Saturday

JANGAN SEKALIPUN LUPA!




PENGENALAN
Cuba pertimbangkan berapa kali sehari anda memaksa diri anda untuk mengingati sesuatu? Sejak daripada bangun dari tidur, terdapat banyak isu yang anda penuhkan dalam minda anda. Anda akan mencatatkan nota atau meletakkan peringatan di mana-mana supaya tidak terlupa tentangnya.  Untuk itu, mengingati bahawa ianya akan terlupa, sudahpun merisaukan anda. Andaikata anda sebenarnya sudah terlupa akan sesuatu yang lebih besar daripada perkara lain dalam hidup anda?
Tujuan kami menulis buku ini adalah untuk mengingatkan anda tentang isu dalam kehidupan anda yang sangat penting. Jangan sesekali lupakan itu. Mengingati perkara yang akan diingatkan dalam buku ini akan memberikan anda nilai yang tidak terukur lebih daripada terlupa apa yang anda hendak ingati sepanjang hari, tidak kira bagaimana bernilaipun isu itu kelihatan.
Tujuan buku ini adalah untuk mengingatkan anda tujuan kewujudan anda di dunia ini. Kami merasakan adanya keperluan ini kerana manusia adalah pelupa. Asyik dengan rutin harian, kecuali sekiranya dia inginkan yang lain, dia akan dengan mudah teralih daripada isu sebenar yang mana dia sebenarnya perlu memberi perhatian. Dia akan dengan mudah akan melupakan Allah berada di sekelilingnya, yang Allah melihat setiap perlakuannya, mendengarnya dan suatu hari nanti akan memberi laporan akan segala tindakannya kepada Allah. Dia mungkin terlupa tentang kepastian tentang mati, kubur, syurga dan neraka, yang tiada apa yang akan berlaku selain daripada atas kehendak Allah, dan terdapat sebab di atas setiap sesuatu.
Manusia terdorong kepada kealpaan. Dalam kealpaan, mereka akan terlupa untuk mengingati tujuan kehidupan, dan oleh itu, mula gagal untuk mengawal dirinya secara betul dan mula melakukan kesalahan. Bagi orang yang ikhlas, kealpaan begitu tidak berlaku lebih daripada sesaat; sampai masa dia menyedari kesalahannya, dia akan segera meminta ampun, kembali kepada Allah dan terus menghayati batas-batas yang telah ditetapkan ke atasnya. Penganut berdoa kepada Allah dalam cara berikut:
...Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami terlupa atau kami tersalah! (Surah al-Baqara: 286)
Jenis yang kealpaan ini bermaksud, kealpaan biasa yang kita alami dalam kehidupan seharian kita. Manusia ini, secara semulajadinya adalah pelupa dan cenderung untuk melakukan kesalahan. Walaubagaimanapun, jenis kealpaan yang diterangkan dalam buku ini adalan jenis yang menyumbang kepada kekakuan semangat, tidak prihatin dan tidak memberi perhatian, walaupun fakulti minda seseorang membenarkan  mereka untuk menyambung rutin seharian. Jadi, apa yang manusia abaikan lalu ia terlupa perkara penting ini?
Tidak dinafikan bahawa perkara paling kritikal terhadap manusia ialah kecenderungan untuk melupakan kewujudan Penciptanya dan tanggungjawab terhadapNya. Realiti tentang keabadian hidup yang akan dihabiskan sama ada di dalam Syurga ataupun Neraka. Kewujudan api neraka dan keabadian  nikmat syurga adalah pasti seperti mana anda sedang membaca muka surat ini. Walaubagaimanapun, selain daripada pengetahuan tentang kebenaran ini, mereka yang membenarkan diri mereka menjadi lupa, telah menjadi seorang yang tidak prihatin, dan dengan salahnya telah menganggap  malah dengan sengaja melupakan perkara-perkara tersebut akan membantu mereka mengelakkan perkara  kebenaran.
Namun, bolehkah manusia mengelakkan tanggungjawabnya daripada melupakan perkara itu? Pastinya tidak! Manusia bertanggungjawab kepada Allah, Penciptanya. Lambat laun mereka akan merasa mati dan akan dipanggil untuk dihisab dengan kehadiranNya, bersendirian. Akbibat daripada hisab tadi, manusia akan sama ada ditempatkan di syurga ataupun neraka selama-lamanya. Quran menyatakan “Kami tidak mencipta syurga dan bumi dan segala-galanya diantaranya sebagai permainan.” (Surah Al-Anbiya’:16). Tiada makhluk atau manusia yang diciptakan tanpa tujuan. Manusia tidak dibiarkan sebagai dirinya sendiri tetapi diciptakan untuk “menyembah Allah” (Surah Adh-Dhariyat: 56). Walaubagaimanapun, jika dia menjadi alpa dengan rutin harian dan gagal untuk melaksanakan tugasnya mengikut kebijaksanaan, jadi dia akan lupa tentang kebenaran. Hanya bagi mereka yang berfikir secara mendalam setiap perkara dan ciptaan sekeliling mereka yang akan mendapat kesimpulan penting ini.
Bertafakur tentang ciptaan dirinya sendiri akan membuatakan mereka sedar akan bantuan Allah padanya. Ini akan seterusnya menjadikan dia sedar akan keperluan untuk melakukan usaha yang serius untuk menunjukkan ketaatan terhadap Penciptanya. Pada mulanya, dia tiada kemudian bermula hidup sebagai satu sel yang tidak nampak oleh mata kasar. Sel ini membahagi menjadi berbillion kali ganda dan seterusnya membesar menjadi manusia dan dilengkapi dengan organ. Apa yang lebih penting, ciptaan itu memerlukan kehidupan, jiwa meskipun ia tidak menjadi apapun. Setitis mani berkembang menjadi ketulan, kemudian menjadi hidupan, dan dapat menikmati fakulti pemikiran dan bercakap. Hanya Tuhan yang menciptakan manusia daripada tiada. Bagaimanapun, ada manusia yang terlupa akan ciptaan mereka dan membuat alasan yang tidak berguna dan berani menafikan Allah.
Dan dia membuat perumpamaan bagi Kami; dan dia lupa kepada kejadiannya; ia berkata: Siapakah yang dapat menghidupkan tulang belulang, yang telah hancur luluh? Katakanlah: Ia akan dihidupkan oleh Tuhan yang menciptakannya kali yang pertama. Dan Dia Maha Mengetahui tentang segala makhluk. (Surah Ya Sin: 78-79)
Jika anda terlalu takut untuk menjadi tidak bersyukur, anda perlu berhenti daripada dipengaruhi oleh pemikiran seharian. Ini kerana, hanya orang yang bersungguh-sungguh saja sentiasa memenuhi fikirannya tentang Tuhannya. Begitu juga jika dia sedar tentang tanggungjawab terhadap Tuhan, jika dia ingat bahawa dunia ini adalah tempat yang sementara dan nanti dia akan dihisab akan apa yang dilakukan di atas dunia.
Ironinya, tiada isu yang dibincangkan di dalam buku ini apabila anda selalu kata, “lebih baik saya tidak lupakan.”. Tidak, anda mesti tidak melupakan sepatah pun daripadanya. Hanya dengan mengingatinya anda akan menyembah Allah dan mendapat rahmatNya. Yang lebih penting, jangan lupakan ia adalah satu-satunya jalan untuk menyelamatkan diri daripada api neraka, di dunia dan akhirat.
Allah menunjukkan dua jalan yang Dia menguji anda. Anda berhak membuat pilihan, tapi ingat yang salah satu jalan ini membawa kepada hukuman yang abadi manakala yang satu lagi akan membawa kepada puncak kebahagian yang abadi.
Dan Kami telah menunjukkan kepadanya dua jalan. Maka tidakkah sebaiknya (dengan harta itu) ia menempuh jalan yang mendaki lagi sukar? Tahukah kamu apakah jalan yang mendaki lagi sukar itu? (iaitu) melepaskan budak dari perbudakan. Atau memberi makan pada hari kelaparan. (kepada) Anak yatim yang ada hubungan kerabat. Atau orang miskin yang sangat fakir. Dan dia termasuk orang-orang yang beriman dan saling berpesan untuk bersabar dan saling berpesan untuk berkasih sayang. Mereka (orang-orang yang beriman dan saling berpesan itu) adalah golongan kanan. Dan orang-orang yang kafir kepada ayat-ayat Kami, mereka itu adalah golongan kiri. Mereka berada di dalam neraka yang ditutup rapat. (Surah al-Balad: 10-20).





JANGAN SEKEKALI LUPA HANYA ALLAH ADALAH TUHAN
….Mereka telah melupakan Allah, jadi Dia akan melupakan mereka… (Surah at-Tawba:67)
Ini adalah justifikasi biasa: Jika kita melihat istana yang diperbuat daripada pasir sepanjang pantai, kita pasti seseorang telah membinanya. Hanya orang yang bodoh saja yang menyatakan ianya berlaku secara tidak sengaja akibat daripada angin dan ombak. Kesemua yang wujud di alam semesta ini ada bukti rekabentuk. Lebih-lebih lagi, rekabentuk itu ternyata dengan perincian setiap benda yang tercipta tiada tandingan daripada kesempurnaan, kehebatan dan kerumitan lebih daripada istana pasir itu. Oleh itu, kita berkonfrontasi dengan fakta yang sudah jelas: alam semesta adalah diciptakan oleh Pencpita Yang Maha Hebat. Pencipta itu adalah Allah, Tuhan Sekelian Alam.
Kewujudan aturan yang tanpa cacat di alam semesta ini adalah fakta yang tidak dapat dinafikan. Dunia yang kita tinggal ini telah diciptakan untuk kita tinggal. Kadar kuasa graviti, jarak antara bumi dan matahari, kadar oksigen dalam atmosfera, beratus macam haiwan seni yang seimbang, tentu tidak terjadi secara spontan atau tidak sengaja. Terdapat, tanpa ragu-ragu, penciptaan Allah, yang mengawal segala sesuatu, daripada mikroorgansima seni kepada sebesar planet-planet di dalam sistem solar. Adalah Allah yang menciptakan alam semesta dengan kebijaksanaan dan kekuasaan dan merekbentuk secara spesifik dunia ini sebagai tempat tinggal kita:
Dia memasukkan malam ke dalam siang dan memasukkan siang ke dalam malam dan menundukkan matahari dan bulan, masing-maisng berjalan menurut waktu yang ditentukan. Yang (berbuat) demikian itulah Allah Tuhanmu, kepunyaanNyalah kerajaan. Dan orang-orang yang kamu seru (sembah) selain Allah tiada mempunyai apa-apa walaupun setipis kulit ari. (Surah Fatir: 13)
Menukar perhatian kita dari angkasa, marilah kita mempertimbangkan tentang badan kita. Badan manusia adalah satu struktur dengan keajaiban yang begitu banyak. Otak manusia yang sempurna dan berfungsi adalah lebih daripada perbandingan komputer, produk paling maju di zaman teknologi. Tambahan pula, setiap organ menjalankan funsgi yang khusus secara sempurna, dan bekerja secara harmoni dengan setiap organ lain.
Sebagai contoh ketika kita menyedut udara, mulut seseorang, hidung, trakea, paru-paru, hati dan setiap saluran darah, mesti berfungsi secara serrentak. Tiada berhenti sekejap atau menjadi penat. Mereka semua patuh dan tunduk kepada Penciptanya dan mematuhi dengan taat apa yang diarahkan kepadanya. Air udara, ditapis dan dihangatkan apabila melalui hidung, kemudiannya dibawa ke paru-paru melalui trakea. Oksigen kemudianya diguna oleh jantung dan saluran darah,oleh setiap sel di dalam badan kita. Organ yang terlibat dalam proses ini berkemahiran menjalankan banyak proses tanpa keliru, kesalahan atau kelewatan dalam keadaan apapun. Jika terdapat kecacatan dalam harmoni ini, sama ada tiada pernafasan ataupun tiada kehidupan.
Begitu juga dengan proses pengelihatan. Mata adalah ciptaan paling jelas. Pada mata manusia dan binatang adalah contoh istimewa satu rekabentuk yang sangat sempurna. Organ yang menarik ini menyediakan kualiti pengelihatan, yang masih tidak dapat ditandingi oleh teknologi abad ke dua puluh satu. Tetapi, jangan sekalipun lupa yang mata hanya berfungsi dengan komponen sempurnanya. Sebagai contoh, jika komponen-komponen mata seperti kornea, konjuktiva, iris, pupil, lensa, retina, koroid, otot dan saluran lakarikmal tidak rosak, tetapi tertinggal satu kelopak mata, mata tersebut akan rosak dan tidak dapat melihat. Dalam pada masa yang sama, kegagalan pengeluaran air mata akan menyebabkan mata kering dan seterusnya akan menyebabkan kebutaan. Fakta tersebut menghasilkan persoalan tentang kehidupan: siapakah yang mencipta mata dan kebolehannya daripada tiada?
Tentu sekali, ianya bukan kepunyaan mata itu sendiri yang menentukan untuk terjadi sendiri. Kerana ianya tentu sekali secara tidak logik menganggap yang kehidupan tidak sedar akan konsep ‘penglihatan’ boleh menentukan sendiri keperluan dan ciptaan mata pada badannya sendiri. Ini menjadikan kes, realitinya adalah dengan kebijksanaan yang hebat, yang menciptakan kehidupan dengan fakulti pengelihatan, pendengaran dan sebagainya. Ada sebilangan manusia yang tidak dapat menilai Allah dengan penilaian yang sebenarnya mendakwa yang sel yang tidak sedar diri memerlukan pengelihatandan pendnegaran, fakuilti yang memerlukan kesedaran, dengan kemahuan dan kemahiran tersendiri. Walaubagaimanapun, adalah jelas buktinya yang ia tidak mungkin berlaku. Quran menjelaskan oleh siapa yang memberi pengelihatan, seperti berikut:

Katakanlah: "Dia-lah Yang menciptakan kamu dan menjadikan bagi kamu pendengaran, pengelihatan dan hati,” (tetapi) amat sedikit kamu bersyukur! (Surah al-Mulk: 23)
Seperti yang dilihat dalam petikan di atas, Allah yang mencipta semua sistem yang berfungsi dalam kesempurnaan dan harmoni antara satu sama lain. Tanpa mengira butiran yang terdapat dalam badan kita dan organisma-organisma bagaimana kekuasaan dan kehebatan Allah, yang menyingkap kebenaran kepada kita yang Dia meliputi segala sesuatu dengan pengetahuanNya. Namun begitu, manusia lebih mudah engkar daripada realiti ini. Bagaimanapun, Allah menyuruh manusia untuk melihat ke sekeliling untuk menyaksikan kehebatanNya.

Allah-lah yang menciptakan tujuh langit dan seperti itu pula bumi. Perintah Allah berlaku padanya, agar kamu mengetahui bahawasanya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu, dan sesungguhnya Allah, ilmuNya benar-benar meliputi segala sesuatu. (Surah at-Talaq: 12)
Jangan lupa bertapa dekatnya Allah dan Dia boleh melakukan apa sahaja. Apa sahaja yang terlintas di fikiran manusia ketika ini, sesuatu yang dialami semasa kecil ataupun rancangan pada masa dua tahun yang akan datang semuanya tersimpan di dalam pengetahuan Allah. Kehebatannya terhadap mekhlukNya tidak terbatas. Allah menyatakannya di dalam Quran sebagaimana berikut:

Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikan oleh hatinya, dan Kami lebih dekat kepadanya dari pada urat lehernya. (Surah Qaf: 16)
Allah mengetahui perkara tersembunyi, termasuk segala rahsia dan perkara yang tidak terfikir oleh manusia. Allah, Dia Maha Mengetahui tentang manusia dari semua sudut, sentiasa bersama kita tidak kira di mana kita berada atau apa yang sedang kita lakukan.

Kamu tidak berada di dalam satu keadaan dan tidak membaca satu ayat dari Al-Quran dan kamu tidak mengerjakan suatu pekerjaan, melainkan Kami menjadi saksi atasmu di waktu kamu melakukannya. Tidak luput dari pengetahuan Tuhanmu biarpun sebesar zarah (atom) di bumi ataupun langit. Tidak ada yang lebih kecil dan tidak (pula) yang lebih besar dari itu, melainkan (semua tercatat) dalam kitab yang nyata (Luh Mahfuz). (Surah Yunus: 61)
Begitupun, manusia tetap menganggap yang Allah itu jauh. Ini berdasarkan rasional manusia sendiri bahawa Allah berada jauh di planet lain dan hanya sekali sekala campur tangan dalam urusan duniawi atau tidak langsung menghiraunya terus. Mereka fikir bahawa Allah mneciptakan alam dan lalu tidak menghiraukannya tanpa sebarang kawalan (tentu sekali Allah tidak begitu) Bagaimanapun ini adalah pemikiran yang nyata salah. Allah berada di mana-mana dan kehadirannya menyeliputi segalanya. Dia berada di setiap tempat, dari timur ke barat dan dari selatan ke utara.
Kepunyaan Allah –lah apa yang di langit dan apa yang di bumi, dan adalah dalam (pengetahuan) Allah Maha Meliputi segala sesuatu. (Surah an-Nisa': 126)
Kemana sahaja kita pergi, Allah berada di situ, walaupun di tempat paling jauh di atas muka bumi ini. Dia berada dekat dengan kita pada saat ini. Dia lebih dekat daripada urat tekak. Dia metadbir tubuh badan kita, bilik kita, bandar yang kita diami, seluruh alam semesta dan dunia yang kita tidak mampu melihatnya; malah pengetahuan segala perkara dahulu dan akan datang. Sesetengah orang akan mengabaikan fakta ini, boleh menyembunyikan pemikiran dan kesalahan yang mereka lakukan terhadap orang lain. Tetapi mereka lupa bahawa mereka tidak boleh menyembunyikannya daripada Allah. Realitinya, Allah bersama mereka walaupun mereka sedang merancangnya.
Dia mengetahui apa yang di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang ilmu mereka tidak dapat meliputi ilmuNya. (Surah Ta Ha : 110)
Kita tidak tahu apa yang akan kita lakukan dalam masa terdekat ini tetapi Allah Maha Mengetahuinya. Oleh itu, kita telah pasrah dan memberikan diri kita pada Allah sama ada kita sedar atau tidak. Sama ada kita membongkar apa yang terpendam di dalam diri kita atau kita merahsiakannya, Allah tetap mengetahuinya. Tidak ada satu perkataan pun yang kita bisikkan dirahsiakan daripada Alllah. Tiada rahsia untuk Allah. Dia mengatahui rahsia kita dan segala fikiran yang kita sembunyikan.
Jangan sekalipun lupa yang setiap perkara di atas muka bumi ini memerlukan Allah. Sebaliknya Dia Yang Maha Tinggi daripada segalanya dan jauh dari sebarang kelemahan. Allah tidak memerlukan apa-apa pun. Dia di atas segala kelemahan manusia seperti tidur, lapar, dahaga dan letih. Semua orang pasti akan mati, tetapi Allah sentiasa hidup dan kekal abadi.
Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia yang hidup Kekal lagi terus menerus mengurus (makhlukNya), tidak mengantuk dan tidak tidur. KepunyaanNya apa yang di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafaat di sisi Allah tanpa izinNya. Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendakiNya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar. (Surah al-Baqara: 255)
Jangan sesekali lupa yang segala berlaku di bawah pengetahuan Allah. Seperti yang dinyatakan di dalam Quran, "Tiada daun yang jatuh tanpa Dia mengetahuinya"(Surat al-An'am: 59). Segala yang berlaku adalah kehendak Allah dan menurut perintahnya. Seperti juga segala urusan daripada lamgit ke bumi. Kebanyakan orang lebih mengandaikan yang konsep segala urusan ini tertakluk kepada fenomena semulajadi seperti kejadian hidup dan mati. Sebenarnya segala yang berlaku kerana Allah memerintahkan sebegitu. Begitu juga apa yang berlaku dan sistem yang berfungsi kerana Allah menghendakinya begitu.
Penemuan teknologi, pentadbiran di dunia, undang-undang sosial dan eknomi, seni, perniagaan, pencapaian tahunan, bayi yang membuka matanya dan setiap saat yang manusia lakukan di dunia adalah di bawah kawalan Allah. Tiada keputusan, penting atau tidak signifikan, boleh terjadi tanpa izin Allah. Begitu juga halnya fungsi di dalam sel badan kita, fungsi setiap organ dan pelbagai perkara yang rumit dan terjadi di dalam badan kita berada di bawah urusan Allah. Fakta ini dijelaskan dalam Quran:
Sesungguhnya aku bertawakkal kepada Allah Tuhanku dan Tuhanmu. Tidak ada suatu binatang melatapun melainkan Dialah yang memegang ubun-ubunnya. Sesunggunya Tuhanku di atas jalan yang lurus. (Surah Hud: 56)
Semua manusia adalah dibawah kuasa Allah. Allah yang Maha Mengetahui meliputi segala perkara. Dialah yang memberi pengetahuan kepada kita, daripada bayi kecil hingga seorang saintis. Dia yang mengetahui perkara zahir dan batin. Dia yang menentukan segala bilangan di langit dan bumi termasuk bintang, pokok, binatang, manusia dan bilangan hujan yang jatuh ke bumi.
Tidak ada seorangpun di langit dan di bumi, kecuali akan datang kepada Tuhan Yang Maha Pemurah selaku seorang hamba. Sesungguhnya Allah telah menentukan jumlah mereka dan menghitung mereka dengan hitungan yang teliti. (Surah Maryam: 93-94)
Setiap perkara yang berlaku di atas muka bumi ini di bawah pengawasan Allah. Dia yang mengetahui segala aspek kehidupan, yang rahsia dan yang terbuka. PengetahuanNya bukan setakat tentang kita tetapi juga tentang langit dan bumi dan benda di antaranya. Allah adalah Pemilik alam buana. Untuk itu, janganlah lupa yang tiada apapun, walau ianya kecil atau besar, tersembunyi daripada pengetahuan Allah, segala pemikiran dan perbuatan kita, kesemuanya di dalam kawalan Allah. Ini kerana Allah mengetahui segala yang kita alami sepanjang hidup, dan Dia menyimpan catatan secara lengkap. Allah tidak pernah lupa apa-apa pun.
Jangan sesekali lupa bahawa Allaah yang memberikanmu segalanya. Pandanglah di sekeliling kita; Setiap benda yang kita lihat, disediakan dengan rapi untuk memenuhi keperluan kita dan juga sebagai servis untuk kita. Sekarang, padanglah ke langit dan cuba mengenal pasti semua benda yang kita lihat di sekeliling. Ini ialah caranya untuk mendapatkan pandangan yang lebih baik bahawa Allah-lah yang memberi kita pelbagai perkara sama ada kita boleh lihat atau tidak, dan hanya pada Allah sahajalah kita harus bersyukur. Allah yang mencipta badan manusia yang masih banyak menyimpan misteri walaupun sudah terdapat teknologi canggih dan menjadikan fungsi badan kekal baik dan hamoni. Allah juga yang menjadikan ternakan untuk berkhidmat kepada manusia; Yang menyediakan daging, susu, pakaian, kulit dan menjadikan ianya sesuai untuk ditunggang dan membawa barang; Yang menjadikan siang sesuai untuk aktiviti dan malam untuk berehat; Yang menjadikan matahari di atas orbitnya untuk menyesuaikannya dengan kehidupan; Yang mencipta air laut dalam bentuk yang paling sempurna yang membolehkan manusia memperolehi makanan dan belayar di atasnya. Seperti yang dinyatakan:
Dia telah menciptakan manusia dari mani, tiba-tiba ia menjadi pembantah yang nyata. Dan Dia telah menciptakan binatang ternak untuk kamu; padanya ada (bulu) yang menghangatan dan berbagai-bgaai manafaat dan sebahagiannya kamu makan. Dan kamu memperoleh pemandangan yang indah padanya, ketika kamu membawanya kembali ke kandang dan ketika kami melepaskanya ke tempat pengembalaan. Dan ia memikul beban-bebanmu ke suatu negeri yang kamu tidak sanggup sampai kepadanya, melainkan dengan kesukaran-kesukaran (yang memayahkan) diri. Sesungguhnya Tuhanmu benar-benar Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Dan (Dia telah menciptakan) kuda, bagal, dan keldai, agar kamu menungganginya dan (menjadikannya) perhiasan. Dan Allah menciptakannya apa yang kamu tidak mengetahuinya. Dan hak bagi Allah (menerangkan) jalan yang lurus, dan di antara jalan-jalan ada yang bengkok. Dan jikalau Dia mengkehendaki, tentulah Dia memimpin kamu semunya (kepada jalan yang benar). Dialah yang telah menurunkan air hujan dari langit untuk kamu, sebahagiannya menjadi minuman dan sebahagian (menyuburkan) tumbuh-tumbuhan, yang ada pada (tempat tumbuhnya) kamu menggembalakan ternakanmu. Dia menumbuhkan bagi kamu dengan air hujan itu tanam-tanaman; zaitun, kurma, anggur dan segala macam buah-buhahan. Sesunguhnya pada yang demikian itu benar-benar ada tanda (kekuasaan Allah) bagi kamu yang memikirkan. Dan Dia menundukkan malam dan siang, matahari dan bulan untukmu. Dan binatang-binatang itu ditundukkan (untukmu) dengan perintahNya. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar ada tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi kamu yang memahami (nya). Dan Dia menundukkan pula apa yang Dia ciptakan untuk kami di bumi ini dengan berlainan macamnya. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kekuasan Allah) bagi kamu yang mengambil pelajaran. Dan Dialah, Allah yang menundukkan lautan (untukmu), agar kamu dapat memakan daripadanya daging yang segar (ikan), dan kamu mengeluarkan dari lautan itu perhiasan dan yang kamu pakai; dan kamu melihat bahtera belayar padanya, dan supaya kamu mencari (keuntungan) dari kurniaNya, dan supaya kamu bersyukur. Dan Dia menancapkan gunung-gunung di bumi supaya ia tidak goyang bersama kamu (dan Dia menciptakan) sungai-sungai dan jalan-jalan agar kamu mendapat petunjuk. Dan (Dia ciptakan) tanda-tanda (penunjuk jalan). Dan dengan bintang-bintang itulah mereka mendapat petunjuk. Maka apakah (Allah) yang menciptakan itu sama dengan yang tidak dapat menciptakan (apa-apa)? Maka mengapa kamu tidak mengambil pelajaran? Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak dapat menentukan jumlahnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (Surah an-Nahl: 4-18)
Setiap nikmat yang tidak terhingga dalam hidup kita wujud dengan izin Allah, dia menetapkan segalanya. Allah mengingatkan kita tentang realiti ini dengan contoh yang sangat jelas:
Dan seandainya pohon-pohon di bumi menjadi pena dan laut (menjadi tinta) ditambahkan kepadanya tujuh laut (lagi) sesudah (kering)nya, niscaya tidak akan habis-habisnya (dituliskan) kalimat Allah. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. (Surah Luqman: 27)
Jangan sekalipun lupa bahawa Allah yang memberikan kita segala benda dan segala yang kita miliki dan Dia lah Pemilik yang sebenarnya kepada semua benda tersebut. Ini ialah kerana kerajaan langit dan bumi dan segala yang berada di antara keduanya milik Allah. Dia membahagikan apa yang Dia mahu kepada sesiapa yang Dia inginkan. Apabila Dia menamatkan riwayat hidup seseorang, hanya Allah Pewaris yang sebenar. Pemilik sebenar segala rumah, kereta, dan aset-aset ialah Allah.
Kepunyaan Allah-lah kerajaan langit dan bumi dan apa yang ada di dalamnya; dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu. (Surah al-Ma'ida: 120)
Apabila kematian datang menjemput, kita akan meninggalkan segala yang kita miliki. Harta, pangkat, wang dan segala yang kita nikmati di dunia ini tidak akan dibawa bersama kita ke kubur. Badan yang hanya dibaluti oleh kain kapan akan dikuburkan di dalam lahad. Hanya jiwa kita akan kembali kepada Allah. Kesemua pangkat dan harta tidak akan memberi sebarang makna lagi. Ianya hanya sebagai dugaan hidup kepada kita. Kita bukanlah pemilik sebenar kerana semua benda adalah milik Allah yang dipinjamkan. Jika Allah mengambilnya semula, kita tidak mampu menghalangnya.

