya Ma'iz pernah mendatangi rasulullah saw saw sambil berkata,"Wahai Rasulullah!Aku telah berbuat zina",Rasulullah saw pun berpaling darinya sampai Ma'iz mengulang-ulang perkataannya sebanyak empat kali. Ketika Ma'iz mengulang untuk kali kelima kalinya,Rasulullah saw bertanya,"Engkau berbuat zina?"Ma'iz menjawab,"Ya".Rasulullah bertanya,"Tahukah engkau apa itu zina?" Ma'iz menjawab,"Ya,aku melalukan perbuatan terlarang dengannya sebagaimana seorang suami yang mendatangi isterinya secara halal."Rasulullah saw bertanya,"Apa yang engkau maksudkan dengan pengakuanmu ini?"Ma'iz menjawab,"Aku bermaksud agar engkau mensucikanku."Rasulullah bertanya,"Apakah itu(kemaluan)mu masuk kedalam itu (kemaluan)nya,sebagaimana batang celak dimasukkan ke dalam wadahnya atau sebagaimana timba dimasukkan ke dalam sumur?"Ma'iz menjawab,"Ya,wahai rasulullah."Kemudian Rasulullah saw memerintahkan agar ia (Ma'iz) dirajam. Ma'iz pun dirajam. Kemudian rasulullah saw mendengar ada 2 orang yang bercakap-cakap.salah satunya berkata,"Tidakkah engkau saksikan orang yang telah ditutupi (dosanya) oleh Allah swt tetapi jiwanya tidak meninggalkannya,melainkan harus dirajam seperti anjing"Rasulullah saw tetap sahaja berjalan hingga melalui bangkai,lalu bersabda:

أين فلان وفلان ؟ " فقالا : نحن ذان يا رسول الله فقال : " انزلا فكلا من جيفة هذا الحمار " فقالا : يا نبي الله من يأكل من هذا ؟ قال : " فما نلتما من عرض أخيكما آنفا أشد من أكل منه والذي نفسي بيده إنه الآن لفي أنهار الجنة ينغمس فيها

"Dimanakah si Fulan dan si Fulan?Suruhlah keduanya turun dan memakan bangkai keledai."Keduanya menjawab,"Semoga Allah mengampunimu,wahai rasulullah! Apakah bangkai ini layak untuk dimakan?"Rasulullah saw menjawab,"Apakah yang telah kalian berdua katakan tentang saudaramu tadi jauh lebih menjijikkan daripada bangkai keledai ini rasanya.Demi Dzat yang jiwanya ada ditangan-Nya,sesungguhnya dia sekarang benar-benar berada disungai-sungai Syurga menyelam didalam nya" (Ibnu Kathir rh berkata, "Sanad Hadis ini shahih")

Imam Ahmad meriwayatkan dari Jabir bin 'Abdillah ra,ia berkata,"Kami pernah bersama-sama dengan Nabi saw,tiba-tiba bau bangkai menyengat berhembus.Kemudian Rasulullah saw bertanya,"Tahukah kalian bau apa ini?Ini adalah bau orang-orang yang suka mengumpat(menceritakan keburukan) sesama manusia" (HR Ahmad, Komentar Syaikh Al-Albani, hadis ini "Hasan Lighairihi",lihat Shahihut Targhiib wat Tarthiib no 2840)

Cara Bertaubat Bagi Mereka Yang Mengumpat dan Menyebarkan Fitnah

Firman Allah swt,"وَاتَّقُوا اللَّهَ", Yakni dalam perintah dan larangan-Nya,perhatikan dan takutlah. "إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ" Yakni Maha Penerima taubat bagi orang yang bertaubat dan Maha Penyayang bagi orang yang kembali dan bergantung kepada-Nya.

Jumhur ulama' mengatakan "cara taubat pengumpat adalah melepaskan diri dari perbuatan tersebut serta berkeinginan kuat untuk tidak mengulanginya lagi.Apakah disyaratkan adanya penyesalan atas perbuatan yang telah dilakukan, serta meminta maaf dari orang yang pernah diumpatkannya?Terdapat perbezaan pendapat dalam masalah ini.

