Sunday

Akhlah Nabi Muhammad SAW



  1. Dalam membuat sesuatu keputusan, Rasulullah biasanya mengambil jalan yang paling mudah sekali. Baginda tidak suka memilih sesuatu yang susah, sepertimana yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari : “Adapun Rasulullah s.a.w. apabila diberi pilihan antara dua perkara, baginda memilih yang lebih mudah selagi tidak melakukan dosa.”(Riwayat Bukhari) 

  2. Suka yang disebelah kanan. Aisyah r.a. menceritakan yang maksudnya : “Rasulullah suka mempergunakan tangan sebelah kanan dan memperdahulukan yang sebelah kanan seboleh mungkin dalam urusan menyikat rambut,meminyakinya, begitu juga ketika memakai sepatu dan membersihkan badan.” 

  3. Tidak mencela makanan dan minuman dan tidak memujinya berlebihan. 

  4. Tidak menaruh benci keduniaan.

  5. Sentiasa berlemah lembut dan berlapang dada. 

  6. Melakukan sesuatu perkara itu dengan bersungguh-sungguh. 

  7. Tidak terpengaruh dengan kemewahan dunia. 

  8. Memakai pakaian yang biasa dan sukakan wangi-wangian bahkan jasadnya mengeluarkan wangian semulajadi. 

  9. Memakan makanan yang biasa dimakan oleh orang kebanyakan. Makanan yang digemarinya ialah susu dan madu. Tidak gelojoh dan minum dengan tiga kali teguk. 

  10. Tidak membiarkan dirinya dipengaruhi oleh nafsu makan. 

  11. Rasulullah tidur dengan meletakkan tapak tangan kanan di bawah pipinya didalam keadaan berbaring sambil berkata Tuhanku, lindungilah aku dari azabmu pada hari Engkau bangkitkan hamba-hambaMu. 

  12. Rasulullah seorang suami mithali, juga ayah dan datuk mithali. Menyayangi anaknya dan tidak pernah memarahi khadamnya. 

  13. Mudah mesra dengan sesiapa sahaja tanpa memilih bulu.

  14. Beliau berjalan dengan cergas dan bukan lemah gemalai.

Dipetik Drp Blog Ustaz Nor Amin

No comments:

Post a Comment