Ingatlah, tiada apa yang akan berlaku kepada kita, kecuali apa yang telah ditetapkan Allah ke atas kita. Allah mempunyai pengetahuan ke atas semua perkara yang berlaku. Kesemuanya sudah ditentukan oleh Allah sejak azali lagi. Setiap apa yang berlaku adalah berdasarkan takdir seseorang. Seseorang yang bangkit pada waktu pagi memulakan hari barunya tidak pernah tahu apa yang menunggunya pada hari tersebut. Walaupun dia mungkin merancang dengan teliti rancangan pada hari itu, ia tidak pernah berlaku seperti apa yang dirancangkan. Tambahan pula, dia mungkin akan berhadapan dengan situasi yang tidak disangkakan. Dikelilingi dengan pelbagai kebarangkalian yang tidak pasti, seseorang hanya boleh merasa lega dengan menyedari bahawa setiap perkara yang dihadapinya telah ditakdirkan oleh Allah khas untuknya, percaya kepada Allah, dan akur pada takdir-Nya. Allah mengetahui tentang rancangan yang kita belum merancang dan segalanya berlaku dibawah kuasa-Nya. Berdasarkan cara yang sama, perkara-perkara yang kita rancang juga adalah dibawah kuasanya.
Sesungguhnya, tiada tempat atau saat diatas muka bumi ini yang tidak bergantung kepada Allaah. Tiada satu pun yang bebas daripada kuasa Allah.

Katakanlah: Sekali-kali tidak akan menimpa kami melainkan apa yang telah ditetapkan oleh Allah bagi kami. Dialah Pelindung kami dan hanya kepada Allah orang-orang yang beriman harus bertawakkal." (Surah at-Tawba: 51)
Ingatlah bahawa setiap apa yang berlaku, berlaku dengan izin Allah dan pastinya berlaku dengan sesuatu sebab. Ingatlah bahawa manusia tiada jalan lain selain daripada memohon perlindungan kepada Allah; dan dia tidak mempunyai sebarang pelindung atau penolong selain daripada Allah:
Tidakah kamu mengetahui bahawa kerajaan langit dan bumi adalah kepunyaan Allah? Dan tiada bagimu selain Allah seorang pelindung mahupun seorang penolong. (Surah al-Baqara: 107)
Dialah Allah yang menolong kita untuk menyelesaikan sebarang masalah pada setiap hari atau apabila kita hendak menyelesaikan sesuatu tugas. Selain memudahkan tugas untuk kita, Allah jugalah yang merekacipta  tugas itu dan membolehkan kita menyelesaikannya. Sebaliknya, seseorang yang lupa kehebatan Allah menganggap rakan sekerja, keluarga atau gurunya yang boleh menolongnya.
Pastinya, golongan ini mungkin boleh menyediakan bantuan melalui pengetahuan dan pengalaman mereka. Namun, kita perlu ingat bahawa mereka hanyalah kaedah semata. Ini kerana, di dunia ini, Allah telah menciptakan satu sistem, sebab dan akibat. Sebagai contoh, untuk menanam pokok epal, petani perlu menanam benih, menyiram dan membajai tanah itu. Ini semua adalah faktor-faktor dimana Allah menyebabkan sesuatu berlaku. Hanya dengan memenuhi semua syarat-syarat ini, petani tersebut boleh mengharapkan tuaian yang banyak. Sambil melaksanakan tugas kita perlu menyedari  bahawa kita boleh mencapai keputusan yang diinginkan hanya dengan izin Allah, dan kita juga perlu menunjukkan sikap syukur yang ikhlas dengan apa yang Dia takdirkan.
Ingatlah, hanya Allah yang melindungi kita daripada sebarang bahaya, penyakit, perasaan sedih, dan kesusahan. Jika tidak, ia hanya boleh menjadi suatu perkara yang dalam sekelip mata bencana boleh menyerang kita. Kita mungkin akan berfikir bahawa doktor atau ubat yang diambil yang menyembuhkan kita. Semestinya, ini ialah kaedah dimana Allah menyembuhkan kita. Tiada sebab mengapa kita tidak perlu mengambil peluang daripada kaedah-kaedah ini, tetapi dalam masa yang sama, kita perlu beringat bahawa akhirnya Allah sahaja yang menyembuhkan kita. Sekiranya Allah tidak mengizinkan, maka doktor yang paling hebat sekalipun atau ubat yang paling mahal, atau hospital yang paling bagus tidak mampu menolong kita. Jangan sekalipun lupa bahawa Allah yang meletakkan penyakit kepada sesiapa yang Dia mahu tanpa sebarang sebab sebagaimana dia menyembuhkan penyakit seseorang tanpa sebarang sebab. Al-Qur'an merekodkan kata-kata Nabi Ibrahim:
...dan apabila aku sakit, Dialah Yang menyembuhkan aku. (Surah ash-Shu'ara': 80)
Lupa bahawa Allah yang menguasai segalanya, dan dengan demikian, meminta pertolongan daripada sesuatu yang tidak boleh memberi pertolongan sama ada pada dirinya sendiri atau kepada orang lain, keputusannya hanyalah kegagalan, di dunia ini dan selepasnya:
Dan berhala-berhala yang kamu seru selain Allah tidaklah sanggup menolongmu, bahkan tidak dapat menolong dirinya sendiri. (Surah al-A'raf: 197)
Ingatlah bahawa kita perlu merasa takut pada Allah dan mahukan keredhaan Allah sahaja. Tiada sesiapa yang kita mungkin hormat atau menganggap mereka penting dan berkuasa sebenarnya mempunyai kuasa yang hakiki. Oleh yang demikian, ketakutan atau kecintaan terhadap seseorang yang diiringi dengan perasaan takut, kagum dan cinta yang sepatutnya ditujukan kepada Allah adalah salah satu bentuk syirik, iaitu suatu dosa yang besar:
Dan di antara manusia ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah;mereka mencintai Allah,Adapun orang-orang yang beriman sagat cinta kepada Allah. Dan jika seandainya orang-orang yang berbuat zalim itu mengetahui ketika mereka melihat siksa (pada Hari Kiamat), bahawa kekuatan itu kepunyaan Allah semunaya dan bahawa Allah amat ebrat siksaanNya (nescaya mereka menyesal) (Surah al-Baqara: 165)
Nabi Muhammad (sollalahualaihiwassalam) juga memberi amaran kepada manusia tentang amalan syirik ini:
“Barang siapa yang berjumpa Allah tanpa menyekutukan-Nya, akan masuk syurga; dan sesiapa yang berjumpa Allah sambil menyekutukan-Nya  akan masuk neraka” [Muslim]
Ini ialah konsep yang penting untuk difahami. Sekiranya hidup seseorang berlandaskan konsep ini, dia akan sedar bahawa tiada apa-apa pun yang patut ditakuti, disembah atau diperlukan selain daripada Allah. Dengan demikian, seseorang itu akan mencapai kebebasan yang hakiki, dan kejayaan, mendapat perlindungan daripada yang Maha Mencipta, yang Maha Berkuasa. Individu tersebut mengharapkan kebaikan daripada Allah yang Maha menyempurnakan segala keperluan makhluk-Nya, menurunkan keselamatan kepada hamba-Nya, menolong mereka yang lemah dan miskin, membalas dengan sepenuhnya untuk setiap usaha yang dilakukan seseorang:
Maka apakah orang-orang yang mendirikan masjidnya di atas dasar takwa kepada Allah dan keredhaanNya itu yang baik, ataukah orang-orang yang mendirikan bangunannya di tepi jurang yang runtuh, lalu bangunannya itu jatuh bersama-sama dengan dia ke dalam neraka jahanam? Dan Allah tidak memberikan petunjuk kepada orang-orang yang zalim. (Surah at-Tawba: 109)
Salah satu kesalahan yang besar kebanyakan manusia lakukan ialah mereka meletakkan kehidupan mereka sepenuhnya untuk mengembirakan manusia lain. Walau bagaimanapun setiap saat yang digunakan dan setiap perbuatan yang dilakukan untuk mengembirakan orang lain, sambil melupakan keredhaan Allaah, akhirnya akan membawa kepada penderitaan. Mereka yang faham, Allah telah memberikan contoh di dalam al-Quran:
Allah membuat perumpamaan (iaitu) seorang lelaki yang dimiliki oleh beberapa orang yang berserikat yang dalam perselisihan dan seorang budak yang menjadi milik penuh dari seorang lelaki (saja)? Segala puji bagi Allah tetapi kebanyakan mereka  tidak mengetahui. (Surah az-Zumar: 29)
Allah menganugerahkan kepada hamba-Nya yang hidup berlandaskan hukum-Nya suatu kehidupan yang baik di dunia dan akhirat. Walaubagaimanapun, mereka yang jauh daripada perkara-perkara yang diredhai-Nya, mereka yang mengharapkan pertolongan daripada hamba-hamba Allah yang lemah, sama sepertinya, akan akhirnya menderita. Perkara ini diterangkan dalam satu ayat:
Sesungguhnya Allah tidak berbuat zalim kepada manusia sedikitpun, akan tetapi manusia itulah yang berbuat zalim kepada diri mereka sendiri. (Surah Yunus: 44)
Tambahan pula, mereka yang menyekutukan Allah akan ditinggalkan dan dibiarkan di dalam keaiban dan kemiskinan.
Janganlah kamu adakan tuhan yang lain di samping Allah, agar kamu tidak menjadi tercela dan tidak ditinggalkan (Allah) (Surah al-Isra': 22)
Mereka yang cuai dan tidak menyedari kewujudan Allah dalam dunia ini menjalani hidup yang sukar. Hati mereka tidak mungkin menemui kedamaian dan kegembiraan dalam dunia ini. Malah, kesengsaraan ini seolah-olah balasan kerana mereka mengaitkan kewujudan sistem yang sempurna ini kepada suatu kebetulan. Sebagai balasan kepada rasa tidak bersyukur, api yang panas membara menunggu mereka di akhirat.
Jangan sekalipun lupa bahawa takwa kepada Allah ialah rukun yang asas dalam Islam. Allah hanya mengurniakan kepandaian untuk menilai benar dan batil kepada mereka yang bertakwa kepada Allah. Anugerah ini sememangnya nikmat yang besar dikurniakan kepada manusia:
Hai orang-orang yang beriman, jika kamu bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan memberikan kepadamu furqaan (petunjuk) dan menghapuskan segala kesalahan-kesalahanmu dan mengampuni (dosa-dosa)mu. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar. (Surah al-Anfal: 29)
Al-Qur'an juga ada menyebut tentang golongan manusia yang tidak bersyukur kepada Allah dengan yang sepatutnya ditunjukkan kepada-Nya dan juga mereka yang tidak takut kepada-Nya walaupun mengetahui akan kewujudan-Nya:
Katakanlah: Siapakah yang memberi rezeki kepadamu dari langit dan bumi atau siapakahnyang kuasa (menciptakan) pendengaran dan penglihatan, dan siapakah yang mengyluarkan yang hidup dari yang mati dan yang mengeluarkan yang mati dari yang hidup dan siapakah yang mengatur segala urusan? Maka mereka akan menjawab, Allah!. Maka katakanlah: mengapa kami tidak bertakwa (kepadaNya)? Maka (Zat yang demikian) itulah Allah Tuhan kamu yang sebenarnya, maka tidak ada sesudah kebenaran itu, melainkan kesesatan. Maka bagaimanakah kamu dipalingkan (dari kebenaran)? (Surah Yunus: 31-32)
Orang yang disebut didalam ayat di atas sedar akan kewujudan Allah malah, meyakininya. Tetapi, dia tidak berasa takut kepada Allah. Mukmin yang sebenar, mempunyai perasaan takut dan hormat kepada Penciptanya. Perasaan takut pada Hari Pembalasan membuatkan mereka sensitif terhadap perintah-perintah-Nya. Akibatnya, sama ada seseorang itu mematuhi segala perintah Allah dan menjadi hamba-Nya yang taat atau mengingkarinya, ia tidak akan mengubah realiti yang dia akan bergegas kepada Hari yang dia akan kembali kepada Tuhannya.
Hai manusia, sesungguhnya kamu telah bekerja bersungguh-sungguh menuju Tuhamu, maka pasti kamu akan menemuiNya. (Surah al-Inshiqaq: 6)
Jangan sekalipun lupa bahawa tiada kuasa selain Allah yang Maha Berkuasa, Yang mempunyai segala kuasa. Mereka yang tidak sedar akan fakta ini akan meyembah selain daripada Allah dan selain itu mereka juga takutkan sembahan itu sebagaimana mereka takutkan Allah. Walau bagaimanapun tiada seseorang pun atau sesuatu masyarakat yang mempunyai kuasa selain daripada Allah. Semua bergantung kepada Allah. Segala yang di langit dan di bumi berada di bawah kuasa Allah secara sukarela atau tidak sukarela. Daripada  satu sel kepada berjuta-juta galaksi, daripada manusia kepada haiwan, daripada gunung kepada angin, semuanya dibawah kuasa Allah. Oleh sebab itu, jangan sekalipun lupa untuk bersyukur kepada Allah sebagaimana yang telah dinasihatkan di dalam ayat dibawah:
...Supaya kamu duduk di atas punggungmu kemudian kamu ingat nikmat Tuhanmu apabila kamu duduk di atasnya; dan supaya kamu mengucapkan; Maha Suci Tuhan yang telah menundukkan semua ini bagi kami padahal kami sebelumnya tidak mampu menguasainya. (Surah az-Zukhruf: 13)
Sekiranya bukan daripada kehendak Allaah, tiada sesiapa pun boleh membuat atau mengucapkan sesuatu. Sebab itulah setiap perkataan yang kita dengar atau setiap peristiwa yang kita saksikan adalah daripada Allah, Yang Maha Pelindung dan satu-satunya wali kita. Sekiranya kita seorang yang beriman, maka segala kebaikan dan kecantikan yang mutlak adalah tersembunyi bahkan di belakang perkara yang sebaliknya nampak buruk pada kita. Allah mengetahuinya walaupun kita tidak mengetahui. Tidak kira apa yang kita hadapi di dalam hidup ini, jangan sesekali lupa untuk mengatur tingkah laku kita dengan fakta ini di dalam minda.
Ingatlah, Allah Maha Pengampun dan peluang keampuanan sentiasa terbuka. Tidak kira apa kesalahan yang kita lakukan, jika kita kembali kepada Allah dengan ikhlas, rasa kesal dan azam yang kuat untuk tidak mengulanginya lagi, maka kita akan sentiasa mendapati Allah Maha Pengampun dan Maha Mengasihani. Allah menyatakan bahawa Dia mengampuni segala dosa dan kesalahan asalkan hamba-Nya meninggalkan dosa dan kesalahan itu:
“Katakanlah: hai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah Yang maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (Surah az-Zumar: 53)
Dalam dunia ini, peluang untuk bertaubat dan harapan untuk diampunkan untuk kesalahan dan dosa yang dilakukan sentiasa terbuka. Dalam agama Allah, seseorang itu tidak perlu untuk menanggung beban untuk kesalahannya yang lampau. Mengharapkan keampunan daripada Allah, dan kembali kepada-Nya dengan ikhlas, akan meringankan beban seseorang. Pada saat itu, dia akan bertanggungjawab atas perbuatan dan fikirannya bermula pada saat itu. Dalam masa yang sama, ingatlah bahawa Allah hanya menerima taubat yang ikhlas dan bukannya taubat seseorang yang berada diambang kematian. Malah Fir'aun yang kejam dan bongkak disebut didalam al-Quran, mengambil keputusan untuk beriman apabila dia hampir lemas. Allah menyatakan di dalam al-Quran tentang taubat ketika saat kematian:
Sesungguhnya taubat di sisi Allah hanyalah taubat bagi orang-orang yang mengerjakan kejahatan lantaran kejahilan yang kemudian meraka bertaubat dengan segera, maka mereka itulah yang diterima Allah taubatnya; dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana, Dan tidaklah taubat itu diterima Allah dari orang-orang yang mengerjakan kejahatan (yang) hingga apabila datang ajal kepada seseorang di anatar mereka, (barulah) ia mengatakan: Sesunguhnya saya bertaubat sekarang: Dan tidak (pula diterima taubat) orang-orang yang mati sedang mereka di dalam kekafiran. Bagi orang-orang itu telah Kami sediakan siksa yang pedih. (Surah an-Nisa': 17-18)

Ingatlah bahawa Allah Maha Penyabar. Dia memberi peluang kepada seseorang walaupun selepas mereka melakukan kesalahan. Walau bagaimanapun, sekiranya pesalah itu tidak dihukum serta-merta dia tidak sepatutnya membiarkan ia menipu dirinya. Ini ialah kerana Allah memberi peluang kepadanya. Sekiranya dia sedar akan kesalahannya dan bertaubat, dia akan mendapati Allah Maha Pengampun. Sebaliknya, sekiranya dia tetap dengan kesalahannya dan berkeras, dia pasti akan merasai akibat buruk daripada perbuatan-perbuatannya:
Jikalau Allah menghukum manusia kerana kezalimannya, niscaya tidak akan ditinggalkanNya di muka bumi sesuatupun dari makhluk ang melata, tetapi Allah menagguhkan mereka sampai kepada waktu yang ditentukan. Maka apabila telah tiba waktu (yang ditentukan) bagi mereka, tidaklah mereka dapat mengundurkannya barang sesaatpun dan tidak (pula) mendahulukannya. (Surah an-Nahl: 61)
Jangan sesekali lupa yang kita tidak boleh menjadi selain daripada hamba kepada Allah; kerana Allah menciptakan manusia untuk beribadat kepada-Nya:
Dan tidak aku menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku. (Surah adh-Dhariyat: 56)
Patuh kepada Allah yang memberi kita segala yang kita miliki, yang menciptakan kita dan menganugerahkan kehidupan yang mana Dia akan menamatkan riwayat hidup kita apabila dikehendaki-Nya, adalah seperti berpegang dengan cengkaman yang paling teguh yang tidak akan longgar:
Dan barangsiapa yang menyerahkan sirinya kepada Allah, sedang dia orang yang berbuat kebaikan, maka sesungguhnya ia telah berpegang teguh kepada tali yang paling kukuh. Dan hanya Allah-lah kesudahan segala urusan. (Surah Luqman: 22)
Jadi, jangan sekalipun lupa "ALLAH, ADALAH TUHAN KITA"...
(Yang memiliki sifat-sifat yang)demikian itu ialah Allah Tuhan kamu; tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) selain Dia; Pencipta segala sesuatu, maka sembahlah Dia; dan Dia adalah Pemelihara segala sesuatu. Dia tidak dapat dicapai oleh pengelihatan mata, sedang Dia dapat melihat segala pengelihatan itu dan Dia Yang Maha Halus lagi Maha Mengetahui. (Surah al-An'am: 102-103).




JANGAN SEKALIPUN LUPA BAHAWA PETUNJUK SEBENAR HANYALAH AL-QUR'AN
Alif Lam Ra. (Ini adalah) Kitab yang Kami turunkan kepadamu supaya kamu engeluarkan manusia dari gelap gelita kepada cahaya terang benderang dengan izin Tuhan mereka (iaitu) menuju jalan Tuhan Yang Maha Perkasa lagi Maha Terpuji. (Surah Ibrahim: 1)
Allah menurunkan al-Qur'an kepada manusia untuk kita berfikir, supaya kita tahu yang hanya Allah, tuhan yang satu, untuk belajar bagaimana untuk beribadat kepada-Nya dan untuk fokus. Al-Qur'an, petunjuk kita yang satu, memberikan kita pelbagai penjelasan untuk segala yang kita perlukan, menunjukkan kita jalan untuk mendapat keredhaan Allah dan memberi khabar gembira  tentang kesudahan yang besar bagi mereka yang berserah kepada-Nya sebagai hamba:
...Dan Kami turunkan kepada Al Kitab (Al-Quran) untuk menjelaskan segala sesuatu dan petunjuk serta rahmat dan kabar gembira bagi orang-orang yang berserah diri. (Surah an-Nahl: 89)
Al-Qur'an ialah Buku yang mengandungi kebenaran yang diturunkan Allah kepada hamba-Nya. Ia mengandungi amaran, penawar dan rahmat kepada orang yang beriman. Orang yang beriman yang memahami realiti yang penting ini akan berfikir secara mendalam setiap ayat al-Qur'an dan menghabiskan semua masa dalam hidupnya dengan mematuhinya (al-Quran). Jawapan untuk setiap soalan yang dicarinya terkandung di dalam al-Quran.
Dan sesungguhnya Kami telah mendatangkan sebuah kitab (Al-Quran) kepada mereka yang Kami telah menjelaskan atas dasar pengetahuan Kami; menjadi pentunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang beriman. (Surah al-A'raf: 52)
Kerana al-Quran menerangkan segala perkara yang berkaitan dengan menjadi hamba Allah, manusia bertanggungjawab untuk hidup dengan Al-Quran, menjauhi larangnya dan mematuhi perintahnya. Pada Hari Perhitungan, manusia akan disoal berdasarkan Buku ini sendiri. Oleh itu, jangan sesekali lupa bahawa bagaimana kita membawa diri, fikiran, keputusan, secara singkat, seluruh kehidupan kita, sepatutnya berkait rapat hanya dengan al-Qur'an dan bukannya apa yang majoriti manusia mahukan. Hidup dengan al-Qur'an ialah cara yang unik untuk menyelamatkan diri daripada api neraka.
Tambahan pula, ia penting untuk membaca dan memahami al-Quran untuk hidup dengan agama yang diturunkan di dalamnya, walaupun masyarakat di sekeliling kita mungkin jauh daripada mematuhinya (al-Quran). Majoriti manusia mungkin tidak pernah membaca al-Quran. Sebaliknya, di kalangan mereka yang mengetahui  al-Quran, mereka mungkin di kalangan yang menghafal ayat-ayat di dalam bahasa arab sahaja tanpa memikirkan maknanya. Mereka mungkin menganggap al-Quran sebagai azimat (Sesungguhnya Allah adalah sangat jauh daripada gambaran palsu yang diberikan kepada Allah) dan oleh yang sedemikian meletakkannya di atas rak yang paling tinggi. Tetapi sekiranya kita mahu menyelamatkan diri daripada neraka, kita perlu mematuhi segala perintah Allaah dan bukannya perintah masyarakat. Kita perlu membaca amaran-amaran yang diturunkan oleh Allah dan mengetahui dengan mendalam perintah-perintah-Nya. Tujuan al-Qur'an diturunkan dijelaskan dengan jelas didalam ayat-ayat dibawah:
(Al-Quran) ini adalah penjelasan yang sempurna bagi manusia, dan supaya mereka diberi peringatan dengannya, dan supaya mereka menegtahui bahawasanya Dia adalah Tuhan Yang Maha Esa dan agar orang-orang yang berakal mengambil pelajaran. (Surah Ibrahim: 52)
Ini adalah Kitab yang Kamu turunkan kepada mu penuh dengan berkat supaya mereka memperhatikan ayat-ayatnya dan spaya mendapat pelajaran orang-orang yang mempunyai fikiran. (Surah Sâd: 29)
Sebagaimana yang dilihat didalam ayat Qur'an diatas, Allah memberitahu kita yang hanya mereka yang mempunyai ilmu sahaja iaitu mereka yang mempunyai iman sebagaimana yang dijelaskan di dalam al-Qur'an, akan memberi perhatian. Dan ingatlah bahawa al-Qur'an telah dipermudahkan kepada kita sebagai renungan dan nasihat:
Maka patutkan aku mencari hakim selain Allah,padahal Dia-lah yang telah menurunkan kitab (Al-Quran) kepadamu dengan terperinci? Orang-orang yang telah Kami datangkan kitab kepada mereka, mereka mengetahui bahawa Al-Quran itu diturunkan dari Tuahnmu dengan sebenarnya. Maka janganlah kamu sekali-kali termasuk orang yang ragu-ragu. (Surah al-An'am: 114)
Dan demikianlah Kami telah menurunkan Al-Quran yang merupakan ayat-ayat yang nyata, dan bahawasanya Allah memberikan petunjuk kepada sesiapa yang Dia kehendaki. (Surah al-Hajj: 16)
Selain daripada apa yang dinyatakan di dalam ayat-ayat ini, ada perkara lain yang penting untuk kita ingat: Al-Qur'an ialah panduan kepada orang-orang beriman sebaliknya ia boleh menyesatkan orang-orang yang tidak beriman. Mereka yang tidak percaya yang mereka akan dihimpunkan di hadapan Allah pada Hari Pembalasan dan al-Qura'an adalah buku yang benar yang diturunkan oleh Allah, telah gagal memahami tujuan suci ayat-ayat al-Qur'an. Mereka masih pekak dan buta dengan ayat-ayat itu. Keadaan ini dijelaskan di dalam al-Qur'an seperti berikut:
Dan apabila kamu membaca Al-Quran niscaya Kami adakan antara kamu dan orang-orang yang tidak beriman kepada kehidupan akhirat, suatu dinding yang tertutup. Dan kami adakan tutupan di atas hati mereka dan sumbatan di telinga mereka, agar mereka tidak dapat memahaminya. Dan apabila kamu menyebut Tuhanmu saja dalam Al-Quran, niscaya mereka berpaling ke belakang kerana bencinya. (Surah al-Isra': 45-46)
Tanpa sebarang keraguan, sikap orang yang tidak beriman ini adalah berpunca daripada sikap mereka yang tidak ikhlas dan kecenderungan mereka untuk mengikut perasaan dan nafsu. Sebagai contoh  kurangnya pemahaman di kalangan orang-orang yang tidak beriman adalah seperti berikut:
Dan tiada Kami jadikan penjaga neraka (Saqar) itu melainkan dari malaikat; dan tidaklah kami jadikan bilangan mereka itu melainkan untuk cubaan bagi orang-orang kafir, supaya orang-orang yang diberi Al-Kitab menjadi yakin dan supaya orang yang beriman bertambah imannya dan supaya orang yang diberi Al-Kitab dan orang mukmin itu tidak ragu-ragu dan supaya orang-orang yang di dalam hatinya ada penyakit dan orang kafir (mengatakan): Apakah yang dikehendaki Allah dengan bilangan ini sebagai satu perumpamaan? Demikianlah Allah menyesatkan orang-orang yang dikehendakiNya dan memberi petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Dan tidak ada yang mengetahui antara Tuhamu melainkan Dia Sendiri. Dan saqar itu tiada lain hanya peringatan manusia. (Surah al-Muddaththir: 31)
Orang-orang beriman sebaliknya mempunyai fikiran yang berbeza. Apabila mereka mendengar ayat-ayat Allah, mereka patuh dengan keindahan mesej itu dan dengan demikian medapat keselamatan di dunia dan di akhirat. Sikap orang yang beriman terhadap ayat-ayat Allah dijelaskan di dalam al-Quran seperti berikut:
Allah telah menurunkan perkataan yang paling baik (iaitu) Al-Quran yang serupa (mutu ayat-ayatnya) lagi berulang-ulang, gementar kerananya kulit orang-orang yang takut kepada Tuhannya, kemudian menjadi tenang kulit daa hati mereka di waktu mengingati Allah, itulah petunjuk Allah, dengan kitab itu Dia menunjuki siapa yang dikehandakiNya. Dan barangsiapa yang disesatkan Allah, maka tidak ada seorangpun pemberi petunjuk baginya. (Surah az-Zumar: 23)
Ingatlah, sekiranya kita benar-benar takutkan Allaah, hati kita akan lembut apabila mendengar ayat-ayat-Nya. Ini kerana Allah telah menyatakan kepada kita bahawa orang yang beriman dengan iman yang sebenar akan mendapat kemudahan untuk memahami al-Qur'an sebagai Buku yang benar. Hanya orang yang tidak beriman mempunyai keraguan tentang kesahihannya:
Dan agar orang-orang yang telah diberi ilmu, meyakini bahawasanya Al-Quran itulah yang hak dari Tuhanmu lalu mereka beriman dan tunduk hati mereka kepadanya dan sesungguhnya Allah adalah Pemberi Petunjuk bagi orang yang beriman kepada jalan yang lurus. Dan sentiasalah orang-orang kafir itu berada dalam keragu-raguan terhadap Al-Quran, hingga datang kepada mereka saat (kematiannya) dengan tiba-tiba atau datang kepada mereka azab hari kiamat. (Surah al-Hajj: 54-55)
Ingatlah, kita akan dihakimi berpandukan al-Qur'an pada Hari Pembalasan. Allah menyatakan kebenaran ini didalam ayat tersebut:
Maka berpegang teguhlah kamu kepada agama yang telah diwahyukan kepadamu. Sesungguhnya kamu berada di atas jalan yang lurus. Dan sesungguhnya Al-Quran itu benar-benar adalah satu kemuliaan besar bagimu dan bagi kaummu dan kelak kamu akan diminta pertanggungjawaban. (Surah az-Zukhruf: 43-44)
Masyarakat yang jauh daripada al-Qur'an, dan mereka yang hampir mengabaikannya, sepatutnya tidak boleh memperdayakan kita. Ini kerana, sebagaimana manusia menganggap jangka hayat seseorang ialah antara 60- 70 tahun sebagai jaminan, mereka cenderung menunggu usia tua sebagai masa yang sesuai untuk mengikuti ajaran al-Qur'an. Mereka dengan salahnya menyimpulkan bahawa hidup berlandaskan agama akan menggugat kegembiraan masa muda mereka. Dengan alasan yang tidak tulus ini, bagaimanapun, mereka menyiapkan diri mereka untuk kesudahan yang pahit.
Satu-satunya panduan yang menerangkan kepada kita bagaimana untuk menjadi hamba kepada Allah ialah al-Qur'an. Kita perlu menstrukturkan hidup kita berlandaskan perintah-perintahnya. Ini kerana, pada Hari Kiamat, muslim dan bukan muslim adalah sama dan mereka akan diadili berdasarkan kepada kepatuhan mereka terhadap al-Qur'an. Jangan sesekali lupa bahawa kita hanya boleh berharap untuk mendapatkan syurga dan bebas daripada hukuman yang kekal dengan syarat yang kita benar-benar ikhlas melaksanakan perintah-perintah didalam al-Qur'an.