Ada yang berpandangan, tidak disyaratkan untuk meminta maaf, sebab jika org yg pernah diumpatkannya itu mengetahuinya, boleh sahaja akan lebih merasakan sakit,dibandingkan dengan ketika ia belum mengetahui. Untuk itu caranya adalah dengan memujinya diberbagai tempat dimana ia pernah diumpatkan dan mengubah ghibah semampunya sehingga boleh menutupi dosa ghibah yang pernah dilakukan. Hal itu dalam rangka menebus kesalahan terhadap nya.

Rujukan:

Kitab Tafsir Ibnu Kathir, m/s.477-483, Cetakan Pertama, Pustaka Ibnu Kathir, oleh Syaikh Shafiyyurrahman al-Mubarakfuri
Labels: Prasangka Buruk (49:12)
Bercerita Tentang Cinta, Cinta Hakiki, Cinta Yang Diredhai, Cinta Dibawah Naungan Ilahi..
Posted by Asyraf Dinie Bahari Wednesday, December 23, 2009 comments (7)
Bercerita Tentang Cinta, Cinta Hakiki, Cinta Yang Diredhai, Cinta Dibawah Naungan Ilahi..

Memulakan nukilan mengenai cinta, ingin ku saji kalian dengan sajak indah cinta yg menukil kan fitrah manusia terhadap hakikat cinta..

Cinta adalah akad dan pernikahan
Cinta adalah airnya kehidupan bahkan ia adalah rahsia kehidupan
Cinta adalah kelazatan ruh, bahkan ia adalah roh kehidupan

Dengan Cinta…
menjadi terang semua kegelapan
akan cerah kehidupan
akan menari hati
dan akan bersih qalbu

Dengan cinta semua kesalahan akan dimaafkan..
Dengan cinta semua kelalaian akan diampunkan..
Dengan cinta akan dibesarkan makna kebaikan..

Kalaulah bukan kerana cinta..
Maka tidak akan saling meliuk satu dahan dengan dahan lainnya,

Kalaulah bukan kerana cinta..
Tidak akan merunduk rusa betina kepada jantannya,
Tidak akan menangis tanah yang kering terhadap awan yg hitam,
Dan bumi tidak akan tertawa terhadap bunga pada musim semi

Ketika cinta hampa dalam kehidupan..
Maka jiwa akan sempit dan terjadilah pertikaian dan perselisihan

Ketika cinta telah hilang..
Maka akan layu bunga..
Akan padamlah cahaya..
Akan pendeklah usia..
Akan kering danau dihutan belantara..
Dan akan silih berganti dating penyakit dan sengsara..

Kalau cinta telah sirna..
Tatkala itu lah lebah meninggalkan bunga..
Tatkala itu burung pipit meninggalkan sarangnya..
Tatkala itu lah kutilang tidak hinggap lagi pada pucuk cemara..

Sekiranya lautan mempunyai pantai
Dan sekiranya sungai mempunyai muara..
Maka lautan cinta tidak berpantai..
Dan sungai cinta tidak bermuara..

Makna dan Hakikat Cinta

Cinta dalam bahasa arab disebutkan Mahabbah. Sinonim kata cinta dalam bahasa arab menghasilkan lebih dari 60 kosakata/mufradat.

Hal ini menunjukkan cinta merupakan hal yang agung bagi mereka, selalu didendangkan oleh penyair dan dilantunkan oleh para pujangga dan disebut-sebut dalam pertemuan. Sama hal nya dengan pemujaan mereka terhadap kedermawanan dan keberanian sehingga lafaz singa dan pedang bagi orang arab mempunyai ratusan sinonim.

Cinta dalam bahasa arab sebagaimana yang disebutkan oleh Ibnu Qayyim rh mempunyai berbagai macam makna:

• Cinta bermakna kesucian, kebeningan dan kejernihan

• Cinta bermakna percikan dan riak, seperti percikan dan riak air yang nampak ketika hujah lebat turun.