JANGAN SEKALIPUN LUPA BAHAWA SETIAP DETIK YANG KITA ALAMI ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA TAKDIR KITA
Sesungguhnya Kami menciptakan segala sesuatu menurut ukuran. (Surah al-Qamar: 49)
Sebagaimana yang dinyatakan didalam ayat diatas, setiap perkara ditentukan oleh Allah Yang Maha Berkuasa. Bagi Allah yang hanya perlu memerintah “kun (jadilah)” dan terjadilah ia, tidak hanya menentukan nasib manusia tetapi semua benda. Mereka yang benar-benar yakin dengan kebenaran yang mutlak ini tanpa sebarang syarat tunduk pada takdir yang Allah tentukan kepada mereka dengan hikmah yang tidak terbatas. Ingatlah sama ada secara sukarela atau tidak, semuanya berada dibawah kuasa Allah dan tunduk kepada-Nya.
Namun, manusia mempunyai banyak pemahaman yang salah berkaitan nasib. Pemahaman ini, terutamanya timbul daripada pelbagai pandangan sesat yang disuarakan tanpa memberi banyak pandangan/ fikiran terhadap perkara itu. Tambahan pula, mereka mengabaikan bahawa ini ialah sesuatu yang tidak disukai Allah. Mereka tidak menghindari daripada menggunakan slogan-slogan, lirik, puisi yang mengandungi maksud tersirat kepada penolakan takdir. Bukti kepada pemahaman yang salah ini seperti “mengatasi takdir” atau “menukar takdir”. Mereka yang percaya kepada konsep ini menganggap harapan dan aspirasi mereka sebagai takdir dan dalam kegagalan mereka memahami bahawa itu adalah sekadar harapan, mereka mengganggap bahawa takdirnya telah gagal dilaksanakan sebagaimana yang ditentukan dan malah takdir itu telah ditukar. Pandangan yang tidak berasas itu adalah biasa di kalangan mereka yang gagal memahami takdir.
Takdir adalah ciptaan Allah dan pengetahuan yang tidak terbatas dari semua kejadian, baik masa lalu atau masa hadapan. Allah menciptakan masa dan ruang daripada sifar, mengawalnya dan Dia tidak terikat oleh masa dan ruang. Detik demi detik, setiap perkara halus yang berlaku, sudah atau akan berlaku, telah ditentukan di sisi Allah.
Jangan sesekali lupa bahawa Allaah menciptakan masa dan Dia tidak terikat dengannya. Oleh itu,  Dia tidak hanya melihat apa yang berlaku dan menunggu untuk mengetahui akibat-akibatnya.
Pada pandangan-Nya, permulaan dan penghabisan sesuatu peristiwa, dan kedudukan masing-masing pada garis masa, sudah diketahui. Semuanya ditentukan dan terkandung di dalam takdir. Oleh itu, manusia tidak mempunyai kuasa untuk merubahnya. Sebaliknya, takdirlah  penentu terhadap manusia. Setiap saat dalam hidupnya terikat didalamnya. Bahkan seseorang tidak boleh melangkah keluar daripada takdirnya apalagi mengubahnya. Hal ini adalah sama dengan situasi seorang pelakon yang berada di luar video kaset dengan karaktor yang berbeza untuk memotong atau menambah adegan di dalam filem itu yang mana dia adalah pelakonnya. Situasi ini sememangnya tidak logik dan mustahil untuk difikirkan.
Jelas, ungkapan-ungkapan seperti “mengatasi takdir” atau “mengubah takdir” hanyalah cakap-cakap kosong sahaja. Ingatlah, seseorang yang mengatakan bahawa dia telah mengubah takdir sebenarnya mengatakan sesuatu dia sudah ditakdirkan untuk menyatakannya.
Sebagai contoh, seorang pesakit tidak mempunyai sedikit harapan pun untuk sembuh. Namun, apabila dia sembuh secara tidak diduga tidak bermaksud yang dia telah mengatasi takdir, atau tidak pula ia telah diubah oleh para doktor. Ia hanya menunjukkan bahawa waktu yang ditentukan untuknya mati belum tiba. Seperti perkara lain, ini juga ditentukan oleh Allah dan ia adalah sebahagian daripada takdir:
...Dan sekali-kali tidak dipanjangkan umur seseorang yang berumur panjang dan tidak pula dikurangi umurnya, melainkan (sudah ditetapkan) dalam kitab (Luh Mahfuz). Sesungguhnya yang demikian itu bagi Allah adalah mudah. (Surah Fatir: 11)
Sesuatu yang bernyawa tidak akan mati melainkan dengan izin Allah, sebagai ketetapan yang telah ditentukan waktunya... (Surah Al 'Imran: 145)
Terikat dengan waktu dan ruang, ia sangat sukar untuk kita memahami sepenuhnya takdir kerana Allah menciptakan kita dan takdir kita dan Dia tidak terikat dengan apa-apa. Apa sahaja yang berlaku kepada kita, percayalah bahawa Allah tidak terikat dengan masa atau ruang.
Terdapat suatu lagi faktor yang kita perlu ingat: Semua perkara yang ditentukan oleh Allah adalah memberi untuk kebaikan agama dan orang-orang yang beriman. Oleh itu, seseorang yang beriman selalu menunjukkan kesediaan untuk menghadapi perkara-perkara yang dilaluinya. Melupakan atau mengabaikan kenyataan bahawa semua situasi dalah hidup kita ditentukan oleh Allah ialah suatu yang sangat bahaya seseorang boleh lakukan pada dirinya. Ia boleh membawa tekanan. Walau bagaimanapun, sama ada seseorang menerima kenyataan ini atau tidak, ia tidak akan mengubah perkara yang telah ditakdirkan kepadanya; semua perkara adalah ditentukan oleh takdir:
Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauh Mahfuz) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Surah al-Hadid: 22)
Daripada ayat di atas jelas bahawa setiap perkara yang berlaku kepada seseorang telah ditentukan oleh Allah. Sama ada seseorang percaya atau tidak kenyataan ini, ia tidak akan merubah kenyataan ini. Semua perkara yang berlaku diatas muka bumi ini termasuklah kelahiran dan kematian seseorang berlaku dengan kehendak Allah pada masa yang telah ditentukan-Nya, tidak sedetik pun awal atau lambat.
Dialah Yang menciptakan kami dari tanah, sesudah itu ditentukannya ajal (kematianmu), dan ada lagi satu ajal yang ditentukan (untuk berbangkit) yang ada pada sisiNya (yang Dia sendirilah mengetahuinya)... (Surah al-An'am: 2)
Oleh kerana tiada perkara yang berlaku diatas muka bumi ini atau di dalam diri seseorang tanpa kehendak Allah, maka kita perlu meletakkan kepercayaan kita kepada Allah. Di samping itu juga, inilah yang kecenderungan manusia:
Katakanlah: Sekali-kali tidak akan menimpa kami melainkan apa yang telah ditetapkan oleh Allah bagi kami. Dialah Pelindung kami dan hanya kepada Allah orang-orang yang beriman harus bertawakkal." (Surah at-Tawba: 51)
Sebagaimana yang dinyatakan didalam ayat ini Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan kebaikan dan keburukan sebagai cubaan (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan. (Surah al-Anbiyaa: 35) Allah menguji orang-orang yang beriman dengan beberapa cara. Oleh itu, selain daripada perkara yang baik, perkara yang buruk juga berlaku kepada orang-orang beriman. Walau bagaimanapun, ingatlah, semua perkara yang diciptakan oleh Allah adalah yang terbaik:
...Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. (Surah al-Baqara: 216)
Mereka yang beriman kepada Allah dan mengikuti jalan-Nya akan sentiasa berasa selamat dan tenteram dengan mengikuti takdir. Tiada apa yang menakutkan atau memberi tekanan kepada mereka yang percaya kepada takdir. Allah akan memberikan kehidupan yang baik di dunia dan di akhirat kepada hamba-Nya yang beriman dan akan menempatkan mereka dibawah lindungan-Nya selagi mereka patuh kepada Allah. Walau bagaimanapun, Allah tidak selalu menunjukkan kebaikan sesuatu perkara yang berlaku di atas muka bumi ini. Tetapi sesuatu yang dilihat seperti buruk sebenarnya akan membawa mereka mencapai ganjaran yang lebih baik di akhirat. Contohnya, orang yang beriman tidak berasa sedih dengan kesakitan yang dialaminya, malah dia melihat penyakit itu sebagai peluang untuk mendekatkan diri dengan Allah. Perkara yang paling penting untuk diingati ialah, Allah merancang segala perkara untuk melindungi hamba-Nya yang sebenar supaya mereka boleh mendapat ganjaran syurga.
Sesungguhnya pelindungku ialah Allah yang telah menurunkan Al-Kitab (Al-Quran) dan Dia melindungi oang-orang yang soleh. (Surah al-A'raf: 196)
Mereka yang tidak pernah lupa bahawa terdapat hikmah dalam apa juga perkara yang berlaku keatasnya, akan merasai betapa dekatnya Allah didalam setiap langkah yang diambilnya. Kemana saja mereka berada atau apa saja yang dilakukannya, mereka tidak pernah lupa bahawa Allah mengetahuinya dengan baik sekali.
Oleh itu, jangan sesekali lupa bahawa semua perkara lampau atau akan datang, dengan semua perinciannya, direkodkan pada pandangan Allah, yang tiada perkara yang berlaku keatas manusia kecuali dengan kehendak Allah. Allah Maha Mengetahui tentang perbuatan kita, dimana saja kita berada atau apa saja yang kita lakukan dan kita semua terikat dengan takdir yang telah ditentukan kepada kita.



JANGAN SEKALIPUN LUPA TENTANG KEWUJUDAN SYAITAN YANG SENTIASA BERUSAHA UNTUK MEMESONGKAN KITA
Bukankah Aku telah memerintahkan kepadamu hai Bani Adam supaya kamu tidak menyembah syaitan? Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi kamu. Dan hendaklah kamu menyembah-Ku. Inilah jalan yang lurus. Sesungguhnya syaitan itu telah menyesatkan sebahagian besar di antara kamu. Maka adakah kamu tidak memikirkan? (Surah Ya Sin: 60-62)
Ingatlah bahawa kita mempunyai musuh yang bertujuan untuk membawa kita jauh daripada Allah, agama-Nya dan al-Qur'an. Dia tidak pernah berputus asa daripada rancanganya walaupun sedetik; sentiasa mencari kesempatan untuk menunaikan tugasnya. Dia boleh melihat kita daripada sudut yang kita tidak dapat melihatnya.  Dan dia mencuba pelbagai cara untuk memerangkap kita. Salah satu daripada sifatnya ialah secara bersembunyi. Taktik dan perangkapnya mungkin berbeza kepada seseorang. Taktik yang digunakan juga bergantung kepada masa, tempat dan situasi. Musuh kita yang dimaksudkan ialah syaitan, makhluk yang dihalau daripada pandangan Allah.
Berlawanan daripada apa yang majoriti manusia fikir, syaitan bukanlah makhluk khayalan. Sebahagian daripada ujian d iatas muka bumi ini, seeorang itu perlu berjaga-jaga daripada syaitan. Ini kerana, selepas menderhaka kepada Allah, syaitan bersumpah untuk menyesatkan hamba-hamba Allah. Kedegilan syaitan ini dinyatakan didalam al-Qur'an sabagai berikut:
Sesungguhnya kami telah menciptakan kamu (Adam), lalu Kami bentuk tubuhnya lalu Kami katakan kepada para malaikat; "Bersujudlah kamu kepada Adam"; maka merekapun bersujud kecuali iblis. Dia tidak termasuk mereka yang bersujud. Allah berfirman: "Apakah yang menghalangimu untuk bersujud (kepada Adam) di waktu Aku menyuruhmu?" Menjawab iblis: "Saya lebih daripadanya: Engkau ciptakan saya dari api sedang dia Engkau ciptakan dari tanah." Allah berfirman: "Turunlah kamu dari syurga itu: kerana kamu tidak sepatutnya menyombongkan diri di dalamnya, maka keluarlah, sesungguhnya kamu termasuk orang-orang yang hina." Iblis menjawab: "Berilah saya tangguh sampai waktu mereka dibangkitkan." Allah berfirman: "Sesungguhnya kamu termasuk mereka yang diberi tangguh." Iblis menjawab: “Kerana Engkau telah menghukum saya tersesat, saya benar-benar akan (menghalang) mereka dari jalan Engkau yang lurus. Kemudian saya akan mendatangi mereka dari muka depan dan dari belakang mereka, dari kanan dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur (taat)." Allah berfirman: "Keluarlah kamu dari syurga itu sebagai terhina lagi terusir. Sesungguhnya barangsiapa di antara mereka mengikut kamu, benar-benar Aku mengisi neraka jahanam dengan kamu semuanya." (Surah al-A'raf: 11-18)
Sebagaimana yang dijelas dalam ayat diatas, syaitan adalah musuh manusia yang nyata. Dia akan terus menyesatkan kita dengan cara membangkitkan nafsu kita. Walau bagaimanapun, perkara yang penting yang perlu kita faham disini, sebagaimana yang dinyatakan pada ayat diatas, matlamat utama syaitan ialah untuk mempengaruhi kita dan umat manusia yang lain mengikutnya. Syaitan yang terkutuk tidak akan berputus asa sehingga kita memasuki neraka. Oleh itu, ingatlah, kita semua perlu berhati-hati dengan syaitan dan tidak mengikut godaannya.
Perkara penting untuk diingati: Syaitan tidak mempunyai kuasa bebas tanpa Allah. Dia diciptakan oleh Allah dan dia berada dibawah kuasa Allah sepenuhnya. Dia juga ialah hamba Allah dan hanya boleh melakukan sesuatu dengan keizinan daripada Allah. Dia ditugaskan untuk membezakan manusia yang benar-benar beriman daripada mereka yang tidak beriman. Dia hanya boleh bertindak dengan izin Allah. Apabila masa yang diberikan kepadanya tamat, dia akan dihumban ke dalam neraka bersama mereka yang disesatkanya.
(Allah berfirman): "Sesungguhnya Aku pasti akan memenuhi neraka jahanam dengan jenis kamu dan dengan orang-orang yang mengikuti kamu di antara mereka kesemuanya." (Surah Sâd: 85)
Oleh itu, ingatlah bahawa syaitan sebenarnya tidak mempunyai kuasa ke atas orang-orang yang beriman. Sebagaimana yang dinyatakan di dalam ayat berikutnya, dia hanya mempunyai kuasa ke atas mereka yang tidak beriman dengan ikhlas dan sebenarnya.
Iblis berkata: "Ya Tuhanku, oleh sebab Engkau telah memutuskan bahawa aku sesat, pasti aku akan menjadikan mereka memandang baik (perbuatan maksiat) di muka bumi dan pasti aku akan menyesatkan mereka semuanya. Kecuali hamba-hamba Engkau yang mukhlis di antara mereka." (Surah al-Hijr: 39-40)
Syaitan tidak boleh menyesatkan manusia yang beriman kepada Allah. Memang benar, orang-orang yang beriman juga cenderung melakukan kesalahan, tetapi, mereka tidak pernah putus asa daripada mengharapkan rahmat daripada Allah, dan secepat mungkin meminta perlindungan kepada Allah dan bertaubat dengan seikhlasnya. Kita diberitahu di dalam al-Qur'an tentang mereka yang boleh disesatkan oleh syaitan:
Sesungguhnya syaitan itu tidak ada kekuasaannya atas orang-orang yang beriman dan bertawakkal kepada Tuhannya. Sesungguhnya kekuasaannya (syaitan) hanyalah atas orang-orang yang mengambilnya menjadi pemimpin dan atas orang-orang yang mempersekutukannya dengan Allah. (Surah an-Nahl: 99-100)
Ingatlah, syaitan hendak kita menjadi angkuh, sombong dan derhaka kepada Allah seperti dirinya. Dia mengarahkan kita berbuat jahat, melakukan sesuatu yang dimurkai Allah dan berkata sesuatu tentang Allah tanpa ilmu. Dia cuba menghalang kita daripada memahami kebesaran dan kekuasaan Allah yang sebenarnya. Allah menerangkan tentang bahaya ini didalam al-Qur'an seperti berikut:
Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan kerana sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu. Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu bebruat jahat dan keji, dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui. (Surah al-Baqara: 168-169)
Usaha utamanya ialah untuk menakutkan manusia dengan kemiskinan, iaitu matlamat yang boleh dicapai sekiranya dia boleh membuatkan manusia lupa tentang hari kiamat. Tidak sedar bahawa semuanya di bawah kawalan Allah, dan tiada siapa yang boleh menghalang sebarang kebaikan yang Allah kehendaki, orang-orang ini hidup tanpa sebarang perasaan bertanggungjawab dan mereka melakukan segala kesalahan kepada Allah.
Syaitan menjanjikan (menakut–nakutkan) kamu dengan kemiskinan dan menyuruh kamu berbuat kejahatan (kikir), sedang Allah menjanjikan untukmu keampunan daripadaNya dan kurnia. Dan Allah Maha Luas (kurniaNya) lagi Maha Mengetahui. (Surah al-Baqara: 268)
Taktik utama syaitan ialah melalui tipu daya. Allah menerangkan tentang tipu daya ini “... dari kejahatan (bisikan) syaitan yang biasa bersembunyi, yang membisikan (kejahatan) ke dalam dada manusia.” (Surah an-Nas: 4-5) Sebagaimana diterangkan oleh ayat ini, syaitan mendekati manusia secara senyap-senyap, melalaikan manusia dengan perkara remeh dan tidak penting dan menampakkan kesalahan yang dilakukan seolah-olah baik kepada mereka:

Maka mengapa mereka tidak memohon (kepada Allah) dengan tunduk merendahkan diri ketika datang siksaan Kami kepada mereka, bahkan hati mereka telah menjadi keras dan syaitanpun menampakkan kepada mereka kebagusan apa yang selalu mereka kerjakan. (Surah al-An'am: 43)
Lebih penting lagi, mereka yang mempunyai hati yang keras dan berasa dirinya berada di dalam kebenaran, walaupun sebenarnya mereka telah terpesong, membawa diri mereka jauh daripada Al-Qur'an. Dengan membelakangi Allah, mereke lebih rapat dengan syaitan, mengikuti caranya, dan menjadi semakin biadab. Allah mengingatkan manusia:
Dan bacakanlah kepada mereka berita orang yang telah Kami berikan kepadanya ayat-ayat Kami (pengetahuan tentang isi al-Kitab), kemudian dia melepaskan diri dari ayat-ayat itu, lalu dia diikuti oleh syaitan (sampai dia tergoda) maka jadilah dia termasuk orang-orang yang sesat. (Surah al-A'raf: 175)
Ingatlah bahawa syaitan akan menggunakan cara yang berbeza untuk manusia yang berbeza dan dia akan mensasarkan kelemahan kita untuk menyesatkan kita.
Sepanjang zaman, syaitan mendekati seseorang dengan taktik yang berbeza. Dia memastikan mereka yang telah jauh daripada agama supaya lebih jauh daripada agama dengan membuatkan mereka terpesona dengan kehidupan dunia. Dia membuatkan mereka lupa tentang akhirat dan oleh itu, dia berjaya menjauhkan mereka daripada agama sepanjang masa.
Dalam masa yang sama, dia tidak mengabaikan orang-orang beriman. Untuk menghalang orang-orang beriman daripada beribadat kepada Allah dengan ikhlas, dia berusaha supaya mereka berhenti daripada melakukan perbuatan yang disukai Allah. Dia berusaha mengurangkan kualiti (ibadah itu). Dengan menyembunyikan kebenaran tentang kejahatan mereka, dia memperdayakan mukmin dengan menundukkan mereka kepada sifat angkuh, pentingkan diri sendiri, lupa, cuai, bongkak dan panas baran.
Untuk melalaikan mereka, syaitan mendorong mereka membuat pelan jangka panjang di mana ia akan membuatkan minda mereka sibuk. Dia berusaha untuk menghalang minda mereka daripada mengingati Allah. Untuk tujuan ini, dia membuatkan manusia sibuk dengan masalah harian, atau memberikan pelbagai alasan kepada mereae atas kecuaian mereka mengingati Allah.
Mukmin yang patuh kepada Allah, yang mengingati-Nya siang dan malam, yang sentiasa sedar bahawa semua yang berlaku adalah di bawah kawalan-Nya, dan yang kembali kepada Allah dengan ikhlas, adalah kurang terdedah dengan pengaruh syaitan. Sebagaimana yang disabdakan oleh Nabi Muhammad (sollalahualaihiwassalam), “Apabila sekumpulan manusia berkumpul untuk mengingati Allaah, rahmat (Allah) menyelubungi mereka, dan ketenangan akan turun kepada mereka”. Sedar akan hal ini, syaitan berusaha untuk membuatkan manusia lalai daripada mengingati Allah. Sesungguhnya, dia mempunyai pengaruh tertentu ke atas mereka yang tidak takutkan Allah:
Syaitan telah menguasai mereka lalu menjadikan mereka lupa mengingat Allah; mereka itu golongan syaitan. Ketahuilah bahawa sesungguhnya golongan syaitan itulah golongan yang merugi. (Surah al-Mujadala: 19)
Jangan sesekali lupa bahawa syaitan yang menimbulkan kebencian dan permusuhan antara manusia. Sejak dahulu lagi, “provokasi syaitan” mendasari semua perang, konflik, pertikaian dan penipuan. Provokasi syaitan terhadap manusia telah dinyatakan didalam ayat berikut:
Tidakkah kamu lihat, bahawasanya Kami telah mengirim syaitan-syaitan itu kepada orang-orang kafir untuk menghasut mereka berbuat maksiat dengan bersungguh-sungguh? (Surah Maryam: 83)
Orang-orang yang tidak beriman adalah manusia yang telah mengambil syaitan sebagai kawan mereka dan mereka mengikut caranya. Dengan cara pemikiran seperti itu, kepatuhan kepada syaitan dan kebencian dan permusuhan yang mereka ada di antara manusia tidak akan dapat dielakkan. Walau bagaimanapun, syaitan juga berusaha untuk membangkitkan kebencian di kalangan orang yang beriman. Dalam melakukannya, dia cuba untuk melemahkan niat orang-orang yang beriman dan menghalang mereka daripada mematuhi Allah. Allah telah memberi amaran kepada hamba-Nya daripada bahaya ini dan menunjukkan mereka cara untuk mengatasinya:
Dan katakanlah kepada hamba-hambaKu: Hendaklah mereka mengucapkan perkataan yang lebih baik (benar). Sesungguhnya syaitan itu menimbulkan perselisihan di antara mereka. Sesunguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi manusia. (Surah al-Isra': 53)
Jangan sesekali lupa bahawa setiap detik, syaitan akan cuba dengan senyap-senyap untuk memperdayakan kita. Bertentangan dengan persepsi umum, syaitan bukanlah makhluk yang sekejap ada, sekejap tiada, tetapi dia mengikuti kita kebmana sahaja kita pergi atau apa sahaja yang kita lakukan. Dia begitu tekun berusaha selama mana dia hidup.
Seseorang yang lupa tentang kewujudan syaitan cenderung untuk terpedaya dengan godaannya. Oleh itu, dia akan mudah tertipu dengan mempercayai bahawa godaan itu adalah fikirannya sendiri. Dia mungkin akan gagal untuk memahami bahawa suara hatinya itu adalah bisikan syaitan. Walau bagaimanapun, orang yang benar-benar beriman telah diberikan kebijaksanaan dan pandangan untuk membezakan bisikan syaitan dengan suara hati mereka. Allah telah memberitahu mereka bagaimana untuk melindungi diri mereka daripada bisikan dan hasutan syaitan.
Dan jika kamu ditimpa sesuatu godaan syaitan, maka berlindunglah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa bila mereka ditimpa was-was dari syaitan, mereka ingat kepada Allah, maka ketika itu juga mereka melihat kesalahan-kesalahannya. (Surat al-A'raf: 200-201)
Jangan sesekali lupa yang syaitan akan berusaha untuk membuatkan kita lupa kebenaran yang kita perlu sentiasa ingat. Sebagaimana yang dinyatakan sebelum ini, salah satu cara yang efektif yang selalu digunakan syaitan untuk menyesatkan manusia ialah dengan membuatkan mereka “lupa”.Strategi utama syaitan ialah untuk membuatkan manusia lupa tentang tanggungjawab mereka kepada Allah. Dia berusaha untuk menyekat manusia daripada melakukan amalan baik dengan membuatkan kita lupa bahawa Allah yang menguasai kita daripada segala sudut dan kita adalah subjek terhadap takdir-Nya dan kita akan mati dan perlu bertanggungjawab terhadap semua perbuatan kita di hadapan Allah nanti.
Syaitan tidak mahu manusia bersyukur kepada Allah. Oleh sebab itu, dia berusaha untuk membuatkan mereka lupa bahawa semua benda di sekeliling kita ialah nikmat daripada Allah. Dengan membuatkan kita terpesona dengan kehidupan dunia dan lupa tentang kehidupan akhirat, dia berusaha untuk memperdaya manusia. Dia bekerja keras untuk melupakan manusia bahawa terdapat hikmah terhadap semua yang berlaku terutamanya sesuatu yang tidak diduga. Realiti takdir dan meletakkan kepercayaan kita sepenuhnya kepada Allah adalah faktor-faktor utama yang dia mahu manusia lupa.
Di dalam al-Qur'an, Allah menarik perhatian kita beberapa kali kepada kenyataan bahawa dengan bisikan syaitan yang berulang-ulang kali, dia mampu untuk mempengaruhi fikiran manusia dan dengan demikian membuat mereka lupa:
Dan apabila kamu melihat orang-orang memperolokkan ayat-ayat Kami, maka tinggalkanlah mereka sehingga mereka membicarakan perbicaraan yang lain. Dan jika syaitan menjadikan kamu lupa (akan larangan ini) maka janganlah kamu duduk bersama orang-orang yang zalim itu sesudah teringat (akan larangan itu) (Surah al-An'am: 68)
“.... Dan tidak adalah yang melupakan aku untuk menceritakannya kecuali syaitan dan ikan itu mengambil jalannya ke laut dengan cara yang aneh sekali. (Surah al-Kahf: 63)
... Dan syaitan menjadikan dia lupa menerangkan (keadaan Yusuf) kepada tuannya. Kerana itu tetaplah dia (Yusuf) dalam penjara beberapa tahun lamanya. (Surah Yusuf: 42)
Sebalik semua perbuatan syaitan, jangan sesekali lupa bahawa dia ialah makhluk yang berada sepenuhnya di bawah kuasa Allah dan dia tidak mempunyai kuasa mutlak terhadap hamba-hamba Allah.
Walau bagaimanapun, syaitan diciptakan oleh Allah. Oleh itu, secara sukarela atau tidak, dia perlu tunduk kepada Allah. Dia hanya mampu bertindak dengan keizinan daripada Allah. Sekiranya Allah tidak mengkehendakinya, dia tidak mampu melakukan sebarang perkara. Tidak kira apa yang syaitan lakukan, dia hanya mampu menyesatkan orang yang tidak beriman. Sebaliknya, usaha mereka terhadap orang-orang yang beriman hanya akan menguatkan lagi iman mereka:
... Agar Dia menjadikan apa yang dimasukkan oleh syaitan itu, sebagai cubaan bagi orang-orang yang di dalam hatinya ada penyakit dan yang kasar hatinya. Dan sesungguhnya orang-orang yang zalim itu benar-benar dalam permusuhan yang sangat. Dan agar orang-orang yang telah diberi ilmu, meyakini bahawasanya Al-Quran itulah yang hak dari Tuhanmu lalu mereka beriman dan tunduk hati mereka kepadanya dan sesungguhnya Allah adalah Pemberi Petunjuk bagi orang yang beriman kepada jalan yang lurus. (Surah al-Hajj: 53-54)
Allah telah menyatakan kepada kita bahawa syaitan sebenarnya tidak mempunyai apa-apa kuasa. Hanya orang-orang yang tidak beriman yang boleh diperdayakannya. Kenyataan ini dijelaskan di dalam al-Quran:
Dan Sesungguhnya iblis telah dapat membuktikan kebenaran sangkaannya terhadap mereka lalu mreka mengikutinya, kecuali sebahagian orang-orang yang beriman. Dan tidak adalah kekuasaan iblis terhadap mereka, melainkan hanyalah agar Kami dapat membezakan siapa yang beriman kepada adanya kehidupan akhirat dari siapa yang ragu-ragu tentang itu. Dan Tuhanmu Maha Memelihara segala sesuatu. (Surah Saba': 20-21)
Sebaliknya, orang-orang beriman tidak mengendahkan godaan syaitan tetapi dengan cepat memohon perlindungan Allah sebagaimana yang diarahkan di dalam al-Qur'an:
Dan jika syaitan mengganggumu dengan suatu gangguan, maka mohonlah perlindungan kepada Allah. Sesungguhnya Dia lah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. (Surah Fussilat: 36)
Mereka sedar bahawa kegagalan untuk berlindung kepada Allah, yang mana mereka dapat menghalang perbuatan syaitan, boleh membuatkan mereka lemah terhadap godaan-godaannya. Ini ialah cara syaitan menjadi sahabat kepada pengikut-pengikutnya dan membawa mereka jauh daripada Allah dan menginngati-Nya.
Barangsiapa yang berpaling dari pengajaran Tuhan Yang Maha Pemurah (Al-Quran), Kami adakan baginya syaitan (yang menyesatkan) maka syaitan itulah yang menjadi teman yang selalu menyertainya. (Surah az-Zukhruf: 36)
Daripada kenyataan di atas, ia jelas bahawa tiada alasan untuk manusia yang beriman untuk mempedulikan godaan syaitan. Tanpa sebarang keraguan, mereka perlu berhati-hati dengannya. Tetapi dalam masa yang sama, Allah juga memberi khabar gembira terhadap satu perkara yang penting:
Sesungguhnya hamba-hambaKu, kamu tidak dapat berkuasa atas mereka. Dan cukuplah Tuhanmu sebagai penjaga. (Surah al-Isra': 65)
Jangan sesekali lupa bahawa syaitan sangat licik; dia akan meninggalkan pengikut-pengikutnya pada Hari Kiamat. Pada saat-saat terakhir kehidupan kita di muka bumi ini, syaitan akan membiarkan pengikut-pengikutnya sambil memberitahu mereka bahawa dia telah memperdayakan mereka. Perkara ini dinyatakan di dalam al-Qur'an seperti berikut:
Dan berkatalah syaitan tatkala perkara (hisab) telah diselesaikan: "Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kepadamu janji yang benar, dan akupun telah menjanjikan kepadamu tetapi aku melanggarnya. Sekali-kali tidak ada kekuasaan bagiku terhadapmu, melainkan (sekadar) aku menyeru kamu lalu kamu mematuhi seruanku, oleh sebab itu janganlah kamu mencerca aku, akan tetapi cercalah dirimu sendiri. Aku sekali-kali tidak dapat menolongmu dan kamupun sekali-kali tidak dapat menolongku. Sesungguhnya aku tidak membenarkan perbuatanmu mempersekutukan aku (dengan Allah) sejak dahulu." Sesungguhnya orang-orang yang zalim itu mendapat siksaan yang pedih. (Surah Ibrahim: 22)
Pengikut-pengikut syaitan yang licik ini akan menyedari kesalahan mereka pada Hari Kiamat. Mereka akan berasa keperitan kerana tidak bertanggungjawab terhadap Allah sepanjang kehidupan mereka dan tidak mengikut jalan-Nya. Walau bagaimanapun ia sudah terlambat untuk menebus segala kesalahan mereka:
Dan (ingatlah) hari (ketika itu) orang zalim menggigit dua tangannya, seraya berata: Aduhai kiranya dulu aku mengambil jalan bersama-sama Rasul. Kecelakaan besarlah bagiku; kiranya aku (dulu) tidak menjadikan sifulan itu teman akrab(ku). Sesungguhnya dia telah menyesatkan aku dari Al-Quran ketika Al-Quran itu telah datang kepadaku. Dan adalah syaitan itu tidak mahu menolong manusia. (Surah al-Furqan: 27-29)
Jangan sekalipun lupa yang tempat kembali orang-orang yang tidak beriman di dunia adalah neraka.
Sehingga apabila orang-orang yang berpaling itu datang kepada Kami (di hari kiamat) dia berkata, "aduhai, semoga (jarak) antaraku dan kamu seperti jarak antara masyrik dan maghrib," maka syaitan itu adalah sejahat-jahat teman (yang menyertai manusia) (Surah az-Zukhruf: 38)
Pada hari itu, manusia akan akhirnya sedar bahawa syaitan ialah musuh mereka yang nyata. Walau bagaimanapun, sebagaimana yang dinyatakan diatas, ia sudah terlambat dan kesedaran mereka tentang perkara itu tidak akan menyelamatkan mereka daripada hukuman neraka yang kekal. Syaitan dan pengikut-pengikutnya akan pasti dipanggil untuk bertanggung jawab atas segala perbuatan yang mereka lakukan:
Demi Tuhanmu, sesungguhnya akan Kami bangkitkan mereka bersama syaitan, kemudian akan Kami datangkan mereka ke sekeliling jahanam dengan berlutut. (Surah Maryam: 68)
Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh bagimu, maka anggaplah ia musuhmu),kerana sesungguhnya syaitan-syaitan itu hanya mengajak golongan nya supaya mereka menjadi penghuni neraka yang menyala-nyala. (Surah Fatir: 6)
Seterusnya, jangan sesekali lupa bahawa kita mempunyai musuh yang mahu kita menderita kesakitan, kesusahan, dan juga merasai hukuman api neraka yang abadi. Dia memerhatikan kita  setiap masa, termasuklah sekarang, sedang kita membaca buku ini. Ingatlah, sekiranya kita beriman kepada Allah dengan sebenarnya, maka kita perlu memohon perlindungan Allah daripada bisikan dan godaan yang jahat. 



JANGAN SEKALIPUN LUPA, DUNIA INI ADALAH TEMPAT SEMENTARA DAN SUATU UJIAN
Dan tiadalah kehidupan dunia ini melainkan gurau senda dan main-main. Dan sesungguhnya akhirat itulah yang sebenarnya kehidupan, kalau mereka mengetahui. (Surah al-'Ankabut: 64)
Ingatlah semua benda di atas muka bumi ini diciptakan dengan satu tujuan. Ia adalah satu fakta yang sangat pasti bahawa semua benda yang kita lihat di sekeliling kita adalah untuk tujuan yang khusus. Manusia juga diciptakan untuk satu tujuaan:
Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun. (Surah al-Mulk: 2)
Sebagaimana yang diterangkan di dalam ayat diatas, Allah meletakkan manusia di atas muka bumi ini sementara untuk menguji mereka. Dia menguji kita dengan apa yang kita hadapi di dunia ini; Dia menciptakan kehidupan ini untuk membezakan orang-orang yang beriman daripada orang-orang yang tidak beriman, dimana mereka akan dibersihkan daripada dosa dan layak untuk memasuki syurga. Dengan kata lain,  dunia ini hanya medan ujian dimana kita boleh mendapatkan keredaan Allah.
Allah telah membuat batas-batas yang jelas kepada kita dan juga perbuatan yang disukai-Nya dan dimurkai-Nya. Demikian juga, perilaku seseorang di dunia ini turut menentukan ganjaran atau hukuman di akhirat. Oleh itu, setiap detik yang yang berlalu membawa kita sama ada ke syurga atau ke neraka. Dengan demikian, jangan sesekali lupa yang kita sedang diuji, malah pada saat ini dan keputusan untuk ujian ini akan menentukan kehidupan diakhirat kelak. Juga, jangan sesekali lupa keputusan ini adalah sangat hampir. Allah mengingatkan kita tentang perkara ini di dalam beberapa ayat dan dia memberi amaran kepada hamba-hamba-Nya tentang hari tersebut:
Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok (Akhirat) dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. (Surah al-Hashr: 18)
Allah mengingatkan manusia supaya tidak rakus dengan kehidupan yang sementara ini dan terpesona dan keseronokan didalamnya. Ini kerana, harta, kecantikan, ataupun darjat yang manusia miliki di dunia ini tidak akan menolong mereka pada hari kiamat kelak. Dia akan meninggalkan segala-gala yang mereka ada termasuk jasadnya. Jasadnya akan raput dimakan bumi; badan yang dibanggakan tidak mampu untuk melawan kerosakan akibat perjalanan masa. Bersendirian, dia akan dibawa kehadapan Allah  untuk menerima rekod perbuatannya.
Walau bagaimanapun, walaupun kenyataan ini jelas, taksub dengan rutin harian, majoriti manusia lupa hakikat kematian dan akhirat; mereka menganggap kehidupan mereka adalah terhad di atas dunia ini sahaja. Sikap ini diterangkan di dalam al-Qur'an sebagai berikut:

Dan mereka berkata, "Kehidupan ini tidak lain hanyalah kehidupan di dunia saja, kita mati dan kita hidup dan tidak ada yang membinasakan kita selain masa,: dan mereka sekali-kali tidak mempunyai pengetahuan tentang itu, mereka tidak lain hanyalah menduga-duga saja. (Surah al-Jathiyya: 24)
Walau bagaimanapun, mereka mengabaikan satu fakta yang penting; kehidupan dunia ini adalah sangat singkat. Bayangkan seorang lelaki yang berumur tiga puluhan, jika dia memikirkan kehidupannya, ia pasti terasa sekilas lalu. Jika dia ditanya apa yang difikirkan tentang 30 tahun itu, dia hanya berkata bahawa segala yang berlalu adalah sangat pantas. Jika dia diminta memberitahu tentang kisahnya, kenangan itu boleh diceritakan dalam masa beberapa jam sahaja. Lelaki ini mungkin mempunyai 30 tahun lagi untuk hidup dan ia akan berlalu dengan pantas sebagaimana hari-hari sebelumnya. Dalam banyak yang terjadi, Allah menarik perhatian kita kepada kehidupan yang singkat ini dan memberitahu kita bahawa manusia akan menerima kenyataan ini ada hari Akhirat:
Dan (ingatlah) akan hari (yang di waktu itu) Allah mengumpulkan mereka (mereka merasa di hari itu) seakan-akan mereka tidak pernah berdiam (di dunia) hanya sesaat saja di siang hari (di waktu itu) mereka saling berkenalan. Sesungguhnya rugilah orang-orang yang mendustakan pertemuan mereka dengan Allah dan mereka tidak mendapat petunjuk. (Surah Yunus: 45)
Dan pada hari terjadinya kiamat, bersumpahlah orang-orang yang berdosa: mereka tidak berdiam (dalam kubur) melainkan sesaat (saja). Seperti demikianlah mreka selalu dipalingkan (dari kebenaran) (Surah ar-Rum: 55)
Untuk mengelakkan manusia daripada terlalu terikat dengan dunia, Allah telah meletakkan pelbagai kecacatan dan elemen yang tidak diingini dalam kehidupan dunia ini dan dengan itu menekankan sifat-sifat sementara dunia ini. Ini adalah salah satu subjek dimana manusia perlu berfikir; semua perkara yang kita sayangi atau hargai dalam hidup ini akan menjadi tua, orang yang kita sayangi akan pergi, satu demi satu, malah orang yang paling cantik di sekeliling kita akan menjadi tua, atau sakit atau menjadi lemah. Saat-saat yang kita nikmati, atau masa yang kita nanti-nantikan, sebelum ini, semuanya telah menjadi sebahagian daripada masa lampau. Ini termasuklah masa-masa yang sukar yang kita hadapi sebelum ini dan ia akan berdasarkan juga kepada pengalaman pada masa hadapan, dan sepanjang kehidupan kita, yang mana ia adalah sangat singkat, sekelip mata sahaja. Kita akan sentiasa diuji, ujian yang akan berterusan sehinggalah ajal menemui kita. Selepas itu, setiap manusia yang pernah hidup dimuka bumi ini akan dibayar untuk apa yang pernah dia lakukan dan maka kehidupan yang berkekalan akan bermula.
Walau bagaimanapun, manusia tidak pernah teringin sesuatu yang cantik atau indah menjadi pudar. Namun, dalam kehidupan yang singkat ini, keingininan itu tidak dapat dipenuhi. Jadi, bagaimana kita hendak mencapainya? Syurga ialah satu-satunya tempat dimana semua ini akan menjadi nyata. Ingatlah, hidup ini tidak sempurna untuk memenuhi segala keinginan kita. Sekiranya kita merindukan nikmat yang abadi, ingatlah, bahawa kita tidak perlu mengejar kehidupan dunia ini, tetapi perlu mencari kehidupan akhirat dengan mempersiakan diri kita untuk mengahadapinya.
Orang-orang yang tidak beriman yang jahil akan perkara-perkara ini, walau bagaimanapun cuba untuk mengehadkah segala keinginan terhadap kehidupan dunia yang sementara ini sahaja. Semua keinginan itu adalah berdasarkan pemahaman yang salah iaitu, kematian akan membawa titik noktah kepada kehidupan dunia ini. Oleh sebab itu, di dunia ini, mereka berusaha untuk mencapai segala kenikmatan dan kegembiraan. Takutkan mati kerana ia akan menyekat keinginan-keinginan mereka, mereka berusaha gigih untuk mendapatkan hasil yang terbaik di dunia ini. Walau bagaimanapun, usaha mereka adalah kosong; dunia ini sememangnya tidak sempurna. Tempat tinggal yang sebenar untuk manusia ialah di akhirat, tempat yang menawarkan segala yang terbaik dan kenikmatan yang tiada cacatnya yang boleh dinikmati oleh manusia; walau bagaimanapun, semua nikmat ini disimpan hanya untuk mereka yang benar-benar beriman kepada Allah. Nikmat-nikmat yang dirasai oleh orang yang tidak beriman hanya terhad untuk di dunia sahaja. Cara bagaimana mereka akan dibiarkan di dalam neraka telah dinyatakan didalam al-Qur'an sebagai berikut:
Dan (ingatlah) hari (ketika) orang-orang kafir dihadapkan ke neraka (kepada mereka dikatakan): "Kamu telah menghabiskan rezekimu yang baik dalam kehidupan duniawi (saja) dan kamu telah bersenang-senang dengannya; maka pada hari ini kamu dibalasi dengan azab yang menghinakan kerana kamu telah menyombongkan diri di muka bumi tanpa hak dan kerana kamu telah fasik." (Surah al-Ahqaf: 20)
Sebab itu jugalah, Rasulullaah (sollalahualaihiwassalam) menarik perhatian kita tentang kepentingan menghisab diri sendiri dan perbuatan kita:
“Orang yang bijaksana ialah orang yang menghisab dirinya sendiri (dan menahan diri daripada melakukan perbuatan-perbuatan jahat) dan melakukan amalan-amalan yang mulia untuk kebaikan selepas mati; dan orang-orang yang bodoh ialah seseorang yang menyerahkan dirinya kepada godaan-godaan dan keinginan dan berusaha menjauhi daripada Allah untuk memenuhi hawa nafsunya. (Tirmidhi)
Sebagaimana yang dinyatakan disini, tiada apa yang lebih penting daripada perbuatan-perbuatan yang dilakukan untuk mengelakkan diri daripada hukuman api neraka. Dalam situasi tertentu, seorang pelajar akan  belajar dengan tekun untuk lulus, seorang peniaga yang ingin mengumpul kekayaan yang banyak, dan walau bagaimanapun, terdapat juga mereka yang sanggup mengorbankan apa sahaja untuk mendapatkan prestij. Tetapi, tidak ada jaminan mereka ini akan hidup lama untuk mencapai segala cita-cita mereka. Sebagai contoh, pelajar itu mungkin tidak hidup lama untuk melihat hari graduasinya. Walau bagaimanapun, satu perkara yang pasti, dia akan kembali kepada Tuhannya dan akan diberi buku amalan tetang segala perbuatannya pada Hari Kiamat kelak:
Sesungguhnya orang-orang yang tidak mengharapkan (tidak percaya akan) pertemuan dengan Kami, dan merasa puas dengan kehidupan dunia serta merasa tenteram dengan kehidupan itu dan orang-orang yang melalaikan ayat-ayat kami. Mereka itu tempatnya ialah neraka, disebabkan apa yang selalu mereka kerjakan. (Surah Yunus: 7-8)
Penyakit, kemalangan atau usia tua, di mana kita perlu mengambil pengajaran adalah bukti bahawa dunia ini bukanlah tempat untuk kita berasa terikat:
Dan tidakkah mereka (orang-orang munafik)memperhatikan bahawa mereka diuji sekali atau dua kali setiap tahun, kemudian mereka tidak (juga) bertaubat dan tidak (pula) mengambil pelajaran. (Surah at-Tawba: 126)
Sebagi bukti daripada ayat ini, "...Kamu menghendaki harta benda duniawi sedangkan Allah mengkehendaki (pahala) akhirat (untukmu). Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.” (surah al-Anfal: 67), Allah berulang kali mengingatkan kita bahawa dunia ini tidak sempurna supaya hamba-hamba Allah boleh mendapat tempat yang lebih sempurna di akhirat.
Jangan sesekali mengabaikan peringatan ini dan ingatlah kita perlu mecari keredhaan Allah untuk melayakkan diri mendapat kebahagiaan yang kekal abadiAllah telah menerangkan di dalam al-Qur'an bahawa barang sesiapa yang terikat dengan kehidupan yang singkat ini akan kehilangan kehidupan yang abadi di akhirat kelak:
Barangsiapa yang mengkehendaki keuntungan di akhirat akan Kami tambah keuntungan itu baginya dan barangsiapa yang yang mengkehendaki keuntungan di dunia Kami berikan kepadanya sebahagian dari keuntungan dunia dan tidak ada baginya suatu bahagianpun di akhirat. (Surah ash-Shura: 20)
Dalam ayat-ayat ini, Allah menyuruh manusia untuk cintakan akhirat kerana ia adalah lebih baik dan berkekalan “...Dan kurnia Tuhan kamu adalah lebih baik dan kekal.” (Surah Taha: 131)
Sementara itu, ingatlah bahawa Allah akan berikan kepada orang yang benar-benar beriman, yang  inginkan kehidupan akhirat, kehidupan yang baik di dunia ini juga. Orang-orang mukmin adalah mereka yang mencapai nikmat terbaik daripada Allah, di dunia dan di akhirat.
Bagi mereka berita gembira di dalam kehidupan di dunia dan (dalam kehidupan) di akhirat. Tidak ada perubahan bagi kalimat-kalimat (janji) Allah. Yang demikian itu adalah kemenangan yang besar. (Surah Yunus: 64)