• Cinta bermakna teguh dan tidak berpindah, sebagaimana teguhnya unta ketika ia duduk diperintah oleh majikannya, sekalipun banyak batu yg melukainya, begitu pula dengan cinta, ketika ia telah terbuhul/terikat kuat, maka ia tidak akan mahu berpindah kepada yang lain.

• Cinta bermakna inti, isi dan biji yag dijadikan benih.

• Cinta bermakna bejana besar dan berisi penuh yang tidak mungkin lagi dimuatkan dengan sesuatu yg lain, begitu pula dengan cinta ia tidak dapat diisi dengan sesuatu yang lain.

• Cinta juga bermakna tungku sebagai tempat pembakaran yang diatasnya diletakkan sesuatu, begitu juga dengan cinta, ia menerima beban yang dipikul atas nama cinta.

(Sila lah lihat Raudhatul Muhibbin karangan Ibnul Qayyim al-Jauziyah)

Ibnu Hazm rh berkata,"Cinta mula nya gurauan dan akhirnya serius. Sulit membuat definisi yang benar tentang cinta dan memahami hakikatnya, kecuali setelah bersusah payah dalam mengetahuinya. Dan cinta bukanlah dari perkara yang terlarang dari agama, kerana hati ditangan Allah swt dan banyak yang telah jatuh cinta dari kalangan khalifah dan imam. (Thuqul Hamamah, Ibnu Hazm, Darul Kutub ilmiyah hal. 6-7)

Hakikat Cinta, Kasih Sayang dan Pernikahan

Banyak orang menyangka bahawa cinta diperoleh ketika sebelum bernikah, menurut mereka saling berkenalan antara satu sama lain, mereka bergurau senda, bermesra, berkasih sayang, dan melakukan apa yang diharamkan oleh Allah swt sebelum dari akad dan pernikahan. Maka sesungguh nya apa yang difikirkan oleh kebanyakkan daripada manusia itu adalah sesuatu yg dilarang oleh Allah swt dan diharamkan kerana ia perbuatan yang menghampiri zina. Dan apabila kita mengikut perjalanan hidup manusia tanpa ilmu yang benar, kita akan lebih mudah terjurus kelembah kesesatan dan kemaksiatan.


"Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk" (Surah Al-Isra', 17:32)


“Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang yang di muka bumi ini, niscaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikuti persangkaan belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah).” (Surah al-An’am, 6:116)

Kerana pada masa mereka yang disebut sebagai berpacaran/couple, adalah masa yang sangat sulit untuk mengenal pasti kejujuran dan memahami keperibadian, pada masa itu lah pasangan masing-masing sedang menjadi pelakon terbaik, melakukan penyamaran yang amat tersembunyi terhadap pasangannya.

Maka, oleh sebab itu kita tidak melihat banyaknya terjadi kegagalan dalam membangun rumah tangga seperti pasangan yang mendirikan rumah tangga nya dengan berpacaran, bahkan banyak pula diantara mereka gagal sebelum sampai kehari pernikahan, atas desakan nafsu yang meronta-ronta dan kemudian ia mengorbankan segalanya termasuk kehormatan dirinya.

Mengapa ini terjadi?, mengapa perkahwinan yang didirikan atas dasar berpacaran tidak akan bertahan lama?, Kerana apa yang selama ini ditutupi telah tersingkap, kerana perkahwinan yang seharusnya menjadi luar biasa menjadi biasa, maka nyata emas dari loyang telah jelas benang dan suteranya. Tidak mungkin mawaddah dan rahmah yg begitu mulia dan indah bisa tumbuh dengan sempurna kecuali dalam pernikahan yang sah dan cinta yang dibangun selepas pernikahan.

Seharusnya, setelah menikah baru muncul mawaddah dan mahabbah. Setelah menikah baru timbul rasa kasih sayang. Ini selari dengan Kalamullah yang mengatakan hanya dengan selepas pernikahan, maka Allah swt akan menjadikan rasa cinta, kasih dan sayang kepada suami dan isteri.


"Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir" (Surah Ar-Ruum, 30:21)

Ibnu Kathir r.a berkata berkenaan ayat ini, "Dia menjadikan antara mereka berdua mawaddah iaitu mahabbah atau cinta dan rahmah iaitu kasih sayang, seorang laki-laki memperisterikan dan bertahan dengan isterinya dan kerana cinta kepadanya atau rasa kasih sayang sebab lahirnya anak dari rahim isterinya, atau sang isteri menuntut nafkah darinya, atau kerana kesamaan sifat antara mereka berdua atau kerana sebab lainnya. (Tafsir al-Qur'anul 'Azim, Tahqiq:sami Muhammad Salamh, Juz 6/309 Dar Thaybah, cet. II Riyadh)

Ibnu Qayyim rh berkata, "Seseorang tidak dicela dalam kasih sayang dan mabuk cinta terhadap isterinya, kecuali kasih sayang tersebut menyibukkan dirinya dari mencintai yang lebih bermanfaat iaitu cinta kepada Allah swt dan rasulNya atau mempersempitkan kecintaannya kepada Rasulullah saw. Kerana semua kecintaan yang menyempitkan kecintaan terhadap Allah swt dan RasulNya, sekiranya dapat melemahkan atau mengurangi kecintaan tersebut, maka ia tercela. Jika akan memperkukuh kecintaan kepada Allah swt dan RasulNya dan menjadi sebab kekuatannya, maka ia terpuji"

Cinta yang bermanfaat terbahagi kepada tiga:Cinta kepada Allah, Cinta kerana Alla dan Cinta terhadap sesuatu yang dapat membantu kepada ketaatan kepada Allah swt dan menjauhi maksiat kepadaNya.

Dan Cinta yang mudharat terbahagi kepada tiga juga:Cinta bersama Allah, Cinta terhadap apa yang dimurkai Allah, dan Cinta terhadap semua yang dapat memutuskan kecintaan Allah atau menguranginya. Ini lah enam pembahagian cinta yang menjadi asas dan dasar cinta semua manusia. Kecintaan kepada Allah swt yang berasal dari cinta yang bermanfaat tadi adalah dasar segala cinta yang terpuji dan ia menjadi dasar iman, tauhid dan dua bahagian lainnya hanya sebagai pelengkap sahaja.

Cinta Menurut Kebanyakkan Manusia

Sebahagian orang ada yang mengatakan, 'Cinta itu buta', 'Cinta itu azab', 'Cinta itu dari pandangan pertama'..

Cinta menurut mereka adalah hubungan nista sebelum pernikahan dan khalwat yang diharamkan..

Cinta bagi mereka adalah bermanis muka, berkata nista dan bertopengkan kejujuran untuk menjerat wanita..

Cinta bagi mereka adalah berpacaran, berpasangan dan berkasih sayang tanpa akad dan pernikahan, cinta bagi mereka adalah hubungan diluar pernikahan..cinta bagi mereka adalah penzinaan dan bersekedudukan..

Cubalah lihat apa yang terjadi diakhir zaman ini, apa yang telah diperbuat olehj kebanyakkan media massa. Lihat lah apa yang berlaku kepada dunia musik, semua mendendangkan suara syaitan dengan jerat-jerat cintanya. Lihat lah dunia perfileman dari Hollywood dan Bollywood nya, semua nya bercerita tentang hubungan yang haram atau cinta yang nista dan menipu. Perhatikan lah pergaulan bebas dijalan-jalan. Seakan mereka ingin menyatakan bahawa cinta adalah milik mereka, bahawa seperti mengatakan kebahagiaan adalah kebahagiaan mereka.

Bagi mereka, perkahwinan adalah kuburan bagi cinta, tidak ada cinta dalam pernikahan yang halal, yang tinggal hanya lah kewajipan dan tanggungjawab, yang ada hanya lah berletih dan berlelah dalam mencari nafkah.