JANGAN SEKALIPUN LUPA, MAUT AKAN DATANG PADA BILA-BILA MASA SAHAJA 
Katakanlah, Sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya, maka sesungguhnya kematian itu akan menemui kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada (Allah), yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, lalu Dia beritakan kepadamu apa  yang telah kamu kerjakan. (Surat al-Jumu'a: 8)
Semua perkara yang kita lihat di sekeliling kita, kawan-kawan kita, saudara-mara, dan semua benda hidup di dunia ini akan pasti suatu hari nanti mati, sebagaimana berjuta-juta manusia yang hidup sebelum kita. Fakta ini dinyatakan di dalam ayat al-Qur'an yang berbunyi, “Setiap manusia akan merasai mati...” (surah al-Anbiya': 35). Melupai kepastian ini menandakan kurangnya kesedaran. Manusia tidak dapat lari daripada maut dan pastinya akan mati kerana sebab-sebab tertentu pada satu masa dan tempat yang tidak diketahuinya.
Ingatlah, kecantikan, glamor, status, harta benda atau usia muda tidak dapat menghalang kematian seseorang. Walaupun ramai manusia sedar akan realiti ini, mereka cuba mengelak daripada memikirkan hal kematian dan cuba melupakan perkara ini. Tetapi, hanyalah penipuan terhadap diri sendiri. Oleh sebab itulah, Rasulullaah (sollalahualaihiwassalam) juga mengingatkan orang-orang beriman supaya “selalu ingatkan mati” (Tirmidhi). Samada kita memikirkan perkara yang tidak dapat dielakkan ini atau tidak, maut pastinya datang kepada kita:
Dan datanglah sakaratul maut dengan sebenar-benarnya. Itulah yang kamu selalu lari darinya. (Surah Qaf: 19)
Baris-baris ini mesti mengingatkan kita betapa dekatnya kematian itu. Namun, cuba fikirkan perkara ini dengan lebih mendalam; siapa tahu, mungkin maut datang menemui kita sebelum kita sempat untuk menghabiskan buku ini. Oleh itu, ingatlah, kematian adalah sangat dekat dengan kita sebagaimana ia dekat dengan semua orang.
Bertentangan dengan persepi umum, maut bukanlah peringkat terakhir kepada turutan peristiwa. Apabila tibanya masa, Allah akan menghantar malaikat kepada mereka yang telah ditakdirkan mati pada masa berkenaan dan mengambil roh orang itu secara tiba-tiba, pada masa yang tidak dijangka. Ia mungkin terjadi tepat pada saat ini, sebelum kita sempat bangun daripada kerusi kita, malaikat maut akan muncul di hadapan kita secara tiba-tiba. Kita mungkin dikelilingi oleh kawan-kawan atau ahli keluarga, tetapi mereka tidak dapat merubah kemungkinan ini; mereka tidak boleh dengan apa cara sekali pun menghalang kita daripada maut. Oleh itu, jangan sesekali lupa, setiap roh akan diambil oleh Malaikat Maut yang diutuskan oleh Allah untuk melakukan tugas itu dan akan kembali kepada Allah.
Namun, idea yang kita akan mati bila-bila masa sahaja mungkin sukar untuk difahami. Memikirkan perkara-perkara yang masih perlu dicapai membuatkan kita terasa terlalu awal untuk kita meninggal dunia. Kenyataan sebenarnya ialah, hanya Allah yang menentukan masa kematian. Tidak seminit bertambah atau berkurang seseorang itu boleh hidup selain daripada masa yang telah ditetapkan kepadanya. Maut menemui roh seseorang pada masa terbaik yang telah ditentukan dalam takdirnya:
Dan Allah sekali-kali tidak akan menangguhkan (kematian) seseorang apabila datang waktu kematiannya. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. (Surah al-Munafiqun: 11)
Pernahkah kita terfikir apa yang dialami oleh badan kita semasa mati?
Tidak kira sama ada kita cantik atau kaya, badan kita yang kaku akan terbaring di dalam bilik atau di bilik mayat. Dibaluti dengan kain kafan, badan kita akan diletakkan di dalam keranda yang sempit. Kereta jenazah akan membawa badan kita ke tanah perkuburan di mana mayat kita akan ditempatkan di dalam liang lahad. Tanah akan menutupi kita. Badan kita, yang tinggal tulang dan daging akan mula reput dan menjadi busuk. Akhirnya, tiada apa yang tinggal kecuali tulang-tulang. Jangan sesekali lupa bahawa kita akan menemui hari itu, akhirnya badan kita akan keseorangan di bawah tanah.
Mayat yang kaku adalah objek yang kita perlu mengambil pelajaran. Mayat sukar untuk dibiarkan walaupun untuk beberapa minit. Pernahkah kita terfikir kenapa tubuh manusia yang mampu mempertahankan kekuatannya untuk jangka hayat seumur hidup menjadi sangat lemah selepas meninggal? Ini adalah sesuatu yang perlu kita fikir-fikirkan kerana mengingati tubuh kita yang akan reput – dan tubuh-tubuh orang yang kita sayangi – akan membantu kita untuk tidak lupa kepada hari akhirat dan tidak terikat dengan dunia ini.
Walau bagaimanapun, majoriti manusia terlalu taksub dengan aktiviti-aktiviti harian yang kurang penting dan melupakan hari yang tidak dapat dielakkan ini. Namun, ini ialah kesilapan yang pasti; kegagalan mereka untuk mempersiapkan diri untuk hari akhirat akhirnya akan membawa mereka kepada hukaman yang selama-lamanya. Oleh itu, sentiasa beringat bahawa maut pasti menemui kita pada suatu hari nanti, maka kita perlulah berusaha dengan gigih untuk melakukan amal kebaikan supaya mendapat keredhaan Allah. Tuhan kita, Yang Maha Berkuasa dan Maha Adil, memberikan kita masa yang cukup kepada setiap orang untuk untuk mengambil langkah-langkah berjaga terhadap amaran-Nya. Jangka masa ini, walau bagaimanapun hanya terbatas kepada kehidupan didunia sahaja. Oleh itu, seseorang hanya boleh bertaubat dengan ikhlas untuk segala kesalahannya di dalam dunia ini sahaja. Sebaik sahaja maut datang, tidak akan ada lagi peluang untuk memperbaiki kesalahannya. Sebaliknya, dia akan berasa menyesal untuk selama-lamanya:
Dan mereka berteriak di dalam neraka itu, “Ya Tuhan kami, keluarkanlah kami niscaya kami akan mengerjakan amal yang saleh berlainan dengan yang telah kami kerjakan,” Dan apakah Kami tidak memanjangkan umurmu dalam masa yang cukup untuk berfikir bagi orang yang mahu berfikir, dan (apakah tidak) datang kepada kamu pemberi peringatan? Maka rasakanlah (azab Kami) dan tidak ada bagi orang-orang yang zalim seorang penolongan. (Surah Fatir: 37)
Jangan lupa yang kematian bukanlah titik noktah; seperti sesetengah pendapat. Kematian bukan bermakna semuanya sudah sampai ke penghujung. Bukan juga tidur yang lena selama-lamanya seperti yang dianggap. Kematian adalah permulaan ke arah realiti dan keabadian hidup; kehidupan ini adalah bergantung kepada cara seseorang membawa diri masing-masing ketika di dunia dan ia sama sekali tidak akan berubah selepas maut datang kepadanya. Kematian ialah pintu kepada kegembiraan dan keselamatan, jika seseorang itu menggunakan masanya untuk mendapatkan keredhaan Allah. Untuk mereka yang berpaling daripada Allah, walau bagaimanapun, ia menjadi permulaan kepada azab yang berkekalan.
Di dunia ini, Allah meletakkan pelbagai kejadian untuk manusia alami supaya ia menjadi peringatan kepada maut dan hari kiamat. Mereka yang cenderung untuk mengambil peringatan, ia akan membuatkan mereka merenung dengan lebih serius tentang kehidupan mereka dan akan mempertimbangkan semula pandangan mereka tentang kehidupan ini. Walau bagaimanapun, mereka yang mengabaikan peringatan ini, berada dalam kerugian yang besar. Jangan sesekali lupa bahawa mereka yang telah meninggal dunia tidak pernah menjangkakan kematian mereka, sama seperti kita yang masih hidup sekarang, dan maut mungkin akan datang kepada kita pada sesuatu masa yang tidak dijangkakan, seperti semasa kita makan malam atau membuat rancangan untuk hari minggu.
Jadi, jangan sesekali lupa untuk bekerja untuk kehidupan kita di akhirat, sebelum ajal menemui kita dimana pada masa itu kita sudah tiada peluang untuk melakukan amalan baik.
Di dalam Quran, Allah menyatakan bahawa maut bukanlah sesuatu yang boleh ditunda-tunda dan Dia menceritakan penyesalan yang mendalam yang dialami oleh mereka yang telah ditakdirkan meninggal dunia:

Dan belanjakanlah sebahagian dari apa yang telah Kami berikan kepadamu sebelum datang kematian kepada salah seorang di antara kamu; lalu ia berkata: “Ya Tuhanku, mengapa Engkau tidak menangguhkan (kematian)ku sampai waktu yang dekat, yang menyebabkan aku dapat bersedekah dan aku termasuk orang-orang yang saleh?” Dan Allah sekali-kali tidak akan menangguhkan (kematian) seseorang apabila datang waktu kematiannya. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. (Surah al-Munafiqun: 10-11)




JANGAN SEKALIPUN LUPA HARI KEBANGKITAN DAN PERHITUNGAN ADALAH PASTI TERJADI
Dan sesungguhnya hari Kiamat itu pastilah datang, tak ada keraguan padanya; dan bahawasanya Allah membangkitkan semua orang di dalam kubur. (Surah al-Hajj: 7)
Sekarang, berhenti seketika dan lihat jam tangan kita. Setiap minit berlalu, kita sedang menuju ke arah saat terakhir. Saat yang mana kita akan kembali kepada Tuhan dan buku amalan kita. Masa yang sudah ditetapkan itu pasti datang. Saat itu bukanlah boleh dijangka, dimana ketika roh akan dicabut oleh malaikat maut. Selepas itu, kita akan tiba di Hari Kebangkitan. Segala perkara dunia akan menjadi tidak signifikan dan kita akan melihat dengan jelas yang apa yang paling penting adalah ketakwaan dan redha Allah.
Jadi, kita masih mempunyai waktu, jangan lupa untuk membuat persedian untuk hari kebangkitan, apabila segala di dunia akan hilang dan manusia akan dibangkitkan dari kubur masing- masing untuk menerima buku catatan amalan daripada Tuhan mereka.
Pada hari itu, setiap perbuatan yang dilakukan semasa hidup akan jelas. Sesiapa yang membuat kebaikan akan diberi ganjaran penuh, manakala barang siapa yang berbuat keburukan akan berharap yang mereka dijauhkan daripada perbuatan salah mereka. Seorang diri di hadapan Allah, manusia akan dihakimi dengan adil dan tidak sedikit pun dizalimi.
Masa terus semakin hampir dengan Hari Pembalasan. Mereka yang tidak mengendahkan amaran-amaran Allah tetapi hanya mengikut keinginan dan hawa nafsu berada dalam kerugian yang besar. Perkara ini dinyatakan didalam al-Qur'an sebagai berikut:
Telah dekat kepada manusia hari menghisab amalan mereka, sedang mereka berada dalam kelalaian lagi berpaling (daripadanya). Tidak datang kepada mereka suatu ayat Al-Quran pun yang baru (diturunkan) dari Tuhan mereka, melainkan mereka mendengarnya, sedang mereka bermain-main. (Surah al-Anbiya': 1-2)
Jangan sesekali lupa bahawa Hari Perhitungan ini bergegas datang kepada kita, dan pada hari itu Allah akan memberitahu kita segala amalan kita, samada yang kita ingat atau lupa.
Pada hari itu, segala amalan seseorang yang disimpan di dalam rekod Allah akan dipersembahkan kepadanya. Segala fikiran, perbuatan, termasuklah perkara yang sudah dilupainya akan menjadi terang. Sesungguhnya, al-Qur'an memberitahu kita bahawa semua perkara yang dilakukan seseorang direkodkan termasuklah butir-butir yang kecil:
Dan segala sesuatu yang telah mereka perbuat tercatat dalam buku-buku catatan. Dan segala (urusan) yang kecil mahupun yang besar adalah tertulis. (Surah al-Qamar: 52-53)
Manusia sentiasa lupa, tetapi Allah tidak pernah lupa atau tersilap. Oleh itu, orang yang bersalah tidak boleh menjauhkan dirinya daripada kesalahannya. Dia mungkin lupa satu perkataan yang tidak disukai Allah yang diucapkannya 10 tahun lepas atau idea kotor yang melintasi fikirannya. Tetapi Allah yang Maha Berkuasa akan mengingatkan dia akan kata-katanya dan fikiran-fikirannya pada Hari Perhintungan:
Katakanlah: “Jika kamu menyembunyikan apa yang ada dalam hatimu atau kamu melahirkannya, pasti Allah mengetahui,” Allah mengetahui apa-apa yang ada di langit dan apa-apa yang ada di bumi. Dan Allah Maha Berkuasa atas segala sesuatu. Pada hari ketika tiap-tiap diri mendapati segala kebajikan dihadapkan (di mukanya) begitu (juga) kejahatan yang telah dikerjakannya; ia ingin kalau kiranya antara ia dengan hari itu ada masa yang jauh; dan Allah memperingatkan kamu terhadap diri (siksa)Nya. Dan Allah sangat Penyayang kepada hamba-hambaNya. (Surah Al 'Imran: 29-30)
Pada hari itu, Allah akan membangkitkan mereka semua dan Dia akan memberitahu mereka tentang amalan-amalan mereka.
Allah mengumpulkan (mencatat) amal perbuatan itu, padahal mereka telah melupakannya. Dan Allah Maha Menyaksikan segala sesuatu. (Surah al-Mujadala: 6)
Jangan sesekali lupa bahawa Allah Yang Maha Melihat segala-galanya, tidak pernah lupa dan tidak pernah tersilap, akan menunjukkan kita semua amalan dan fikiran kita pada hari itu.
Lupa bahawa seseorang itu akan dikehendaki bertanggungjawab di atas kelakuannya, setiap perbuatan yang dilakukan dalam kejahilan ini sudah tentu akan membawa kekecewaan dan penyesalan yang tidak dapat dibendung. Tiada apa lagi yang dia lupa di dalam hidup ini yang boleh membawa kepada hukuman yang pedih. Oleh itu, jangan sesekali lupa perkara ini, sesuatu yang boleh merosakkan kehidupan kita di akhirat, kerana itu adalah dosa yang besar yang dilakukan terhadap Allah.
...Sesungguhnya orang-orang yang sesat dari jalan Allah akan mendapat azab yang berat, kerana mereka melupakan hari perhitungan. (Surah Sâd: 26)
Al-Qur'an mengandungi penerangan yang jelas tentang Hari Kiamat supaya manusia sedar tentangnya. Hari Kiamat ialah hari ketika semua benda akan menjadi tidak penting. Sebagaimana Allah memberitahu kita, , "...maka waktu itu adalah waktu (datangnya ) hari yang sulit, bagi orang-orang kafir lagi tidak mudah." (Surat al-Muddaththir: 9-10)
Apabila sangkakala ditiup, dunia kebendaan akan berakhir dan Hari Kiamat akan bermula. Walaupun gempa bumi yang kecil memaksa manusia keluar daripada rumah masing-masing dalam ketakutan, manusia pada hari itu akan menyaksikan gegaran yang menakutkan yang akan menggoncangkan gunung-gunung yang utuh. Ayat ke-6 dalam surah al-Qamar menerangkan hari itu sebagai
...Hari ketika seorang penyeru (malaikat) menyeru kepada sesuatu yang tidak menyenangkan (hari pembalasan).
 
...Apabila lautan dipanaskan. (Surah at-Takwir: 6)
...Dan apabila bulan telah hilang cahayanya, dan matahari dan bulan dikumpulkan, (Surah al-Qiyama: 8-9)
...Dan dibukalah langit, maka terdapatlah beberapa pintu, (Surah an-Naba': 19),
...Dan apabila gunung-gunung telah dihancurkan menjadi debu(Surah al-Mursalat: 10),
...Dan apabila gunung-gunung seperti bulu yang dihamburkan(Surah al-Qari'a: 5),
… Tidak ada sedikitpun kamu lihat pada tempat yang rendah dan yang tinggi-tinggi (Surah Ta Ha: 107).
Apabila sangkakala ditiup pada kali kedua, manusia akan dibangkitkan dan dikumpulkan untuk bertanggungjawab terhadap amalan-amalan mereka.
Dan ditiuplah sangkakala, maka matilah siapa yang di langit dan di bumi kecuali siapa yang dikehendaki Allah. Kemudian ditiup sangkakala itu sekali lagi maka tiba-tiba mereka berdiri menunggu (keputusan masing-masing). Dan terang benderanglah bumi (padang mahsyar) dengan cahaya (keadilan) Tuhannya; dan diberikanlah buku (perhitungan perbuatan masing-masing) dan didatangkanlah para nabi dan saksi-saksi dan diberi keputusan di antara mereka dengan adil, sedang mereka tidak dirugikan. (Surah az-Zumar: 68-69)
Sambil menundukkan pandangan-pandangan mereka dari kuburan seakan-akan mereka belalang yang berterbangan, mereka datang dengan cepat kepada penyeru itu. Orang-orang kafir berkata, “Ini adalah hari yang berat,” (Surah al-Qamar: 7-8).
Bahkan bahawa Kami sekali-kali tidak akan menetapkan bagi kamu waktu (memenuhi) perjanjian (Surah al-Kahf: 48)
Pada hari itu manusia berkata, “Kemana tempat lari?” Sekali-kali tidak! Tidak ada tempat berlindung. Hanya kepada Tuhanmu sajalah pada hari itu tempat kembali. (Surah al-Qiyama: 10-12)
Apabila Hari Kiamat tiba, mereka yang percaya bahawa mereka tidak akan dibangkitkan semula dan kematian hanyalah tidur yang berkekalan, akan sedar bahawa amaran-amaran Allah adalah benar:
(Orang-orang kafir) berkata: “Apakah sesungguhnya kamu benar-benar dikembalikan kepada kehidupan yang semula? Apakah (akan dibangkitkan juga) apabila kami telah menjadi tulang belulang yang hancur lumat?” (Surah an-Nazi'at: 10-11)
Pada Hari Pembalasan, orang-orang yang beriman dan tidak beriman dapat dikenalpasti dengan jelas. Kegembiraan orang-orang yang beriman akan terpancar jelas pada wajahnya, manakala wajah-wajah mereka yang tidak beriman akan sedih.
Wajah-wajah (orang mukmin) pada hari itu berseri-seri. Kepada Tuhannyalah mereka melihat. Dan wajah-wajah (orang kafir) pada hari itu muram, mereka yakin bahawa akan ditimpakan kepadanya malapetaka yang amat dasyat. (Surah al-Qiyama: 22-25)
Pada hari itu, mereka yang sedar bahawa mereka akan bertanggungjawab terhadap segala perbuatannya, dan oleh itu menjual kehidupan dunia untuk kehidupan akhirat akan menerima buku amalan mereka daripada  tangan kanan. Mereka dengan hati yang jelas melakukan perbuatan-perbuatan baik untuk mendapatkan keredhan Allah akan berkata dengan gembiranya “Ini ialah Buku saya!”. Sebagai balasan terhadap pengabdian mereka, mereka akan mencapai kebahagian yang abadi.
Dia yang menerima buku amalannya daripada kiri, walau bagaimanapun, akan berasa menyesal dan sedih yang berterusan kerana tidak mengendahkan Hari Perhitungan, dan akan berkata “Adapun orang yang diberikannya kitabnya dari sebelah kirinya, maka dia berkata: “Wahai alangkah baiknya kiranya tidak diberikan kepada kitabku (ini), Dan aku tidak mengetahui apa hisab terhadap diriku,” (surah al-Haqqa: 25-26) Sebagaimana yang dinyatakan didalam ayat-ayat itu, hidupnya akan menjadi gelap dan sempit, wajahnya akan suram dan diselubungi debu, tertutup dalam kegelapan. Allah akan mengumpulkan mereka pada Hari Perhitungan, dengan wajah yang rata, buta, pekak dan bisu (Surah al-Isra': 97). Ucapan mereka yang dibangkitkan buta kerana tidak mengingati Allaah adalah seperti berikut:
Berkatalah ia: “Ya Tuhanku, mengapa Engkau menghimpunkan aku dalam keadaan buta, padahal aku dahulunya adalah seorang yang melihat?” Allah berfirman: “Demikianlah telah datang kepadamu ayat-ayat Kami, maka kamu melupakannya, dan begitu (pula) pada hari ini kamupun dilupakan." (Surah Ta Ha: 125-126)
Untuk mengelakkan diri kita daripada berada di dalam situasi itu pada Hari Perhintungan, ingatlah, bahawa kita perlu mendapatkan keredhaan Allah sepanjang hidup kita.
Ia adalah suatu hari apabila setiap orang, kecuali mereka yang disayangi Allah, akan ketakutan. Orang yang bersalah akan menyalahkan sesama mereka dan berasa kesedihan yang tidak terbendung. Pada hari tu, hanya mereka yang ikhlas mengikuti perintah Allah tidak berasa takut. Semakin seseorang itu tidak mempedulikan Hari Kiamat dan bersedia menghadapinya semasa di dunia, semakin takut dia berasa pada hari itu. Allah mengingatkan kita betapa dahsyatnya hari itu seperti berikut:
Hai manusia, bertakwalah kepada Tuhanmu; sesungguhnya kegoncangan hari kiamat itu adalah suatu kejadian yang sangat besar (dasyat). (Ingatlah) pada hari (ketika) kamu melihat kegoncangan itu, lalailah semua wanita yang menyusui anaknya dari anak yang disusuinya dan gugurlah kandungan segala wanita yang hamil, dan kamu lihat manusia dalam keadaan mabuk, padahal sebenarnya mereka tidak mabuk, akan tetapi azab Allah itu sangat keras. (Surah al-Hajj: 1-2)
Ingatlah bahawa tiada siapa yang akan risaukan tentang sahabatnya pada hari tersebut. Tiada siapa di sekeliling untuk menolong. Pada Hari Kebangkitan, semua orang akan cuba menebus sesuatu termasuklah saudara terdekatnya semata-mata untuk menyelamatkan dirinya. Namun, tiada apa yang akan diterima daripadanya:
Sedang mereka saling melihat. Orang kafir ingin kalau sekiranya dia dapat menebus (dirinya) dari azab hari itu dengan anak-anaknya. Dan isterinya dan saudaranya. Dan kaum familnya yang melindunginya (di dunia). Dan orang-orang di atas bumi seluruhnya, kemudian (mengharapakan) tebusan itu dapat menyelamatkannya. Sekali-kali tidak dapat. Sesungguhnya neraka itu adalah api yang bergelojak. (Surat al-Ma'arij: 11-15)
Secara ringkas, tiada jalan lain atau tiada tempat untuk melarikan diri. Hari itu akan menjadi hari seseorang akan mengingati segala amaran yang diberikan kepadanya semasa di dunia. Namun, ia tidak akan menolongnya sedikit pun:
Sesungguhnya dia dahulu (di dunia) bergembira di kalangan kaumnya (yang sama-sama kafir). Sesungguhnya dia yakin bahawa dia sekali-kali tidak akan kembali (kepada Tuhannya). (Bukan demikian), yang benar, sesungguhnya Tuhannya selalu melihatnya. (Surah al-Inshiqaq: 13-15)
Pada Hari Kiamat, neraca keadilan akan ditimbang dan tiada jiwa yang akan dianiaya walau sedikit pun. Bahkan, jika amalan itu tidak lebih daripada berat sebutir biji sawi tetap akan ditimbang. (surah al-Anbiyaa':47) Mereka yang mempunyai timbangan kebaikan yang lebih berat akan mencapai kehidupan yang gembira, tetapi mereka yang mempunyai timbangan yang ringan, tempat tinggalnya ialah api neraka. (surah a;-Qari'ah: 6-11) Allah menarik perhatian kita tentang perkara ini seperti berikut:
Pada hari itu manusia keluar dari kuburnya dalam keadaan yang bermacam-macam, supaya diperlihatkan kepada mereka (balasan) pekerjaan mereka. Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarahpun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya. Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarahpun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya pula. (Surah az-Zilzal: 6-8)
Ingatlah, Hari itu status, pangkat, harta benda  dan anak-anak yang seseorang miliki ketika di dunia tidak akan berguna lagi. Pada hari itu, satu-satunya kreteria yang digunakan untuk membezakan manusia ialah melalui amalan mereka. Setiap manusia akan disoal sama ada dia taat kepada Penciptanya atau tidak. Pada hari itu, apabila semua perkara tersembunyi akan muncul, dan manusia tidak akan mampu menebus kesalahannya:
Pada hari dinampakkan segala rahsia. Maka sekali-kali tidak ada bagi manusia itu suatu kekuatanpun dan tidak (pula) seorang penolong. (Surah at-Tariq: 9-10)
Perbuatan jahat, kesalahan dan fikiran yang mendustakan akan dibawa kehadapan mereka satu persatu untuk semua melihatnya. Dalam keadaan hina dan terhina, mereka yang melakukan kesalahan yang terbesar iaitu menyangkal Allah yang menciptakan dan memberikan mereka hidup, akan menunggu pengadilan mereka:
Kecelakaan yang besarlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan. Ini adalah hari, yang mereka tidak dapat berbicara (pada hari itu), dan tidak diizinkan kepada mereka minta uzur sehingga mereka (dapat) minta uzur. Kecelakaan yang besarlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan. Ini adalah hari keputusan; (pada hari ini) Kami mengumpulkan kamu dan orang-orang yang terdahulu. Jika kamu mempunyai tipu daya, maka lakukanlah tipu dayamu itu terhadapKu. Kecelakaan yang besarlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan. (Surah al-Mursalat: 34-40)
Orang-orang beriman, walau bagaimanapun akan mempunya hisab yang mudah. Mereka akan terselamat daripada ketakutan pada hari itu. Dijauhkan daripada hukuman api neraka, mereka akan mendapat nikmat syurga.
Orang yang tidak beriman juga perlu mengakui hal ini untuk memastikan dia akan bertemu dengan Hari itu. Ia tidak bermakna untuk berkata “Saya tidak akan bertemu hari itu kerana saya tidak percaya ia mungkin berlaku.” Walaupun dia tidak percaya sekalipun, dia perlu memberikannya kebarangkalian 50-50 peratus berlaku. Apabila dia mempertimbangkan betapa dahsyatnya Hari Kiamat dan azab api neraka, dia perlu berasa takut dan berusaha untuk melarikan diri darinya, walaupun kebarangkalian akan kewujudannya hanya satu peratus.
Tambahan pula, setiap jam yang berlalu membawa kita lebih dekat dengan maut, penghujung kepada kehidupan dunia dan hari itu kita akan disoal. Ini ialah penghujung yang tidak dapat dielakkan oleh sesiapa. Ingatlah, hari yang apabila pendusta akan menyesal “berharap bahawa mereka adalah muslim.” (Surah al-Hijr: 2) Berkenaan orang-orang ini, Allah berfirman:
Maka rasailah olehmu (sika ini) disebabkan kamu melupakan akan pertemuan harimu ini (Hari Kiamat); sesungguhnya Kami telah melupakan kamu (pula) dan rasakanlah siksa yang kekal, disebabkan apa yang selalu kamu kerjakan. (Surah as-Sajda: 14)