Pemahaman ini, mereka buktikan pula pada banyakkan kegagalan mereka dalam mengharungi bahtera rumah tangga pada awal pelayaran mereka. Sehingga mereka trauma dan berputus asa mencari cinta yang halal, tidak mahu berkeluarga dan memilih untuk membujang selamanya.

Ditambah lagi, kurang nya perhatian dari orang-orang yang saleh terhadap urusan cinta atau mawaddah dan mahabbah, seakan-akan mereka dapat hidup tanpa cinta dan kasih sayang. Terutamanya dari sebahagian sahabat dari ikhwan pengajian dan kuliah, ketika itu mereka telah fokus pada pahala dan ganjaran.

Tidak tahukah mereka bahawa jalan kesyurga banyak bukit dan jurang, dipenuhi dengan onak dan duri?, Bagaimana bias sampai kesana jika tidak dengan cinta?, Bagaimana menimbulkan motivasi dalam meraihnya jika tidak ada pendorong dan sesuatu yang dapat melupakan letih dan susahnya.

Dua orang yang berjalan sambil membawa beban, akan terasa ringan perjalanan mereka tersebut, sekiranya mereka habiskan dengan bercerita.

Begitu lah pula seharusnya menggapai syurga, harus ada sesuatu yang dapat menggembirakan hatinya setelah seharian berpenat lelah berjalan, harus ada pula penghibur jiwanya setelah letih beribadah?, Yang menghiburkan dan membahagiakan nya itu lah Cinta.

Sungguh, membangun cinta dalam bahtera rumah tangga diatas rendah dan tingginya ombak, manis dan pahitnya kehidupan, jauh lebih baik dari apa yang mereka sebut dengan cinta. Lebih indah jika membangun dan melayari bahtera rumah tangga dengan disirami cinta.

Islam Bercerita Tentang Cinta

Cinta itu berat, banyak yang dapat memenangkan pertarungan melawan singa atau ia kuat melawan sepuluh atau seratus orang, tapi sering kali ia tidak kuat melawan gerak gejolak cinta. Allah swt berfirman:


"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri ma'aflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir.(Surah Al-Baqarah, 2:286)

Yang tidak sanggup dipikul oleh manusia adalah cinta, sebagaimana yang dikatakan oleh Ibrahim. Dan Muhammad bin Abdul Wahab berkata itu adalah 'isyq (mabuk cinta). (Tafsir al-Baghawi (1/358))

Manusia diciptakan lemah, terutamanya dalam perihal cinta. Allah swt berfirman:


"Allah hendak memberikan keringanan kepadamu, dan manusia dijadikan bersifat lemah" (Surah An-Nisa' 4:28)

Manusia diciptikan dalam keadaan lemah dalam perkara wanita sebagaimana yang ditafsirkan oleh Thawus rh. Dan berkata Waqi' rh, "Hilang nya akal seorang lelaki ketika bersama mereka (wanita)"

Dan Rasulullah saw bersabda:

وعن أبي سعيد الخدري قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ما رأيت من ناقصات عقل ودين أذهب للب الرجل الحازم من إحداك . رواه البخاري ومسلم

Dari Abu Said al-Khudri ra : Telah bersabda Rasulullah saw, 'aku tidak melihat manusia yang kurang akal dan agamanya yang dapat menghilangkan akal lelaki yang tegas seperti salah seorang dari kalian (wanita)" (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Suatu hari Rasulullah saw ditanya oleh 'Amr bin 'Ash ra, "Wahai Rasulullah, siapa orang yang paling engkau cintai?", Beliau berkata, "Apa yang engkau inginkan?" 'Amr berkata, "Hanya sekadar ingin tahu, ya Rasulullah!" Beliau menjawab, "Aisyah", Aku berkata,"Yang kumaksudkan dari laki-laki" Beliau menjawab, "Ayahnya" (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

'Aisyah ra berkata,"Suatu hari isteri-isteri Nabi saw mengirim Fatimah putrid Nabi saw, lalu ia masuk, sedangkan beliau berbaring dengan ku diatas selimut milikku. Lalu ia berkata, 'Wahai Rasulullah, isteri-isterimu meminta perlakuan adil terhadap puteri Qohafah (yaitu 'Aisyah), sedangkan aku memilih diam'. Rasulullah saw berkata, "Bukankah engkau mencintai apa yang aku cintai?' Ia berkata, 'Benar', Lalu beliau berkata,'Jika begitu, cintailah ia (yaitu 'Aisyah)" (Hadis Riwayat Muslim)

'Abdullah bin 'Abbas ra berkata, bahawa salah seorang berkata kepada Nabi saw, "Wahai Rasulullah, aku mempunyai anak yatim telah dipinang oleh lelaki kaya dan lelaki miskin. Kami menginginkan yang kaya sedangkan ia menyukai yang miskin". Rasulullah saw bersabda:

لم نر للمتحابين مثل النكاح

"Kami tidak melihat dua orang yang saling mencintai kecuali dengan pernikahan" (Hadis Riwayat Ibnu Majah, disahihkan oleh Syaikh Nasiruddin Al-Albani diSilsilah no 624)

Penutup

Alangkah indahnya hidup berumah tangga dalam rangka penghambaan diri kepada Allah swt. Di dunia mendapatkan kebahagiaan dan diakhirat memperoleh redha dan pengampunan.

Akhirnya kita akhiri dengan doa 'Ibadurrahman (hamba-hamba yang soleh).


Dan orang orang yang berkata: "Ya Tuhan kami, anugrahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa" (Surah Al-Furqon 25:74)

Rujukan:

1. Al-Quranul Karim
2. Tafsir Ibnu Kathir
3. Maktabah Syamilah
4. Buhul Cinta oleh Ustaz Armen Halim Naro (Artikel ini dicetuskan dari buku ini)

Artikel ini dicetuskan dari buku "Buhul Cinta" yang ditulis oleh Ustaz Armen Halim Naro. Kuliah yang disampaikan sangat menyentuh hati dan membuat kita benar-benar mengetahui cinta yang hakiki dan ingin untuk menggapai nya.Rakaman Kuliah Membedah buku Buhul Cinta Oleh Ustaz Armen Halim Naro beloh didownload di link dibawah ini:

http://www.4shared.com/file/180096511/50d75177/Armen_Halim_Naro_-_01_Buhul_Ci.html
http://www.4shared.com/file/180097805/fec55019/Armen_Halim_Naro_-_02_Buhul_Ci.html
http://www.4shared.com/file/180099478/26f03434/Armen_Halim_Naro_-_03_Buhul_Ci.html

Wallahua'lam..
Labels: Cinta
Janganlah Meremehkan Dan Merendahkan Orang Lain, Kerana Boleh Jadi Yang Direndahkan Itu Lebih Baik Dan Lebih Tinggi Kedudukannya Disisi Allah swt
Posted by Asyraf Dinie Bahari Friday, December 4, 2009 comments (3)
Janganlah Meremehkan Dan Merendahkan Orang Lain, Kerana Boleh Jadi Yang Direndahkan Itu Lebih Baik Dan Lebih Tinggi Kedudukannya Disisi Allah swt


Allah berfirman:"Hai orang-orang yang beriman, janganlah sekumpulan orang laki-laki merendahkan kumpulan yang lain, boleh jadi yang ditertawakan itu lebih baik dari mereka. Dan jangan pula sekumpulan perempuan merendahkan kumpulan lainnya, boleh jadi yang direndahkan itu lebih baik. Dan janganlah suka mencela dirimu sendiri dan jangan memanggil dengan gelaran yang mengandung ejekan. Seburuk-buruk panggilan adalah (panggilan) yang buruk sesudah iman dan barangsiapa yang tidak bertobat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim" (Hujuraat 49:11)