JANGAN SEKALIPUN LUPA BAHAWA TEMPAT TINGGAL ORANG YANG TIDAK BERIMAN IALAH NERAKA, TEMPAT HUKUMAN YANG ABADI 
...Sesungguhnya akan Aku penuhi neraka jahannam itu dengan jin dan manusia bersama-sama. (Surat as-Sajda: 13)
Neraka ialah tempat hukuman yang abadi kepada mereka yang mengingkari Allah, menghabiskan kehidupan mereka tanpa memikirkan Hari Kemudian. Kebenarannya ialah, dunia ini, yang mana mereka yang tidak percaya kepada Hari Kiamat terlalu taksub, akan lenyap tetapi neraka akan wujud selama-lamanya. Para “ahli neraka” akan tinggal didalamnya buat selama-lamanya. Sebagai hukuman, mereka tidak akan dapat lari daripadanya. Hukuman ini tidak sama dengan hukuman-hukuman lain:
Maka pada hari itu tiada seorangpun yang menyiksa seperti siksaNya. (Surah al-Fajr: 25)
Tahukah kamu apa (neraka) Saqar itu? Saqar itu tidak meninggalkan dan tidak membiarkan. (Neraka Saqar) adalah pembakar kulit manusia. (Surah al-Muddaththir: 27-29)
Sesetengah manusia berpegang kepada kepercayaan yang tidak berasas iaitu mereka akan masuk syurga selepas memasuki neraka untuk suatu jangka masa. Walau bagaimanapun, realiti yang mengerikan tentang neraka ialah, azab di dalam neraka tidak akan berhenti dan tiada cara untuk keluar darinya. Al-Qur'an menjelaskan bahawa ia suatu kesalahan yang serius untuk berpegang kepada kepercayaan itu:
Dan mereka berkata;”Kami sekali-kali tidak akan disentuh oleh api neraka, kecuali selama beberap hari sahaja.” Katakanlah:”Sudahkah kamu menerima janji dari Allah sehingga Allah tidak akan memungkiri janjiNya ataukah kamu hanya menyatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui?” (Bukan demikian) yang benar, barangsiapa berbuat dosa dan ia telah diliputi oleh dosanya, mereka itulah penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya. Dan orang-orang yang beriman serta beramal soleh, mereka itu perhuni syurga, mereka kekal di dalamnya. (Surah al-Baqara: 80-82)
Sesungguhnya neraka jahanam itu (padanya) ada tempat pengintai. Lagi menjadi tempat kembali bagi orang-orang yang melampaui batas, mereka tinggal di dalamnya berabad-abad lamanya. (Surah an-Naba' : 21-23)
Sekiranya tidak dikehendaki Allah, ia adalah mustahil untuk meninggalkan neraka. Apabila pesalah memasuki neraka, pintunya akan tertutup untuk selama-lamanya dan api akan menyelubunginya dari setiap sudut:
Dan orang-orang kafir kepada ayat-ayat Kami, mereka itu adalah golongan kiri. Mereka berada dalam neraka yang ditutup rapat. (Surah al-Balad: 19-20)
Nabi Muhammad (sollalahualaihiwassalam) juga bersabda bahawa tiada kematian bagi penghuni neraka:
Allah akan memasukkan penghuni syurga ke dalam syurga dan penghuni neraka ke dalam neraka. Selepas itu, pembuat pengumuman akan berdiri di antara mereka dan berkata: “Wahai penghuni syurga, tiada kematian buatmu, wahai penghuni neraka, tiada kematian buatmu. Engkau akan hidup kekal di dalamnya.” [Muslim]
Ingatlah, setiap individu yang menghabiskan masa yang terhad yang dianugerahkan kepadanya dengan cuai ketika di dunia akan mendapat neraka, di mana api akan menyelubunginya untuk selama-lamanya.
Ia sukar untuk memahami betapa pedihnya azab di dalam pintu yang tertutup rapat. Daripada ayat-ayat al-Qur'an, kita faham bahawa neraka ialah tertutup, riuh, suram dan tempat yang berasap. Neraka ialah destinasi terakhir, tempat azab di mana kepanasan menyelubungi setiap sel penghuni-penghuni dan di mana makanan dan minuman adalah menjijikan. Setiap saat di dalam neraka dipenuhi oleh keperitan yang tidak terduga. Penghuni-penghuni neraka akan melihat gambaran yang paling menakutkan dan mengerikan; mereka akan mendengar suara yang mengerikan dan menyedihkan, suara yang kuat, jeritan dan tangisan. Mereka akan menghidu bau yang sangat busuk, rasa yang sangat teruk dan tajam. Tubuh mereka akan kehangusan daripada kepala ke kaki.
Wajah penghuni-penghuni neraka akan dibaluti dengan api; air yang mendidih akan dicurahkan ke atas kepala mereka. Dan, mereka akan dicop pada sisi dan di belakang mereka. Tanpa rehat dan keringanan daripada hukuman, kesengsaraan akan berpanjangan buat selama-lamanya.
Api yang panas akan menyelubungi penghuni-penghuni neraka. Penerangan-penerangan di dalam al-Qur'an, memberi gambaran jelas betapa dahsyatnya azab yang dihadapai oleh ahli-ahli neraka; pakaian daripada api akan dibuat untuk mereka (surah al-Hajj: 19), dan mereka akan memakai baju daripada tar (surah Ibrahim: 50). Setiap kali kulit mereka hangus terbakar, tubuh mereka akan digantikan dengan kulit yang baru (surah an-Nisa': 56) supaya mereka akan sentiasa merasai sakit yang tidak henti-henti daripada api. Mereka akan dirantai dan disebat. Tangan diikat di leher, mereka akan dicampakkan ke dalam lubang neraka (surah al-Furqan: 13). Mereka akan berbaring di atas katil daripada api neraka yang dialas dengan linen daripada api.
Mereka akan menjerit dan merayu untuk dilepaskan, tetapi tidak akan berjaya; tiada sesiapa di sekeliling yang akan menjawab. Mereka akan meminta untuk diringankan hukaman, walaupun untuk sehari, tetapi permintaan mereka akan dijawab dengan penghinaan dan hukuman yang lebih menyeksakan.
Bunyi gemuruh daripada api adalah sangat kuat dan boleh didengar daripada jauh. Penghuni-penghuni neraka akan dicampakkan ke dalam amukan api (surah al-ma'aarij: 15) yang menyala dengan hebatnya (surah al-Layl: 14) dan dibakar ketika mereka menjerit dan menangis.
Ingatlah bagaimana sakitnya apabila kita terbakar walaupun hanya di hujung jari. Jadi, jangan sesekali lupa untuk mengelakkan diri daripada kelakuan buruk yang boleh membawa kita memasuki tempat dimana hukuman daripada api yang sangat dahsyat.
Di dalam tempat tinggal yang kekal ini, manusia tentu sekali akan berasa lapar dan dahaga. Tetapi, sebagai balasan terhadap rasa tidak bersyukur dan perbuatan jahat mereka, mereka akan dibalas dengan buah-buahan yang pahit dan berduri (Surah al-Ghaashiyah: 6) dan pohon Zaqqum. Mereka tidak akan merasa sebarang minuman kecuali air yang mendidih dan nanah yang mendidih. Mereka akan muntah (surah al-Muzzammil: 13), tidak dapat menelan makanan dan minuman (surah an-Naba': 24-25) yang tidak memberi khasiat mahupun melegakan mereka (surah al-Ghaashiyah: 7)
Segala usaha mereka untuk melepaskan diri daripada neraka terbukti sia-sia; apabila mereka masuk ke dalamnya, di mana tiada jalan keluar. Melalui hukuman yang tidak terbendung, mereka akan menjerit  untuk kemusnahan diri mereka sendiri. Walau bagaimanapun, di dalam neraka, seseorang itu tidak akan mati atau hidup. Kematian akan mengelilingi mereka daripada semua sudut, tetapi mereka tidak akan mati (Surah Ibrahim: 17) Ahli neraka hanya menderita kerana apa yang telah mereka lakukan. Tiada rahmat terhadap mereka atau keredaan daripada kesakitan mereka.
           
Api neraka tidak akan membunuh, tetapi akan menyebabkan kesakitan yang hebat. Menyedari penderitaan adalah untuk selama-lamanya, penghuni neraka akan sedar bertapa buntu, tiada harapan dan lemahnya mereka. Sementara itu, wajah-wajah orang yang sombong dan bongkak yang mereka sanjungi ketika di dunia juga akan berada di dalam api. Dan muka ialah salah satu bahagian badan yang merasai kesakitan yang sangat perit kerana disitulah tempat semua saraf-saraf bertemu:
Pada hari ketika muka mereka dibolak-balikkan dalam neraka, mereka berkata; “Alangkah baiknya, andaikata kami taat kepada Allah dan taat pula kepada Rasul.” (Surah al-Ahzab: 66)
Muka mereka dibakar apai neraka, dan mereka di dalam neraka itu dalam keadaan cacat. (Surah al-Muminun: 104)
Sekiranya kita tidak mahu wajah kita ditutupi dengan api, maka jangan sesekali lupa tujuan kewujudan kita di dunia ini, dan kita pasti akan bertemu dengan Hari Kiamat, kecuali jika kita mendapat keredhaan Allah.
Selain daripada seksaan fizikal, penghuni-penghuni neraka juga akan mengalami penderitaan rohani; mereka akan berasa rendah diri, terhina dan malu. Mereka akn diselubungi perasaan menyesal, tidak berdaya dan putus asa. Mereka yang sombong dan terlalu angkuh untuk menyembah Allah ketika di dunia akan memasuki neraka yang hina. Terhina, malu, mereka tidak mampu mengangkat wajah mereka:
(Ingatlah) pada hari mereka diseret ke neraka atas muka mereka. (dikatakan kepada mereka); “Rasakanlah sentuhan api neraka.” (Surah al-Qamar: 48)
Peganglah dia kemudian seretlah dia k tengah-tengah neraka. Kemudian tuangkanlah di atas kepalanya siksaan (dari) air yang amat panas. Rasakanlah, sesungguhnya kamu orang yang perkasa lagi mulia. Sesungguhnya ini adlaah azab yang dahulu selalu kamu meragu-ragukan. (Surah ad-Dukhan: 47-50)
Pada hari mereka didorong ke neraka Jahanam dengan sekuat-kuatnya. (Surah at-Tur: 13)
Allah berfirman didalam ayat lain, “KepadaNyalah aku bertawakkal dan kepadaNyalah aku kembali...” (surah: Ash-Shura: 10)
"Maka mereka (semabahan-semabahan itu) dijungkirkan ke dalam neraka bersama-sama orang-orang yang sesat." (Surah ash-Shu'ara': 94)
Pada hari itu, setiap orang daripada mereka akan mengakui perbuatan jahat mereka. Sebagaimana al-Qur'an memberitahu kita, kata-kata mereka ialah:
 
“Dan mereka berkata: Sekiranya kami mendengarkan atau memikirkan (peringatan itu) niscaya tidaklah kami termasuk penghuni-penghuni neraka yang menyala-nyala." (Surah al-Mulk : 10),
"Dan jika kamu (Muhammad) melihat ketika mereka dihadapkan ke neraka, lalu mereka berkata:Kiranya kami dikembalikan (ke dunia) dan tidak mendustakan ayat-ayat Tuhan kami, serta menjadi orang-orang yang beriman,” (Surah al-An'am: 27),
...Alangkah baiknya andaikata kami taat kepada Allah dan taat (pula) kepada Rasul,” (Surah al-Ahzab: 66).
Pada hari itu, mereka akan mencela sesama mereka.Mereka akan meminta air dan makanan daripada ahli-ahli syurga, tetapi mereka akan dihalang:
...Dan jika mereka meminta minum, niscaya mereka akan diberi minum dengan air seperti besi yang mendidih yang menghanguskan muka... (Surah al-Kahf: 29)
Mereka akan menjerit, "Ya Tuhan kami, keluarkanlah kami niscaya kami akan mengerjakan amal yang soleh berlainan dengan yang telah kami kerjakan!" (Surah Fatir: 37) ) Tetapi semua usaha adalah sia-sia. Tiada pertolongan buat mereka dan nasib mereka yang pahit tidak akan diubah.
Oleh itu, selalulah mengingati ayat ini, “Patuhilah seruan Tuhanmu sebelum datang dari Allah suatu hari yang tidak dapat ditolak kedatangannya. Kamu tidak memperoleh tempat berlindung pada hari itu dan tidak (pula) dapat mengingkari (dosa-dosamu)” (surah -Ash-Shura: 47)
Ingatlah, Allah yang menghakimi manusia secara adil, telah mengutuskan Rasul sebagai memberi amaran kepada semua umat manusia, termasuklah kita, dan telah menganugerahkan setiap manusia masa yang cukup untuk bersiap sedia. Oleh itu, di akhirat, tiada siapa yang akan membantu mereka yang maksudkan di dalam al-Qur'an sebagai 'pesalah' (surah Fatir: 37). Kebenaran yang mutlak ialah tiada siapa yang diberi balasan kecuali apa yang dilakukan ketika didunia:
Kemudian dikatakan kepada orang-orang yang zalim (musyrik) itu; “Rasakanlah olehmu siksaan yang kekal, kamu tidak diberi balasan melainkan dengan apa yang telah kamu kerjakan." (Surah Yunus: 52)
Inilah neraka jahannam yang Allah sentiasa ingatkan hamba-hambanya dengan pelbagai cara. Tiada siapapun di atas muka bumi ini boleh mendakwa bahawa dia tidak pernah diberi amaran tentang azab neraka yang kekal. Allah menceritakan penyesalan yang pahit yang dirasa oleh mereka pada hari itu:
...Dan pada hari itu diperlihatkan neraka jahanam; dan pada hari itu ingatlah manusia akan tetapi tidak berguna lagi mengingat itu baginya. Dia menyatakan,”Alangkah baiknya kiranya aku dahulu mengerja
kan (amal soleh) untuk hidupku ini,” (Surah al-Fajr: 23-24)
Ingatlah, pada hari itu walaupun kita mengambil amaran, peringatan yang kita terima ketika di dunia, tidak akan membantu kita langsung dan ia adalah mustahil untuk keluar daripada api nereka, tidak selepas setahun, seribu tahun, sejuta tahun dan tidak untuk selama-lamanya.


JANGAN SEKALIPUN LUPA, HANYA ORANG YANG BENAR-BENAR BERIMAN AKAN MEMASUKI SYURGA, TEMPAT BEROLEH GANJARAN
Dan didekatkan syurga itu kepada orang-orang yang bertakwa pada tempat yang tiada jauh (dari mereka). Inilah yang dijanjikan kepadamu (iaitu) kepada setiap hamba yang selalu kembali (kepada Allah) lagi memelihara (semua peraturanNya). (Iaitu) orang yang takut kepada Tuhan Yang Maha Pemurah sedang Dia tidak kelihatan (olehnya) dan dia datang dengan hati yang bertaubat. Masukilah syurga itu dengan aman, itulah hari kekekalan. "(Surah Qaf: 31-34)
Mereka yang layak untuk kembali ke tempat asal mereka berdiri di hadapan Allah, sebagaimana yang telah dinyatakan didalam al-Qur'an, akan menerima buku amalan mereka yang mengandungi segala catatan semasa mereka hidup di muka bumi dengan tangan kanan. Mereka tidak akan berasa susah dengan perhintungan amalan mereka. Bermula saat itu, mereka akan hidup dengan penuh kenikmatan. Orang- orang yang beriman diberi khabar gembira dengan keadaan yang menyenangkan di dalam banyak ayat al-Qur'an:
Adapun orang yang diberikan kitabnya dari sebelah kanannya, maka dia akan diperiksa dengan pemeriksaan yang mudah, dan dia akan kembali kepada kaumnya (yang sama-sama beriman) dengan gembira. (Surah al-Inshiqaq: 7-9)
Adapun orang-orang yang diberikan kepadanya kitabnya dari sebelah kanannya, maka dia berkata,”Ambillah bacalah kitabku (ini).” Sesungguhnya aku yakin, bahawa sesungguhnya aku akan menemui hisab terhadap diriku. Maka orang itu berada dalam kehidupan yang diredhai dalam syurga yang tinggi. (Surah al-Haqqa: 19-22)
Mukmin yang berjaya mendapatkan kehidupan ini akan disambut oleh malaikat-malaikat dengan ucapan, "Kesejahteraan (dilimpahkan) ke atasmu. Berbahagialah kamu. Maka masukilah syurga ini, sedang kamu kekal di dalamnya,” (Surah az-Zumar: 73) Selepas itu, mereka akan dibawa ke syurga beriringan dan masuk ke dalamnya dengan tenteram dan selamat:
Mereka itu orang yang dibalasi dengan martabat yang tinggi (dalam syurga) kerana kesabaran mereka dan mereka disambut dengan penghormatan dan ucapan selamat di dalamnya. Mereka kekal di dalamnya. Syurga itu sebaik-baik tempat menetap dan tempat kediaman (Surah al-Furqan: 75-76)
Ingatlah kita boleh mendapatkan jemputan yang sama dan masuk ke dalam tempat yang penuh dengan kedamaian dan kegembiraan hanya jika kita mempunyai iman yang teguh dengan Hari Kiamat, bertakwa kepada Allah, takutkan Hari Kiamat dan melakukan amalan-amalan baik. Allah berfirman di dalam al-Qur'an bahawa ahli-ahli syurga akan berkata seperti berikut:
Sesunguhnya kami takut akan (azab) Tuhan kami pada suatu hari yang (di hari itu) orang-orang yang bermasam muka penuh kesulitan. Maka Tuhan memelihara mereka dari kesusahan hari itu, dan memberikan kepada mereka kejernihan (wajah) dan kegembiraan hati. (Surah al-Insan: 10-11)
Pemandangan tasik, sungai dan pohon-pohon hijau yang memukau adalah gambaran syurga yang manusia bayangkan. Namun, syurga tidak terhad pada kualiti-kualiti ini sahaja. Syurga ialah kediaman yang abadi buat orang-orang beriman dan keindahannya adalah kecantikan dan nikmat yang paling agung, jauh daripada apa yang kita dapat gambarkan atau harapkan. Kita menggambarkan syurga berdasarkan apa yang kita tahu di dunia ini, tetapi sebarang gambaran yang kita tahu tentang syurga berdasarkan apa yang kita tahu di dunia ini pasti tidak cukup; Kita hanya mampu mendapatkan klu-klu yang digunakan untuk membayangkan secara umum. Kita hanya mampu memahami keadaan sebenar syurga setelah kita memasukinya. Sesungguhnya, satu ayat al-Qur'an yang menarik perhatian kita tentang perkara ini adalah:
Seorangpun tidak mengetahui apa yang disembunyikan untuk mereka iaitu (bermacam-macam nikmat) yang menyedapkan pandangan mata sebagai balasan terhadap apa yang telah mereka kerjakan. (Surah as-Sajda: 17)
Apa sahaja yang kita suka ketika didunia ada di dalam syurga, dalam keadaan terbaik dan paling sempurna. Syurga ialah tempat yang mempunyai nikmat yang terkira, termasuklah apa sahaja yang manusia inginkan dan berasa senang dengan sesuatu. Di dalam al-Qur'an, Allah menceritakan syurga seperti berikut:
Dan apabila kamu melihat di sana (Syurga), niscaya kamu akan melihat berbagai macam kenikmatan dan kerajaan yang besar. (Surah al-Insan: 20)
Dalam salah satu hadith Rasulullah (sollalahualaihiwassalam) memberi gambaran syurga seperti berikut:
“Apabila penghuni syurga memasuki syurga, pembuat pengumuman akan mengumumkan: (engkau telah dijanjikan Allah bahawa) engkau akan hidup di dalamnya dan engkau tidak akan mati; engkau akan hidup sihat di dalamnya dan tidak akan jatuh sakit; engkau akan sentiasa muda dan tidak akan menjadi tua; engkau akan sentiasa dalam kedamaian dan tidak akan berasa sengsara” [Muslim]
Mukmin di dalam syurga akan dihidangkan pelbagai jenis makanan dan minuman. (surah al-Mursalat: 43) Allah akan menyediakan mereka dengan pelbagai jenis buah-buahan dan daging, (surah at-Tur: 22) dan daging puyuh yang mereka inginkan (Surah al-Waqi'ah: 21). Tambahan pula, nikmat ini tidak akan kehabisan (Surah Sad: 54) Al-Qur'an menjelaskan bahawa taman-taman yang kehijauan(Surah ar-Rahman: 64) mempunyai sungai-sungai yang mengalir di bawahnya dan makanan serta bayany-bayang pohonan yang menyejukkan akan berada di situ selamanya (Surah ar-Ra'd: 35). Pohon-pohon yang mempunyai dahan yang penuh dengan buah-buahan yang masak ranum bergantungan, siap sedia untuk dipetik (Surah al-Insan: 14 dan Surah al-Waqi'ah: 28-29). Air yang memancut dan mata air diantara sifat-sifat semulajadi yang dikaitkan dengan syurga di dalam al-Qur'an (surah ar-Rahman: 66).
Di dalamnya, terdapat juga sungai-sungai yang akan sentiasa bersih dan suci, sungai-sungai daripada susu yang rasanya tidak akan berubah, dan sungai-sungai daripada madu yang keasliannya tidak dicemari, menyegarkan kepada semua yang meminumnya (Surah Muhammad: 15). Sesetengah nikmat di dalam syurga akan menyerupai nikmat di syurga dan sesetengah lagi ialah sesuatu yang tidak diketahui sifat-sifatnya (Surah Ar;Rahman: 48). Nikmat yang tidak terhitung dan keindahannya tidak dapat dibayangkan menanti orang-orang yang beriman di syurga sebagaimana yang dinyatakan di dalam surah ash-Shura, ayat 22.
Orang-orang beriman akan tinggal di kediaman yang indah di syurga (Surah at-Tawbah: 72) dan akan berbaring di sofa daripada sutera broket (surah al-Waqi'ah: 15-16) Nikmat-nikmat lain yang dijanjikan kepada mukmin adalah seperti berikut:
Dan diedarkan kepada mereka bejana-bejana dari perak dan piala-piala yang bening laksana kaca. (Surah al-Insan: 15)
Dan Dia memberi balasan kepada mereka kerana kesabaran mereka (dengan) syurga dan (pakaian) sutera. (Surah al-Insan: 12)
Mereka memakai pakaian sutera halus yang hijau dan sutera tebal dan dipakaikan kepada mereka gelang terbuat dari perak, dan Tuhan membeirkan kepada mereka minuman yang bersih. (Surah al-Insan: 21)
Sudah tentu, berada bersama orang-orang tersayang adalah salah satu nikmat di dunia. Orang-orang yang beriman berasa sangat gembira menghabiskan masa bersama saudara mara mereka yang benar-benar mengabdikan diri kepada Allah. Oleh itu, memikirkan akan bersama-sama mereka lagi di dalam syurga adalah satu sumber motivasi yang kuat kepada mukmin yang cenderung dengan sentimen ini. Walau bagaimanapun, perhubungan ini tidak hanya terhad pada beberapa tahun sahaja, sebagaimana di dunia, tetapi perhubungan ini akan kekal abadi.
(Iaitu) Syurga ‘Adn yang mereka masuk ke dalamnya bersama-sama dengan orang-orang yang soleh dari bapa-bapanya, isteri-isterinya dan anak cucunya, sedang malaikat-malaikat masuk ke tempat-tempat mereka dari semua pintu; (sambil mengucapkan); ”Salamun alaikum bima sobartum. Maka alangkah baiknya tempat kesudahan itu.” (Surah ar-Ra'd: 23-24)
Di dalam syurga, orang-orang mukmin juga akan bersama-sama pasangan mereka yang mereka kehendaki. Sebagaimana yang dinyatakan di dalam al-Qur'an, “...di dalamnya mereka akan mempunyai pasangan yang sempurna keasliannya...” (surah an-Nisa” 57)Suci daripada segala ketidaksempurnaan, isteri di syurga diciptakan berbeza:
Sesungguhnya Kami menciptakan mereka (bidadari-bidadari) dengan langsung. (Surah al-Waqi'a: 35).
Sesungguhnya penghuni syurga pada hari itu bersenang-senang dalam kesibukan (mereka). Mereka dan isteri-isteri mereka berada dalam tempat yang teduh, bertelakan di atas dipan-dipan. (Surah Ya Sin: 55-56)
Allah, yang menganugerahkan pelbagai nikmat kepada hamba-hambaNya di dalam syurga, menciptakan setiap perkara itu untuk memberikan kesenangan. Allah akan membalas hamba-hambaNya dengan memberi segala perkara yang mereka inginkan. Ayat di bawah menyatakan dengan lebih jelas bahawa tiada had untuk nikmat-nikmat ini di dalam syurga:
Mereka di dalamnya memperolehi apa yang mereka kehendaki; dan pada sisi Kami ada tambahannya. (Surah Qaf: 35)
Untuk memastikan manusia rindukan dan mengharapkan syurga dan juga berusaha mencari keredhan Allah, Allah telah memciptakan dunia dengan serba kekurangan. Dunia ini diciptakanNya dengan nikmat-nikmat yang terhad dan semua benda akhirnya akan mati. Kekurangan dunia ini tidak terhad kepada mati sahaja, malah sebagai ujian kepada mereka yang tidak beriman. Mereka menikmati keindahan dunia sekejap sahaja dan cepat bosan dengannya walaupun perkara itu dianggap suatu yang terbaik. Walau bagaimanapun syurga ialah tempat dimana seseorang tidak akan pernah berasa letih dan jemu dengan kenikmatannya. Tiada   rasa letih atau jemu yang dirasai oleh orang-orang yang beriman sama ada di syurga ataupun di dunia (Surah Fatir: 35)
Tetapi, jangan sesekali lupa nikmat yang lebih besar, lebih bermakna daripada syurga ialah keredhaan Allah. Untuk orang-orang mukmin, tiada keuntungan material yang boleh membuatkannya lebih gembira daripada mendapat keredhan Allah. Sebagai mana yang dinyatakan didalam al-Quran
"...Dan keredhaan Allah adalah lebih besar...". (Surah at-Tawba: 72)
Apa yang membuatkan keindahan di syurga begitu tinggi adalah kerana mereka diberikan nikmat itu sebagai tanda keredhaan Allah. Allah redha dengan amalan-amalan mereka dan menganggapnya layak untuk memasuki syurga, diampuni dosa-dosanya, dan menempatkan mereka di kediaman yang paling indah, dimana mereka boleh menikmati kebahagian hidup untuk selama-lamanya. Khabar gembira tentang syurga dinyatakan didalam al-Qur'an sebagai berikut:
Hai jiwa yang tenang. Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas (redha) lagi diredhaiNya. Maka masuklah ke dalam jemaah hamba-hambaKu. Dan masuklah ke dalam syurgaKu. (Surah al-Fajr: 27-30)
Ini ialah janji Allah kepada sesiapa yang diredhaiNya. Jangan sesekali lupa, hanya mereka yang tahu bahawa dunia ini ialah ujian, berhati-hati dengan amaran-amaran daripada Allah, mengikut suara hati mereka dan berusaha untuk mendapatkan keredhaan Allah, yang akan mendapatkan kesudahan yang baik ini.



JANGAN SEKALIPUN LUPA UNTK BERDOA KEPADA ALLAH
Berdoalah kepada Tuhanmu dengan merendah diri dan suara yang lembut. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas. Dan janganlah kamu membuat kerosakan di muka bumi, sesudah (Allah) memperbaikinya dan berdoalah kepdaNya dengan rasa takut (tidak akan diterima) dan harapan (akan dikabulkan). Sesungguhnya rahmat Allah amat dekat kepada orang-orang yang berbuat baik. (Surah al-A'raf: 55-56)
Jangan sesekali lupa bahawa Allah ialah Tuhan sekalian alam termasuklah diri kita dan hanya Dia Wali dan Penolong kita. Oleh itu, ingatlah apabila kita hendakkan sesuatu, mintalah daripada Allah.
Doa ialah salah satu daripada ibadah yang paling penting untuk membawa kita dekat dengan Allah. Sesuai dengan sifatnya, semua manusia perlu berasa untuk melakukan ibadah ini. Walaupun ia sangat penting dan seseuatu yang diperlukan dalam kehidupan mukmin, orang yang tidak beriman hanya melakukannya pada masa-masa susah. Pada masa itu, ia mungkin tidak akan diterima oleh Allah kerana apa yang disenangi Allah ialah untuk meminta pertolongan Allah baik pada masa senang ataupun susah, ini bermakna, pada setiap detik dalam kehidupan kita. Ini kerana, seseorang yang berdoa kepada Allah ialah orang yang mengakui kelemahannya di sisi Allah dan ketidakupayaanya dalam mencapai sesuatu kecuali dengan izin Allah.
Doa perlu diikuti dengan penyerahan diri kepada Allah. Seseorang yang berdoa meletakkan segala keputusan, sama ada senang atau susah kepada Pencipta dan Pentadbir alam. Memahami bahawa segala penyelesaian kepada sesuatu masalah atau mencegah daripada sesuatu perkara yang tidak diingini terletak pada Allah Yang Maha Berkuasa. Dia ialah sumber ketenangan dan keyakinan kepada orang-orang mukmin. Dengan berdoa kepada Allah dan menjadikanNya sebagai Wali kita, ia menanam perasaan aman dalam diri seseorang mukmin. 
Walau bagaimanapun, kita perlu menjelaskan salah faham yang timbul: Berdoa hanya kepada Allah tidak bermaksud yang kita hanya duduk bersahaja, menunggu tanpa melakukan apa-apa. Seseorang perlu berasa yakin bahawa Allah yang berkuasa menentukan segala perkara. Dalam masa yang sama, dia perlu berusaha untuk menggunakan segala cara yang Allah sediakan untuk mencapai penyelesaian.
Seseorang yang ikhlas berdoa kepada Allah perlu melakukan “doa dengan tindakan”, sesuai dengan hukum yang ditetapkan oleh Allah. Apa yang dimaksudkan dengan “doa dengan tindakan” ialah dengan berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapai keputusan yang diinginkan. Sebagai contoh, memanfaatkan segala bentuk perubatan merupakan “doa dengan tindakan” kepada orang yang sakit untuk sembuh daripada penyakitnya. Berdoa kepada Allah untuk sembuh merupakan doa secara lisan. Oleh itu, doa dengan tindakan ialah asas kepada ibadah yang seseorang perlu sertakan bersama doa lisan itu.
Semasa berdoa, jangan sesekali lupa untuk berdoa dengan ikhlas dan kembali kepada Allah dengan perasaan rendah diri di dalam hati kita. Allah sangat dekat dengan kita, lebih dekat daripada urat saraf kita. Dia mengetahui dan mendengar segalanya. Doa ialah cara paling senang untuk kita berhubung dengan Allah. Tiada satu fikiran yang terlintas di minda dapat kita sembunyikan daripada pengetahuan-Nya.
Meskipun demikian, ramai yang tidak sedar bahawa Allah mengetahui doa dan keinginan setiap orang. Mereka fikir bahawa Allah hanya mendengar sesetengah daripada doa-doa itu sahaja dan jika Dia mendengarnya, Dia tidak memakbulkannya. (Sesungguhnya Allah adalah jauh daripada apa yang mereka sangkakan terhadap-Nya) Pendapat mereka adalah salah. Allah mengetahui segala fikiran kita, setiap perkataan yang akan diucapkan, dan Dia menjawab semuanya. Allah menarik perhatian kita kepada perkara ini didalam al-Quran dengan ayat berikut:
Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah) bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepadaKu, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah)Ku dan hendaklah mereka beriman kepadaKu, agar mereka selalu berada dalam kebenaran. (Surah al-Baqara: 186)
Oleh itu, ingatlah, sekiranya kita mahukan sesuatu, kita perlu berdoa hanya kepada Allah. Berhubung dengan Allah adalah senang.
Manusia adalah gopoh secara semulajadi, malah sifat ini ditekankan didalam ayat: "Manusia telah dijadikan (bertabiat) tergesa-gesa. Kelak akan Aku perlihatkan kepadamu tanda-tanda (azab)Ku. Maka janganlah kamu minta kepadaKu mendatangkannya dengan segera." (Surah al-Anbiya': 37) Sifat tergesa-gesa ini kadang-kadang terserlah semasa kita berdoa. Sebagaimana yang dinyatakan sebelum ini, manusia selalu mengharapkan jawapan yang segera kepada doa-doanya.
Walau bagaimanapun, kita perlu ingat bahawa hanya Allah yang tahu apa yang terbaik untuk kita. Kita dimaklumkan tentang hal ini di dalam al-Qur'an "Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah Maha Mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." (Surah al-Baqara: 216)
Sebab itulah, apabila seseorang meminta sesuatu daripada Penciptanya, walau apapun hasilnya, kita perlu senang dengan apa pun keputusan Allah kerana segala keputusan terletak pada Allah sahaja. Tidak semua yang kita inginkan baik untuk kita. Oleh itu, Allah menjawab doa kita, tidak dengan cara yang kita harapkan, tetapi dengan cara yang paling adil bagiNya. Ia barangkali untuk kita menjadi lebih bijaksana, Allah mempersiapkan diri kita, sehingga sampai waktu untuk kita melakukannya. Mungkin juga, Allah akan menggantikan permintaan kita dengan sesuatu yang lebih baik, tetapi ia juga adalah ujian kepada kesabaran dan keimanan kita.
Nasihat Nabi Muhammad (sollalahualaihiwassalam) kepada orang-orang beriman tentang cara berdoa kepada Allah adalah contoh terbaik kepada mukmin:
Apabila diantara kamu berniat untuk melakukan sesuatu, hendaklah dia berdoa: "Ya Allah, aku memohon petunjuk daripadaMu dengan ilmuMu dan aku memohon ketentuan daripadaMu dengan kekuasaanMu dan aku memohon daripadaMu akan limpah kurniaanMu yang besar. Sesungguhnya Engkau Maha Berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa dan Engkau Maha Mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan Engkaulah Yang Maha Mengetahu segala perkara yang ghaib. Ya Allah, seandainya Engkau mengetahui bahawasanya urusan ini (sebutkan..) adalah baik bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, takdirkanlah ia bagiku dan permudahkanlah serta berkatlah bagiku padanya da seandainya Engkau mengetahui bahawa urusan ini (sebutkan..) mendatangkan keburukan bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, maka jauhkanlah aku daripadanya dan takdirkanlah kebaikan untukku dalam sebarang keadaan sekalipun kemudian redhailah aku dengannya". (Muslim)
Sesungguhnya Allah mahukan kita sentiasa bersabar dalam berdoa:
Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Dan Sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk. (Surah al-Baqara: 45)
Jangan sesekali lupa bahawa bersabar dalam berdoa akan menyucikan seseorang mukmin, dan menambahkan kekuatan hati dan karakternya. Sebagai jawapan kepada doanya, seorang mukmin akan mencapai tahap rohani yang lagi tinggi, dan ini lebih berharga daripada perkara lain yang dia minta.
Walau bagaimanapun, mereka yang tidak menganggap Allah sebagaimana yang layak untuk-Nya, mempunyai keraguan di dalam hati dan dengan salah menganggap doanya tidak termakbul. Seorang mukmin walau bagaimanapun berasa yakin bahawa Allah mendengar doanya dan memakbulkannya dengan cara tertentu. Dia sedar sepenuhnya bahawa tiada satu perkara pun diluar kuasa-Nya dan semua benda yang berlaku mengikut nasib yang telah ditakdirkan. Oleh itu, dia tidak mempunyai sebarang keraguan bahawa doanya akan dimakbulkan. Jangan sesekali lupa berdoa kepada Allah tanpa sebarang keraguan dalam mendapatkan bantuan Allah, yakin bahawa doa kita akan dimakbulkan. Tanpa mengira keadaan, yakinlah pada Allah kerana Allah mahu hamba-Nya berada dekat dengan-Nya. Ia mudah untuk Allah, yang menciptakan kita daripada setitis cecair dan menciptakan alam semesta daripada tidak wujud langsung, apatah lagi untuk menjawab doa kita. Maka, apa yang kita semua perlu lakukan ialah untuk berdoa kepada Allah dengan yakin dan sabar.
Doa ialah hubungan istimewa antara manusia dengan Allah. Seseorang itu berkongsi segala masalah dan keinginannya dengan Allah; dia memohon kepada-Nya. Allah yang mendengar semua doa tidak pernah membiarkannya tidak terjawab. Inilah sebabnya al-Qur'an tidak mengkhususkan hanya satu cara beribadah. Di dalam al-Qur'an, Allah berfirman kepada manusia “.... ingatlah Allah di waktu berdiri, di waktu duduk dan di waktu berbaring...” (Surah an-Nisa': 103), yang bermaksud, seseorang boleh mengingati Allah dan berdoa kepada-Nya pada bila-bila masa dan dalam apa jua keadaan tanpa melakukan sebarang perbuatan tertentu atau berada di dalam majlis tertentu. Ini kerana, apa yang penting bukanlah keadaan luaran, tetapi keikhlasan seseorang.
Di samping itu, tempat-tempat tertentu tidak perlu dikhususkan untuk berdoa. Ingatlah bahawa kita boleh berdoa pusat membeli-belah, di jalan raya, di dalam kereta, di sekolah, di pejabat dan di mana-mana sahaja. Apa yang kita perlu lakukan ialah untuk mengosongkan minda kita daripada sebarang fikiran yang sia-sia dan merasakan betapa dekatnya Allah dengan kita.
Ingatlah, hidup tanpa doa mempunyai kekurangan pada Pandangan Allah. Sebagaimana yang dinyatakan di dalam surah al-Furqan, ayat 77 "Tuhanku tidak mengendahkan kamu, melainkan kalau ada ibadatmu (berdoa) (Tetapi bagaimana kamu beribadat (berdoa) kepadaNya), padahal kamu sungguh telah mendustakanNya?" Sedar tentang kelemahan seseorang membuatkan dia disayangi Allah. Oleh itu, manusia perlu kembali kepada Penciptanya, mengakui kelemahan dirinya, dan meminta pertolongan hanya daripada Allah. Perbuatan-perbuatan lain akan bererti menunjukkan keangkuhan kepada Allah dan membawa kepada hukuman yang kekal di neraka.
Jangan sesekali lupa bahawa Allah Maha Pengasih. Sesiapa yang melakukan kejahatan dan selepas itu bertaubat akan mendapati bahawa Allah Maha Pengampun, Maha Pengasih (Surah an-Nisa': 110). Maka ingatlah Allah Maha Pengasih dan Maha Pengampun dan berdoalah kepada-Nya dengan penuh harapan.
Tidak kira betapa besarnya kesalahan yang kita telah lakukan dan betapa menyesal terhadap perbuatan itu, ia bukanlah alasan untuk kita berputus asa daripada keampunan Allah. Oleh itu, betapa bersalahnya seseorang akan berasa, dia akan sentiasa mendapati Allah sentiasa mengampuni. Malah, al-Qur'an memberitahu kita hanya orang-orang yang tidak beriman yang berputus asa daripada rahmat Allah:
...Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari ahmat Allah, melainkan kaum yag kafir. (Surah Yusuf: 87)
Walau bagaimanapun, jangan sesekali lupa bahawa tiada siapa yang boleh memberi jaminan yang dia layak untuk memasuki syurga. Tiada siapa yang selamat daripada hukuman Tuhannya. Oleh itu, apabila seseorang berdoa kepada Allah, dia perlu berharap kepada rahmat Allah, dan juga berasa takut untuk kehilangan keredhaan Allah.
Seperti mana dia berdoa dengan penuh kesungguhan untuk mendapatkan syurga, jadi dia haruS bersungguh untuk mengelakkan daripada neraka. Dalam kata lain, kerana takutkan neraka, dia berharap untuk mendapatkan syurga. Seseorang yang mengetahui kebesaran Allah, akan takut hukuman-Nya dan akan mengharapkan keredhaan-Nya. Oleh itu, dia akan berpaling kepada Allah dengan penuh keikhlasan dan kejujuran. Dengan cara yang sama, seseorang yang menyerahkan diri kepada Allah, menjadikan Allah sebagai Wali dan Penolongnya, akan menyerahkan segala usaha dan kesusahannya kepada Allah. Sebagaimana kisah Nabi Ya'qoob yang berkata, "Sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku, dan aku mengetahui dari Allah apa yang kamu tiada mengetahuinya," (Surah Yusuf: 86), dia akan menyerahkan segala kesengsaraan dan permintaannya kepada Allah dan memohon pertolongan dan kebaikan daripada Allah sahaja.
Juga, ingatlah berdoa untuk mendapatkan nikmat di dunia sahaja adalah suatu bentuk ketidak ikhlasan. Objektif sebanar orang-orang beriman ialah syurga. Allah menganugerahkan nikmat dunia ini kepada mereka yang hanya mahukan dunia. Tetapi, mereka tidak akan mendapat balasan yang baik di akhirat sebagaimana yang dinyatakan di dalam al-Qur'an:
...Maka di antara manusia ada orang yang berdoa: “Ya Tuhan kami, berilah kami (kebaikan) di dunia,” dan tiadalah baginya bahagian (yang menyenangkan) di akhirat. Dan di antara mereka ada orang yang berdoa, “ Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari siksa neraka. Mereka itulah orang-orang yang mendapat bahagian dari apa yang mereka usahakan, dan Allah sangat cepat perhitunganNya. (Surah al-Baqara: 200-202)
Pada masa susah, mereka yang jahil mengasingkan diri mereka dan kembali kepada Allah dengan berdoa. Namun, apabila mereka senang, dengan pantas mereka kembali kepada keadaan sebelumnya yang penuh kelalaian, seolah-lah mereka tidak pernah meminta kepada Allah. Mereka berpaling kepada Allah sebagai 'jalan terakhir'. Sifat tidak bersyukur ini dinyatakan didalam al-Qur'an:
Dan apabila manusia ditimpa bahaya dia berdoa kepada Kami dalam keadaan berbaring, duduk atau berdiri, tetapi setelah Kami hilangkan bahaya itu daripadanya, dia (kembali) melalui (jalannya yang sesat), seolah-olah dia tidak pernah berdoa kepada Kami untuk (menghilangkannya) bahaya yang telah menimpanya. Begitulah orang-orang yang melampaui batas itu memandang baik apa yang selalu mereka kerjakan. (Surah Yunus: 12)
Dialah Tuhan yang menjadikan kamu dapat berjalan di daratan, (belayar) di lautan. Sehingga apabila kamu berada di dalam bahtera, dan meluncurlah bahtera itu membawa orang-orang yang ada di dalamnya dengan tiupan angin badai, dan (apabila) gelombang dari segenap penjuru menimpanya, dan mereka yakin bahawa mereka telah terkepung (bahaya), maka mereka berdoa kepada Allah, dengan mengikhlaskan ketaatan kepadaNya semata-mata. (Mereka berkata): Sesungguhnya jika Engkau menyelamtkan kami dari bahaya ini, pastilah kami akan termasuk orang-orang yang bersyukur.” Maka tatkala Allah menyelamatakan mereka, tiba-tiba mereka membuat kezaliman di muka bumi tanpa (alasan) yang benar. Hai manusia, sesungguhnya (bencana) kezalimanamu akan menimpa dirimu sendiri: (hasil kezalimana) itu hanyalah kenikmatan hidup duniawi, kemudian kepada Kamilah kembalimu, lalu Kami khabarkan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan. (Surah Yunus: 22-23)
Sebenarnya, tidak ada satu detik pun yang berlalu di mana manusia tidak memerlukan Allah. Oleh itu, jangan sesekali lupa untuk berdoa kepada Allah “...dengan rasa rendah diri dan takut, tanpa meninggikan suara, pada waktu pagi dan petang” (Surah al-A'raf: 55, 205).Ingatlah penghujung kepada mereka yang tidak berdoa kepada Allah ialah azab yang kekal didalam neraka.
Dan Tuhanmu berfirman: “Berdoalah kepadaku, niscaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembahKu, akan masuk neraka jahannam dalam keadaan hina dina.” (Surah Ghafir: 60).





JANGAN SEKALIPUN LUPA UNTUK BERSIKAP IKHLAS DAN JUJUR DENGAN ALLAH
...Dan tidak ada dosa atasmu terhadap apa yang kamu khilaf padanya, tetapi (yang ada dosanya) apa yang disengaja oleh hatimu. Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (Surah al-Ahzab: 5)
Agama adalah berasaskan perasaan taqwa kepada Allah. Hanya mereka yang bertaqwa kepada Allah sebagaimana yang sepatutnya akan mendapat ketaatan yang ikhlas. Ini kerana, sebagaimana al-Qur'an memberitahu kita, keikhlasan ialah sikap mereka yang mempunyai ketaqwaan yang tinggi kepada Allah dan hanya melakukan perkara-perkara yang disukai-Nya sahaja. Tidak ada apa yang boleh memerosakkan keikhlasan orang beriman daripada tujuan asal, dia berusaha mengelakkan perbuatan-perbuatan yang dia tidak mampu menanggung pada Hari Kiamat. Dalam satu ayat al-Qur'an, Allah membawa perhatian kita kepada cara terbaik ini:

Maka apakah orang-orang yang mendirikan masjidnya di atas dasar takwa kepada Allah dan keredhaanNya itu yang baik, ataukah orang-orang yang mendirikan bangunannya di tepi jurang yang runtuh, lalu bangunannya itu jatuh bersama-sama dengan dia ke dalam neraka jahanam? Dan Allah tidak memberikan petunjuk kepada orang-orang yang zalim. (Surah at-Tawba: 109)
Al-Qu'ran menerangkan seorang mukmin sebagai seorang yang tidak pernah melakukan kesalahan, tetapi sekiranya seseorang itu melakukannya, dia akan bertaubat dan memohon keampunan daripada Allah secepat mungkin. Setiap detik didalam kehidupannya, orang yang bertaqwa akan berusaha untuk berkelakuan baik dan menunjukkan akhlak yang mulia. Walaupun dia mungkin akan membuat kesalahan dari masa ke semasa, kadang-kadang kesalahan kecil, kadang-kadang kesalahan besar.
Al-Qur'an memberi contoh banyak kesalahan yang dibuat oleh orang-orang beriman. Namun, apa yang penting ialah berazam untuk tidak melakukannya lagi dan dengan ikhlas meninggalkan kesalahan itu untuk selama-lamanya. Walau bagaimanapun, ia mustahil bagi seseorang itu tidak berbuat salah langsung dalam kehidupannya. Dunia ini ialah tempat ujian dan persiapan. Oleh itu, setiap dosa yang dilakukan akan menambahkan kesedarannya akan kelemahan diri di hadapan Allah. Allah telah berjanji untuk mengampuni dosa-dosa mereka yang bertaubat secara ikhlas atas kesalahan mereka dan memperbaikinya.
Islam memberikan kemudahan dan kebebasan, tetapi, oleh kerana kesalahan mengundang pelbagai reaksi yang tidak diingini daripada masyarakat, majoriti manusia bertindak berlandaskan kriteria yang ditetapkan oleh masyarakat. Di dalam masyarakat yang jahil, mereka cenderung untuk tidak mengampuni seseorang yang melakukan kesalahan walaupun orang tersebut telah membaiki kesalahannya. Kesalahan itu menjadi seperti parut yang kekal yang membawa kesan terhadap reputasinya.
Tradisi masyarakat ini mendorong orang-orang yang jahil menjadi tidak ikhlas. Dia mungkin cuba untuk menunjukkan kebaikannya di hadapan manusia melalui cara yang penipuan. Pendapat manusia tentang dirinya sentiasa memenuhi fikirannya. Satu-satunya cara untuk melegakan diri daripada tekanan ini ialah dengan bersifat ikhlas dan jujur terhadap Allah, kerana hanya Agama Allah yang menghapuskan kebimbangan mereka tentang persepi orang lain terhadapnya. Hanya agama-Nya yang membawa orang-orang yang beriman jauh daripada sifat yang dapat merosakkan keikhlasan dan kejujuran mereka.
Dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiayai diri sendiri, mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain daripada Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengetahui. (Surah Al 'Imran: 135)
Sebagaimana sabda Rasulullaah (sollalahualaihiwassalam) “Ad-Din an-naseehah” (Agama ialah ikhlas) (Muslim). Seseorang hanya boleh bersifat ikhlas sekiranya dia hanya mengikut kata-kata hati dan memenuhi mindanya dengan kesedaran bahawa Allah melihat semua perkara yang dilakukannya. Ingatlah, melakukan sesuatu berdasarkan fikiran dan nafsu akan memesongkan kita daripada kebenaran. Semua perbuatan bertujuan untuk mengembirakan orang lain akan merosakkan keikhlasan seseorang. Walau bagaimanapun, menyedari bahawa Allah sentiasa melihat hamba-hamba-Nya pada setiap masa dan berkelakuan berlandaskan hukum-hukum al-Qur'an akan mengukuhkan lagi keikhlasannya.
Ingatlah, dengan hanya takut kepada Allah akan menjamin kejujuran yang sebenar. Syaitan mengajak manusia untuk tidak ikhlas dengan cara berbisik kepada mereka tentang kebimbangan palsu akan penghinaan daripada masyarakat atau dengan penderitaan daripada ketidakadilan dan bahaya. Ini ialah salah faham yang besar kerana apa yang penting ialah keredhan Allah dan keampunan-Nya. Allah yang menghukum atau menganugerahkan manusia sama ada di dunia atau di akhirat.
Setiap orang melakukan kesalahan. Oleh itu, apa yang penting ialah memohon keampunan daripada Allah dengan ikhlas dan berazam untuk tidak mengulanginya lagi. Sejauh mana seseorang cuba untuk memperbaiki kesalahannya menunjukkan keikhlasannya Oleh kerana tiada manusia yang sempurna, yang paling mulia antara manusia ialah mereka yang paling ikhlas dan jujur terhadap Allah. Allah telah berfirman:
Tuhanmu lebih mengetahui apa yang ada di dalam hatimu; jika kamu orang-orang yang baik, maka sesungguhnya Dia Maha Pengampun bagi orang-orang yang bertaubat. (Surah al-Isra': 25)
Setiap kali seorang yang ikhlas membuat kesalahan, dia akan menyedari kelemahan dirinya dan kembali kepada Allah kerana dia tahu bukannya manusia yang boleh memaafkan dosanya tetapi Allah. Dalam perkataan lain, apabila membuat kesilapan, orang beriman bertaubat dengan ikhlas dan tidak mempedulikan pandangan orang lain. Mereka yang cuba untuk mengembirakan orang lain dan memikirkan pandangan mereka cenderung untuk melakukan dosa lebih kerap kerana usaha mereka untuk menutup dosa-dosa itu. Namun, kebenarannya ialah walaupun dia dapat menipu manusia, tetapi Allah mengetahui segala-galanya. Ingatlah, manusia yang tidak jujur dan tidak ikhlas akhirnya akan mengalami kerugian yang besar terhadap dirinya sendiri.
Allah tidak membebankan seseorang itu lebih daripada apa yang boleh dilakukannya. Tambahan pula, Dia telah berjanji akan mengampunkan hamba-hamba-Nya yang ikhlas, asalkan dosa yang dilakukan adalah secara tidak sengaja. Ini ialah khabar gembira yang Allah berikan kepada orang-orang mukmin:

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): “Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan Kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkau Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir." (Surah al-Baqara: 286)
Juga, ingatlah, kepada Allah sahaja seseorang itu perlu menunjukkan keikhlasan yang sebenarSeseorang mungkin jahil atau tidak mempunyai ilmu tentang perkara yang harus dilakukannya untuk mendapatkan keredhaan Allah.Walau bagaimanapun Allah pasti akan memberi petunjuk ke jalan yang lurus kepada mereka yang benar-benar mahu kembali kepada-Nya. Apa yang penting ialah keikhlasan dalam mengabdikan diri kepada Allah. Allah telah memberi berita gembira kepada sesiapa yang taat kepada-Nya, mereka tidak akan mengalami kerugian:
Dan barangsiapa yang menyerahkan dirinya kepada Allah, sedang dia orang yang berbuat kebaikan, maka sesungguhnya ia telah berpegang teguh kepada tali yang paling kukuh. Dan hanya Allah-lah kesudahan segala urusan. (Surah Luqman: 22)
Oleh itu, jangan sesekali mengabaikan peringatan-peringatan yang kita perolehi, dan jangan sesekali lupa bahawa hanya satu cara untuk mencapai keselamatan di dunia dan di akhirat ialah dengan kembali kepada Allah dengan hati yang ikhlas.


JANGAN SEKALIPUN LUPA UNTUK BERSIKAP IKHLAS DAN JUJUR DENGAN ALLAH
Kemudian, sesungguhnya Tuhanmu (mengampuni) bagi orang-orang yang mengerjakan kesalahan kerana kebodohannya, kemudian mereka bertaubat sesudah itu dan memperbaiki (dirinya), sesungguhnya Tuhanmu sesudah itu benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (Surah an-Nahl: 119)
Memahami kepentingan ikhlas kepada Allah akan menjadikan seseorang tidak berhenti daripada kembali kepada Allah dan bertaubat serta memohon keampunan daripada-Nya, tidak kira apa dosa yang dilakukannya. Ini ialah contoh tentang rahmat Allah yang tidah terbatas sebagaimana yang dinyatakan didalam al-Qur'an:
Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan dan menganiayai dirinya, kemudian dia mohon ampun kepada Allah, niscaya ia mendapati Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (Surah an-Nisa': 110)
Allah memberikan peluang kepada hamba-hamba-Nya untuk membaiki kesalahan mereka. Pada pandangan Allah, apa yang penting bukannya sebesar mana atau sekecil mana kesalahan itu, tetapi keikhlasan seseorang. Ini tentunya rahmat yang besar yang dikurniakan kepada orang-orang mukmin:
Dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiayai diri sendiri, mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain daripada Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengetahui. (Surah Al 'Imran: 135)
Orang-orang yang beriman perlu memahami bahawa tidak kira betapa besarnya kesalahan itu – walau sebesar mana sekali pun dosa  seseorang boleh bayangkan, kembali kepada Allah dengan taubat yang ikhlas akan meringankan seseorang daripada beban dosa itu. Sebagaimana sabda Nabi Muhammad (sollalahualaihiwassalam):
“Jika seseorang sentiasa memohon keampunan (daripada Allah), Allah akan menunjukkannya jalan keluar untuk setiap kesusahan dan melegakannya daripada segala kegelisahan, dan akan memberikan rezeki kepadanya daripada sumber yang dia tidak jangkakan” (hadis riwayat Abu Dawud)
Mungkin seseorang tidak pernah beriman sepangjang hayatnya, hingga ke saat itu. Dia juga mungkin mengikut nafsu dan keinginannya sahaja. Namun, sebagai balasan untuk taubatnya, diikuti dengan keazaman dan keikhlasan yang jitu untuk tidak melakukan kesalahan yang sama lagi, dia sentiasa boleh mengharapkan keampunan daripada Allah. Ingatlah untuk menikmati keringanan daripada beban dosa yang dilakukan terhadap Allah hanya mengambil suatu masa untuk melakukan taubat secara ikhlas dan ini adalah satu-satunya cara untuk mencapai keselamatan daripada azab neraka. Secara dasarnya, seseorang perlu berjanji kepada Allah dan ikhlas kepada-Nya:
Sesungguhnya taubat di sisi Allah hanyalah taubat bagi orang-orang yang mengerjakan kejahatan lantaran kejahilan yang kemudian meraka bertaubat dengan segera, maka mereka itulah yang diterima Allah taubatnya; dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana, Dan tidaklah taubat itu diterima Allah dari orang-orang yang mengerjakan kejahatan (yang) hingga apabila datang ajal kepada seseorang di antara mereka, (barulah) ia mengatakan: Sesunguhnya saya bertaubat sekarang: Dan tidak (pula diterima taubat) orang-orang yang mati sedang mereka di dalam kekafiran. Bagi orang-orang itu telah Kami sediakan siksa yang pedih. (Surah an-Nisa': 17-18)
Tidak kira apakah dosa yang dilakukan, kembalilah kepada Allah dengan taubat yang sebenar. Ingatlah bahawa maut akan datang pada bila-bila masa sahaja, dan ia akan membawa kepada kesudahan yang mengejut kepada sebarang peluang untuk bertaubat. Jadi pohonlah keampunan Allah sekarang.
Sesungguhnya, ia adalah sukar kecuali kepada mereka yang merendah diri (surah al-Baqarah: 45); tetapi ingat yang mereka akan memasuki nereka yang terhina (surah al-Ghafir: 60) dan akan diseret mukanya dahulu kedalam api neraka (Surah al-Qamar: 48). Pada hari itu, mereka akan dihalang daripada mengadap Tuhannya; Allah tidak akan bercakap atau menyucikan mereka:
Kecuali orang-orang yang bertaubat, beriman dan mengerjakan amal saleh; maka kejahatan mereka diganti Allah dengan kebajikan. Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Dan orang yang bertaubat dan mengerjakan amal soleh, maka sesungguhnya dia bertaubat kepada Allah dengan taubat yang sebenar-benarnya. (Surat al-Furqan: 70-71).