Allah swt melarang kita untuk menghina orang lain yakni dengan meremehkan dan mengolok-olokkan. Sebagaimana yang disebutkan dalam hadis yg sahih dari Rasulullah saw, beliau bersabda:

"Tidak masuk syurga orang yang ada dalam hatinya seberat biji sawi dari kesombongan. Maka seorang lelaki bertanya: Sesungguhnya seseorang menyukai pakaiannya yang bagus dan seliparnya yang elok. Nabi menjawab: Sesungguhnya Allah Maha Indah dan menyukai keindahan, sombong itu menolak kebenaran dan meremehkan manusia." (HR Muslim)

Makna yang dimaksudkan adalah menghina dan meremehkan orang lain. Perbuatan tersebut diharamkan, sebab barangkali orang yg dihina tersebut memiliki kedudukan yang lebih tinggi dihadapan Allah swt dan lebih dicintai Allah swt daripada orang yg menghina. Kerana itu lah Allah swt berfirman:

"Hai orang-orang yang beriman, janganlah sekumpulan orang laki-laki merendahkan kumpulan yang lain, boleh jadi yang ditertawakan itu lebih baik dari mereka. Dan jangan pula sekumpulan perempuan merendahkan kumpulan lainnya, boleh jadi yang direndahkan itu lebih baik" Secara nas nya, larangan tersebut ditujukan kepada kaum lelaki dan dilanjutkan untuk kaum perempuan.

Selanjutnya Allah swt berfirman:"Dan janganlah suka mencela dirimu sendiri", yakni jangan lah kalian mencela orang lain. Pengumpat atau orang yg mencela adalah orang yg tercela dan terlaknat sebagaimana yang disebutkan Allah swt dlm firman Allah swt yg berikut:

Yang bermaksud:"Kecelakaanlah bagi setiap pengumpat lagi pencela" (Al-Humazah 104:1).

Al-Hamz adalah celaan dengan perbuatan dan al-lamz adalah celaan dengan lisan. Sebagimana firman Allah swt berikut:

Yang bermaksud:"yang banyak mencela, yang kian ke mari menghambur fitnah" (Al-Qalam 68:11)

Yakni meremehkan dan mencela orang lain secara melampaui batas, berjalan kesana kemari sambil menghamburkan fitnah dan mengadu domba dengan lisan. Kerana itu lah dalam surah ini, Allah berfirman: "Dan janganlah suka mencela dirimu sendiri", semakna dengan firman Allah swt: "Dan janganlah kamu membunuh dirimu" (An-Nisa' 4:29)

Ibnu 'Abbas r.a, Mujahid, Sa'id bin Jubir, Qatadah dan Muqatil bin Hayyan berkata, "Dan janganlah suka mencela dirimu sendiri", ertinya adalah jangan lah kalian saling memfitnah antara satu sama lain.

Firman Allah swt,"dan jangan memanggil dengan gelaran yang mengandung ejekan" Yakni jangan lah kalian saling memanggil dengan julukan yang tidak baik utk didengar.

Imam Ahmad meriwayatkan dari Abu Jubairah bin adh-Dhahhak, ia berkata,"Firman Allah swt:'dan jangan memanggil dengan gelaran yang mengandung ejekan', turun utk kami Bani Salamah", Abu Jubairah melanjutkan,

"Ketika Rasulullah saw tiba diMadinah, kala itu setiap orang memiliki 2 atau 3 nama. Bila ada yang memanggil, nama2 itu lah yg diguna pakai. Mereka berkata,'Wahai Rasulullah, sesungguhnya dia akan marah dengan nama itu''. Kemudian turun lah ayat,"dan jangan memanggil dengan gelaran yang mengandung ejekan" (HR Ahmad (IV/240), sahih, lihat al-Musnad (no 19288)(XXX/221))

Firman Allah swt,"Seburuk-buruk panggilan adalah (panggilan) yang buruk sesudah iman", yakni seburuk-buruk sifat dan nama panggilan adalah pemberian gelar dengan gelar yg buruk, sebagaimana yang dulu, dilakukan pada zaman jahiliyah. Maka (alangkah buruknya hal itu bila kalian lakukan sekarang) setelah masuk islam, sedangkan kalian memahami keburukannya.

Berkenaan firman Allah swt ini,"dan barangsiapa yang tidak bertobat", makna nya, dari kebiasaan nya, "maka mereka itulah orang-orang yang zalim".
Labels: Meremehkan Orang Lain (49:11)
Bertaubatlah Dari Maksiat dan Syirik Yang Dilakukan,Dan Jgn Sekali2 Berputus Asa Dari Rahmat Allah swt Kerana Allah Mengampuni Dosa HambaNya
Posted by Asyraf Dinie Bahari Sunday, November 15, 2009 comments (0)
Bertaubatlah Dari Maksiat dan Syirik Yang Dilakukan,Dan Jgn Sekali-Kali Berputus Asa Dari Rahmat Allah swt Kerana Allah Mengampuni Dosa HambaNya


Allah Berfirman:Katakanlah: "Hai hamba-hamba-Ku yang malampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang" (Az-Zumar 39:53)
Labels: Rahmat Allah (39:53)
Peliharalah Dirimu Dan Ahli Keluargamu Dari Api Neraka dengan Mengajar Mereka Taat KepadaNya dan Menyuruh Mereka Meninggalkan Maksiat
Posted by Asyraf Dinie Bahari Friday, November 13, 2009 comments (0)
Peliharalah Dirimu Dan Ahli Keluargamu Dari Api Neraka dengan Mengajar Mereka Taat KepadaNya Serta Bertaqwa dan Menyuruh Mereka Meninggalkan Maksiat


Allah berfirman:"Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras, dan tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan" (Tahrim 66:6)

'Ali bin Abi Thalhah menuturkan dari Ibnu 'Abbas r.a, ia berkata, "Firman-Nya 'Peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka', yakni ajarilah mereka utk taat kepadaNya dan tidak bermaksiat kepadaNya. Dan perintahkanlah kepada keluarga kalian utk berzikir agar Allah swt menjauhkan mereka dari api neraka" (Ath-Thabari (XXIII/491))

Mujahid berkata, "Firman-Nya, 'Peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka',yakni bertaqwalah kepada Allah swt dan berwasiatlah kepada keluarga kalian agar bertaqwa kepadaNya" (Ath-thabari (XXIII/492))

Sementara itu Qatadah berkata,"Hendaklah engkau memerintahkan mereka utk taat kepada Allah swt, dan melarang mereka bermaksiat kepadaNya. Hendaklah engkau menjalankan hukum Allah swt kepada mereka, serta memerintahkan dan membantu mereka utk melaksanakannya. Apabila engkau melihat mereka bermaksiat kepada Allah swt, maka peringatlah dan laranglah mereka" (Ath-Thabari (XXIII/492)

Demikian pula yg dikatakan adh-Dhahhak dan Muqatil, "Merupakan kewajipan seorang muslim utk mengajari isterinya, kerabatnya, buak perempuan dan laki2 nya, apa2 yg diwajibkan dan dilarang Allah kepada mereka" (Al-Qurthubi (XVIII/196))

Ayat ini semakna dengan hadis yg diriwayatkan oleh Ahmad, Abu Dawud dan at-Tirmidzi, dari ar-Rabi' bin Sbarah, dari bapaknya, ia mengatakan bahawa Rasulullah saw telah bersabda: "Perintahkanlah anak kecil untuk solat jika telah berumur tujuh tahun. Apabila dia telah berumur sepuluh tahun, perintahkanlah mereka dengan pukulan" (Diriwayatkan oleh Ahmad (III/404) , Abu Dawud (I/332), at-Tirmidzi (II/445) dalam Tuhfatul Ahwadzi,Hadis sahih, Lihat Shahihul Jaami' no 5867)
Labels: Pelihara Keluarga Dari Api Neraka (66:6)

No comments:

Post a Comment