PERINGATAN HANYA BERGUNA KEPADA MEREKA YANG BERTAQWA KEPADA ALLAH
Dan tetaplah memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu bermanafaat bagi orang-orang yang beriman. (Surah adh-Dhariyat: 55)
Di dalam dunia ini, Allah mengurniakan manusia usia yang panjang untuk mereka mengambil pelajaran daripada peringatan-peringatan yang diberikan kepada mereka.  Pada dasarnya, terdapat banyak perkara yang terjadi kepada seseorang di dalam kehidupan ini yang perlu dilihat sebagai peringatan. Sebagai contoh, kematian yang dilaporkan di dalam berita atau mereka yang menyaksikan sendiri kejadian itu perlu mengambilnya sebagai amaran. Daripada contoh-contoh ini, Allah mengingatkan kita bahawa kita juga akan menemui ajal pada bila-bila masa sahaja.
Tambahan pula, kelemahan fizikal yang kita tidak dapat halang juga adalah peringatan daripada Allah. Sebagai mana yang dinyatakan sebelum ini, Allah menciptakan kelemahan-kelemahan ini di dalam manusia untuk membuatkan mereka faham bahawa ia tidak bernilai untuk mengabdikan diri kita terhadap dunia ini. Lagipun, kehilangan sesetengah nikmat atau bencana yang menimpa juga adalah peringatan daripada Allah. Walaupun seseorang itu sangat cantik atau kaya, dengan kehendak Allah, dalam sekelip mata sahaja, dia boleh kehilangan kecantikan atau kemewahannya.
Ingatlah, contoh-contoh ini hanyalah peringatan daripada Allah kepada hamba-hamba-Nya sebagai rahmat dan kita perlu memikirnya dan meneruskan perjalanan pada jalan yang lurus sebagaimana yang dituntut-Nya. Namun, sebagaimana yang dinyatakan di dalam al-Qur'an, peringatan-peringatan bermanfaat kepada orang-orang mukmin, tetapi hanya akan menyedihkan mereka yang angkuh terhadap Allah:
Oleh sebab itu, berikanlah peringatan kerana peringatan itu bermanafaat. Orang yang takut (kepada Allah) akan mendapat pelajaran, orang-orang yang celaka (kafir) akan menjauhinya. (Surah al-A'la: 9-11)
Sekali lagi, ingatlah bahawa Allah telah menurunkan al-Qur'an kepada umat manusia sebagai petunjuk, sebagai amaran, dan peringatan, sebagaimana yang dinyatakan didalam al-Qur'an:
Dan sesungguhnya dalam Al-Quran ini Kami telah ulang-ulangi (peringatan-peringatan) agar mereka selalu ingat. Dan ulangan peringatan itu tidak lain hanyalah menambah mereka lari (dari kebenaran) (Surah al-Isra': 41)
Terdapat banyak ayat al-Qur'an berkaitan peringatan dan amaran-amaran yang diberikan kepada manusia. Oleh itu, barang siapa yang mengabaikannya dan berpaling daripada peringatan dan amaran ini, mereka layak untuk dihukum. Ini telah dijelaskan didalam al-Qur'an:
Untuk menjadi peringatan dan Kami sekali-kali tidak berlaku zalim. (Surat ash-Shu'ara': 209)
Dan sesungguhnya dia (Luth) telah memperingatkan mereka akan azab-azab Kami, maka mereka mendustakan ancaman-ancaman itu. (Surah al-Qamar: 36)
Ingatlah, semua peringatan yang kita terima adalah daripada Allah. Allah yang memberitahu hamba-hamba-Nya, melalui rasul-rasul dan kitab-kitab tentang arahan-arahan-Nya dan telah memberitahu mereka bagaimana untuk mendapatkan keredhan-Nya. Allah teleh menugaskan orang-orang mukmin dengan tugasan mengajak kepada kebaikan dan melarang kepada keburukan serta mengingatkan tentang kebenaran. Oleh itu, setiap peringatan yang kita terima adalah penting. Al-Qur'an menasihatkan manusia untuk mengajak kepada kebaikan dan menjauhi keburukan dan mengingatkan setiap orang tentang tugas masing-masing. Dalam hal ini, Rasulullaah (sollalahualaihiwassalam) memberi amaran kepada manusia supaya kita selamat daripada azab yang kekal:
Manusia itu adalah umat yang satu. (Setelah timbul perselisihan), maka Allah mengutus para nabi, sebagai pemberi khabar gembira dan pemberi peringatan, dan Allah menurunkan bersama mereka Kitab yang benar, untuk memberi keputusan di antara manusia tentang perkara yang mereka perselisihkan. Tidaklah berselisih tentang Kitab itu melainkan orang yang telah didatangkan kepada mereka Kitab, iaitu setelah datang kepada mereka keterangan-keterangan yang nyata, kerana dengki antara mereka sendiri. Maka Allah memberi petunjuk orang-orang yang beriman kepada kebenaran tentang hal yang mereka perselisihkan itu dengan kehendakNya. Dan Allah selalu memberi petunjuk orang yang dikehendakiNya kepada jalan yang lurus. (Surah al-Baqara: 213)
Hai Ahli Kitab, sesungguhnya telah datang kepada kamu Rasul Kami, menjelaskan (syariat Kami) kepadamu ketika terputus (pengiriman) rasul-rasul, agar kamu tidak mengatakan: “Tidak datang kepada kami baik seorang pembawa berita gembira mahupun seorang pemberi peringatan,” Sesungguhnya telah datang kepadamu pembawa berita gembira dan pemberi peringatan. Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu. (Surah al-Ma'ida: 19)
Al-Qur'an berulang-ulang kali menegaskan kepentingan taat kepada para Rasul. Ini kerana, setelah seseorang rasul menyampaikan mesej daripada kitab dan agama dengan jelas kepada umatnya, maka tiada lagi alasan yang mereka boleh berikan kepada Allah:
(Mereka Kami utus) selaku rasul-rasul pembawa berita gembira dan pemberi peringatan agar supaya tidak ada alasan bagi manusia membantah Allah sesudah diutusnya rasul-rasul itu. Dan adalah Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. (Surah an-Nisa': 165)
Kisah Nabi Nuh mengajak umatnya kepada agama, umatnya sering menolak ajaran itu dan kesengsaraan yang mereka tanggung akibat perbuatan mereka, semuanya diceritakan didalam al-Qur'an sebagai pengajaran  untuk generasi selepas mereka:
Sesungguhnya Kami telah mengutus Nuh kepada kaumnya (dengan memerintahkan): “Berilah kaummu peringatan sebelum datang kepadanya azab yang pedih.” Nuh berkata: “Hai kaumku, sesungguhnya aku adalah pemberi peringatan yang menjelaskan kepada kamu, (iaitu) sembahlah olehmu Allah, bertakwalah kepada kepadaNya dan taatlah perintahku. Niscaya Allah akan mengampuni sebahagian dosa-dosamu dan menangguhkan kamu sampai waktu yang ditetapkan. Sesungguhnya ketetapan Allah apabila telah datang tidak dapat ditangguhkan , kalau kamu mengetahui. Nuh berkata: “ Ya Tuhanku, sesungguhnya aku telah menyeru kaumku malam dan siang. Maka seruanku itu hanyalah menambah mereka lari (dari kebenaran). Dan sesungguhnya setiap kali aku menyeru mereka (kepada iman) agar Engkau mengampuni mereka, mereka memasukkan anak jari mereka ke dalam telinganya dan menutupkan bajunya (ke mukanya) dan mereka tetap (mengingkari) dan menyombongkan diri dengan sangat. Kemudian sesungguhnya aku telah menyeru (kepada iman) dengan cara terang-terangan. Kemudian sesungguhnya aku (menyeru) mereka (lagi) dengan terang-terangan dan dengan diam-diam. Maka aku katakan kepada mereka: “Mohonlah ampun kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun.” (Surah Nuh: 1-10)
Mereka berkata: “Hai Nuh, sesungguhnya kamu telah berbantah dengan kami dan kamu telah memperpanjangkan bantahanmu terhadap kamu, maka datangkanlah kepada kami azab yang kamu ancamkan kepada kami, jika kamu termasuk orang-orang yang benar.” Nuh menjawab: “Hanyalah Allah  yang akan mendatangkan azab itu kepadamu jika Dia menghendaki, dan kamu sekali-kali tidak dapat melepaskan diri. Dan tidaklah bermanafaat kepadamu nasihatku jika aku hendak memberi saihat kepada kamu, Dia adalah Tuahnmu dan kepadaNya lah kamu dikembalikan. Malahan kaum Nuh itu berkata: “Dia Cuma membuat-buat nasihat itu, maka hanya akulah yang memikul dosaku, dan akau berlepas diri dari dosa yang kamu perbuat.” Dan diwahyukan kepada Nuh, bahawasanya sekali-kali tidak akan beriman di antarakaummu, kecuali orang yang telah beriman (saja), kerana itu janganlah kamu bersedih hati tentang apa yang selalu mereka kerjakan." (Surah Hud: 32-36)
Contoh lain yang dinyatakan didalam al-Qur'an ialah tentang bani Israil yang gagal mengambil peringatan  yang diberikan kepada mereka atau membaiki kesalahan-kesalahan mereka. Oleh sebab itu, hati mereka menjadi keras dan sifat belas kasihan ditarik daripada hati mereka:
Dan sesungguhnya Allah telah mengambil perjanjian (dari) Bani Israil dan telah Kami angkat di antara mereka 12 orang pemimpin dan Allah berfirman: “Sesungguhnya Aku berserta kamu, sesungguhnya jika kamu mendirikan solat dan menunaikan zakat serta beriman kepada rasul-rasulKu dan kamu bantu mereka dan kamu pinjamkan kepada Allah pinjaman yang baik sesungguhnya Aku akan menghapuskan dosa-dosamu. Dan sesungguhnya kamu akan Kumasukkan ke dalam syurga yang mengalir di dalamnya sungai-sungai. Maka  barangsiapa yang kafir di antara kamu sesudah itu, sesungguhnya ia telah tersesat dari jalan yang lurus. (tetapi) Kerana mereka melanggar janjinya, Kami kutuk mereka dan Kami jadikan hati mereka keras membatu. Mereka suka merubah perkataan (Allah) dari tempat-tempatnya dan mereka (sengaja) melupakan sebahagian dari apa yang mereka telah diperingatkan dengannya, dan kamu (Muhammad) senantiasa akan melihat kekhianatan dari mereka kecuali sedikit di antara mereka (yang tidak berkhianat) maka maafkanlah mereka dan biarkanlah mereka, sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik. (Surah al-Ma'ida: 12-13)
Di dalam al-Qur'an, Allah menceritakan pelbagai cara yang digunakan oleh para Rasul dan orang yang benar-benar beriman yang mengikuti mereka untuk mengajak manusia kepada agama Allah. Masa-masa yang penting dalam sejarah beradaban masyrakat sebelum ini diceritakan didalam al-Qur'an iaitu satu-satunya petunjuk yang digariskan kepada umat manusia, supaya generasi selepas itu boleh mengambil pengajaran:
Mereka tidak menunggu-nunggu kecuali (kejadian-kejadian) yang sama dengan kejadian-kejadian (yang menimpa) orang-orang yang telah terdahulu sebelum mereka. Katakanlah: “Maka tunggulah, sesungguhnya akupun termasuk orang-orang yang menunggu bersama kamu,” (Surah Yunus: 102)
Ingatlah, semua peringatan ini hanya bermanfaat kepada mereka yang bertaqwa kepada Allah, tetapi mereka yang tidak bertaqwa tidak akan memikirkannya dan mengambil pengajaran  daripadanya. Allah menjelaskan keadaan mereka yang menolak peringatan-peringatan ini seperti berikut:
Sesungguhnya orang-orang kafir, sama saja bagi mereka, kamu beri peringatan atau tidak kamu beri peringatan, mereka tidak akan beriman. Allah telah mengunci-mati hati dan pendengaran mereka, dan pengelihatan mereka ditutup. Dan bagi mereka siksa yang amat berat. (Surah al-Baqara: 6-7)
Berpaling arah daripada amaran-amaran daripada Allah dan lupa tentang perbuatan-perbuatan yang mereka telah lakukan ialah kesalahan yang besar. Oleh itu, Allah telah mengaburi pemahaman mereka dan menarik nikmat-nikmat daripada mereka. Ini kerana mereka adalah golongan yang tidak akan diberi petunjuk:
Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang telah diperingatkan dengan ayat-ayat dari Tuhannya lalu dia berpaling daripadanya dan melupakan apa yang telah dikerjakan oleh kedua tangannya? Sesungguhnya Kami telah meletakkan tutupan di atas hati mereka, (sehingga mereka tidak) memehaminya, dan (Kami letakkan pula) sumbatan di telinga mereka; dan kendatipun kamu menyeru mereka kepada petunjuk, niscaya mereka tidak akan mendapat petunjuk selama-lamanya. (Surah al-Kahf: 57)
Walau bagaimanapun, Allah telah memberi peringatan kepada mereka melalui al-Qur'an, sebagai peluang  supaya mereka memberi perhatian kepada peringatan itu, kerana hukuman yang mereka akan hadapi adalah di luar daripada gambaran mereka.
Maka tatkala mereka melupakan apa yang diperingatkan kepada mereka, Kami selamatkan orang-orang yang melarang dari perbuatan jahat dan Kami timpakan kepada ornag-orang yang zalim siksaan yang keras, disebabkan mereka selalu berbuat fasik. (Surah al-A'raf: 165)
Allah mewajibkan perintah-perintah di dalam al-Qur'an kepada kita tidak berhasrat untuk menyusahkan hamba-hamba-Nya, tetapi Dia membuatkan kehidupan mereka senang di dunia ini serta memberi mereka berita gembira tentang syurga, tempat tinggal yang sangat cantik yang mereka akan masuk suatu masa nanti. Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang turut berjanji untuk mengampuni dosa-dosa mereka yang berdoa kepada-Nya. Oleh itu, apa yang penting ke atas seseorang manusia ialah untuk bertaqwa kepada Allah dan beribadat kepada-Nya sebagaimana yang sepatutnya:
Dan kembalilah kamu kepada Tuhanmu, dan berserah dirilah kepada Nya sebelum datang azab kepadamu kemudian kamu tidak dapat ditolong (lagi). Dan ikutilah sebaik-baik apa yang telah diturunkan kepadamu dari Tuhanmu sebelum datang azab kepadamu dengan tiba-tiba, sedang kamu tidak menyedarinya, supaya jangan ada orang yang menyatakan, “Amat besar penyesalanku atas kelalainku dalam (menunaikan kewajipan) terhadap Allah, sedang aku sesungguhnya termasuk orang-orang yang memperolok-olokkan (agama Allah). (Surah az-Zumar: 54-56)
Sama ada seseorang itu berhati-hati dengan  amaran-amaran ini dan berkelakuan dengan lebih bertanggung jawab terhadap Penciptanya atau mengabaikan dan lupa tentang peringatan yang diterimanya, hakikatnya masih lagi sama iaitu kita semua bergegas menuju saat itu apabila setiap jiwa akan dipanggil untuk bertanggungjawab terhadap perbuatan-perbuatannya. Allah, tidak pernah melakukan kesalahan atau lupa, akan mengumpulkan semua manusia untuk perhitungan:
...Dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Maha Mengetahui akan yang ghaib dan yang nyata, lalu diberitakan Nya kepada kamu apa yang telah kamu kerjakan. (Surah at-Tawba: 105)
Oleh itu, jangan sesekali lupa bahawa peringatan yang kita dengar mungkin adalah amaran terakhir daripada Allah, peluang terakhir kita. Sekiranya kita tidak mahu sengsara dengan azab yang kekal, maka ingatlah, hanya satu cara yang boleh menyelamatkan kita daripada hukuman, iaitu dengan bertaubat dan menjadi hamba Allah yang sebenar-benarnya.
Dan janganlah kamu seperti orang-orang yang lupa kepada Allah, lalu Allah menjadikan mereka lupa kepada diri sendiri. Mereka itulah ornag-orang yang fasik. (Surah al-Hashr: 19)
Kelak kamu akan ingat kepada apa yang kukatakan kepada kamu. Dan aku menyerahkan urusanku kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Melihat akan hamba-hambaNya. (Surah Ghafir: 44)
Apa yang telah diingatkan kepada kita di dalam buku ini ialah seseorang yang beriman kepada Allah tidak mempunyai keizinan atau peluang untuk memilih untuk menjadi lalai. Ini kerana, pilihan ini menentukan sama ada seesorang itu akan hidup kekal di syurga atau di neraka. Oleh sebab itu, seseorang yang takutkan Allah dan yakin dengan hari Kiamat, akan menghindari apa jua yang boleh memberi risiko kepada kehidupan mereka diakhirat.
Atas sebab yang sama, dia menerima segala nasihat dan peringatan ynag bermanfaat kepada kehidupan akhirat. Sombong dan angkuh, sebaliknya, adalah sikap jelas orang-orang yang tidak beriman. Sedar bahawa setiap peringatan adalah bertujuan untuk menyelamatkan dirinya daripada neraka, orang-orang beriman akan berfikir dengan rendah diri setiap peringatan itu.
Bayangkan diri kita di sepanjang benteng, sebagaimana yang dinyatakan didalam al-Qur'an, adalah kreteria sebenar dimana keikhlasan seseorang dalam perbuatannya ditentukan. Benteng ini ialah tempat di mana satu jiwa – tidak pasti di mana dia akan ditempatkan, walaupuan dia boleh melihat syurga dan neraka – menunggu untuk mendengar keputusan Allah terhadapnya. Ayat -ayat al-Qur'ab berkaitan perkara ini adalah seperti berikut:
Dan di antara keduanya (oenghuni syurga dan neraka) ada batas; dan di atas a’aaraf itu ada orang-orang yang mengenal masing-masing dari dua golongan itu dengan tanda-tanda mereka. Dan mereka menyeru penduduk syurga; ”Salamualaikum.” Mereka belum lagi memasukinya, sedang mereka ingin segera (memasukinya). Dan apabila pandangan mereka dialihkan ke arah penghuni neraka, mereka berkata,” Ya Tuhan Kami, janganlah Engkau tempatkan kami bersama-sama orang-orang yang zalim itu.” (Surah al-A'raf: 46-47)
Bayangkan diri kita di atas benteng itu, suatu tempat di antara syurga dan neraka: Bagaimana kita boleh lupa sesuatu yang boleh membawa kita ke neraka apabila kita berada di tepi benteng itu?
Dengan cara yang sama, adakah kita akan mengabaikan peringatan yang boleh memberi risiko kepada diri kita untuk mendapatkan syurga, apabila kita sudah hampir dengannya? Atau adakah kita berasa marah apabila seseorang mengingatkan kita tentangnya? Sebaliknya, kita perlu berasa bersyukur kepada orang itu di atas peringatan tersebut.
Kreteria yang menentukan keikhlasan juga adalah benar untuk mengukur keadilan yang akan dibentuk untuk mengukur amalan-amalan manusia pada Hari Kiamat. Pada Hari itu, setiap jiwa akan sangat memerlukan amalan-amalan baik untuk dirinya walaupun amalan itu seberat satu bijian. Timbangan akan menjadi begitu sensitif kerana walaupun berat satu bijian di atas satu bekas boleh membezakan kehidupan akhirat seseorang.
Oleh itu, berpesan-pesan kepada kebaikan dan mencegah keburukan, mengajak manusia ke jalan Allah dan mengingatkan manusia tentang Hari Kiamat adalah nikmat yang besar kepada manusia yang cenderung untuk lupa. Sebab kenapa penghuni neraka ditakdirkan berada di dalam neraka telah dinyatakan di dalam al-Qur'an seperti berikut:
(Iaitu) orang-orang yang menjadikan agama mereka sebagai main-main dan senda gurau, dan kehidupan dunia telah menipu mereka. Maka pada hari (kiamat) ini, Kami melupakan mereka sebagaimana mereka  melupakan pertemuan mereka dengan hari ini, dan (sebagaimana) mereka selalu mengingkari ayat-ayat Kami. (Surah al-A'raf: 51)
Manusia cenderung untuk memberi perhatian kepada isu-isu yang mereka akan memperolehi keuntungan daripadanya. Sebagai contoh, sekiranya seseorang ditawarkan sejumlah wang yang besar untuk menyiapkan sesuatu tugas sebelum berakhirnya hari tersebut, kita boleh bayangkan betapa tekun dan bersungguh-sungguh dia akan melakukannya. Demikian juga, dia akan sangat berwaspada dan berhati-hati sekiranya dia tahu yang hukuman berat akan menimpanya sekiranya dia mengabaikan atau gagal dalam tugas itu
Kesungguhan orang mukmin dan sifat kewaspadaan mereka daripada kelalaian adalah hasil daripada keimanan yang teguh terhadap hari Kiamat dan kewujudan syurga dan neraka. Oleh sebab itulah, orang-orang beriman mematuhi kebenaran sepanjang hidup mereka dan akhirnya ditakdirkan untuk masuk syurga “untuk apa yang telah mereka lakukan pada masa yang lalu.” (Surah al-Haqqa: 24)
Oleh itu, ingatlah, situasi orang yang dalam ketakutan menunggu keputusan di atas benteng. Jangan sesekali lupa bahawa masa dan tempat yang dinyatakan didalam al-Qur'an adalah lebih pasti daripada realiti yang kita alami pada saat ini, dan semua peringatan yang diberikan adalah untuk mengajak kita semua kepada keselamatan daripada api neraka dan kehidupan yang abadi di dalam syurga.


JANGAN SEKALIPUN LUPA, ALLAH YANG MENCIPTAKAN SEGALA BENDA-BENDA HIDUP
Kebanyakam manusia menerima segala yang mereka dengar daripada saintis sebagai fakta yang tepat. Ia tidak terfikir oleh mereka bahawa para saintis juga mungkin mempunyai pelbagai prejudis terhadap falsafah atau ideologi.
Walau bagaimanapun, ia adalah salah faham umum; sebagai contoh, beberapa saintis evolusi menegakkan fahaman prejudis dan pandangan falsafah mereka kepada masyarakat seolah-olah di dalam bentuk sains. Sebagai contoh, walaupun mereka sedar bahawa peristiwa-peristiwa yang berlaku secara rambang tidak menyebabkan apa-apa pun kecuali ketidak keteraturan dan kebingungan, mereka masih lagi mendakwa bahawa itu adalah susunan, rencana dan  pelan yang mengagumkan, yang boleh dilihat pada alam semesta dan organisma hidup muncul secara kebetulan.
Sebagai contoh, seorang ahli biologi aties memerhatikan satu struktur molekul protein yang sangat kompleks. Dia sangat faham bahawa terdapat reka bentuk yang mengagumkan dalam struktur yang kompleks ini, dan mustahil struktur ini terjadi secara spontan. Namun demikian dia menegaskan bahawa protein, struktur kehidupan, wujud secara kebetulan di bawah keadaan primitif di dalam dunia jutaan tahun yang lampau. Ini ialah dakwaan yang tidak berasas. Dia tidak berhenti setakat itu sahaja; dia juga mendakwa tanpa sebarang keraguan bahawa bukan hanya satu tetapi berjuta-juta molekul protein terbentuk secara kebetulan dan selepas itu dengan ajaibnya berkumpul bersama untuk membentuk sel hidup yang pertama. Dan, dia mempertahankan pandangannya dengan begitu keras kepala. Inilah seorang ahli sains evolusi.
Sekiranya saintis yang sama menemui 3 batu bata yang tersusun di atas satu sama lain, semasa berjalan di sepanjang jalan yang mendatar, dia tidak akan pernah terfikir bahawa batu-bata ini berada bersama secara kebetulan dan selepas itu, memanjat ke atas satu sama lain secara tersusun dengan kebetulan juga. Sesungguhnya, sesiapa yang membuat dakwaan tersebut akan dianggap gila. Jadi, bagaimana mungkin seseorang yang mampu memahami peristiwa biasa dengan rasional dapat menerima teori yang tidak rasional apabila ia berkaitan kewujudan mereka sendiri?
Ia mustahil untuk mendakwa bahawa teori ini telah digunakan atas nama sains: Apabila terdapat dua alternatif yang mungkin sama, pendekatan saintifik perlu mempertimbangkan kedua-duanya. Walau bagaimanapun, tiada satu molekul protein pun, apatah lagi seluruh sel akan wujud dengan kebetulan.
Dalam hal ini, hanya satu kemungkinan tinggal. Kehidupan tidak wujud secara kebetulan, tetapi dibawa oleh suatu Kebijaksanaan. Dalam perkataan lain, ia telah diciptakan, Semua benda hidup wujud sebagaimana yang telah diciptakan oleh Allaah, Maha Mengetahui, Maha Berkuasa dan Maha Bijaksana. Ini bukanlah sekadar suatu kepercayaan, tetapi ialah satu kesimpulan yang masuk akal yang dikonlusi secara logikal dan saintifik.
Oleh itu, Ingatlah, Allah ialah Tuhan kita, yang menciptakan alam semesta dan menciptakannya sehingga kebutir-butir yang paling kecil.





JANGAN SEKALIPUN LUPA
JANGAN SEKALIPUN LUPA, HANYA ALLAH TUHAN YANG SEBENAR...
Dan Dialah Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, bagi-Nya lah segala puji di dunia dan di akhirat, dan bagi-Nya lah segala penentuan dan hanya kepada Nya lah kamu dikembalikan. (Surah al-Qasas:70)
JANGAN SESEKALI LUPA BAHAWA...
  • Satu-satunya tujuan hidup kita ialah untuk mengabdikan diri kepada Allah
  • Allah menguasai semuanya dari Timur ke Barat
  • Allah mempunyai kuasa yang mutlak terhadap semua perkara dan Dia mengarahkan semua urusan mereka.
  • Allah berkuasa terhadap semua manusia, termasuk ibu-bapa kita, rakan sekelas dan rakan sepejabat,
  • Allah ialah Pelindung dan Pembela manusia yang sebenar,
  • Allah sentiasa menang akhirnya,
  • Hanya Allah yang boleh melepaskan kita daripada sebarang kesusahan yang kita alami,
  • Allah mengetahui segala perkara yang tersembunyi, butir-butir terperinci mengenainya dan aspek yang kita tidak tahu mengenainya.
  • Allah mengetahui secara terperinci tentang perbuatan-perbuatan yang seseorang lakukan sepanjang kehidupannya.
  • Allah mempunyai kuasa untuk melakukan semua perkara yang dikehendaki-Nya
  • Allah mengetahui butir-butir yang halus berkaitan segala perkara yang dimanfaatkan oleh hamba-hamba-Nya yang bertaqwa.
  • Allah melindungi mereka yang meminta perlindungan daripada Allah dan memberikan mereka kelegaan.
  • Allah mahu memudahkan kita
  • Semua perkara yang berlaku ke atas diri kita berlaku atas kawalan Allah
  • Allah yang menganugerahkan kita segala nikmat
  • Allah adalah Pemilik segala harta benda (Kapal layar, rumah, kereta, perabot, pakaian, barang kemas dan sebagainya) dan Dia lah Pemilik sebenar semua wang yang ada.
  • Allah lah yang memberi rezeki kepada semua benda hidup
  • Allah meluaskan nikmat kepada sesiapa yang dikehendakiNya
  • Kita mesti melakukan sesuatu hanya untuk mendapat keredhaan Allah
  • Allah yang mengajar semua perkara yang kita tahu
  • Allah lah yang memberi petunjuk ke arah kebenaran dan mengkehendaki kita menjadi orang beriman
  • Allah adalah tinggi di atas segala kesalahan terutamanya kepada manusia dan Dia tidak memerlukan apa-apa pun daripada makhluknya.
  • Setiap benda hidup di atas muka bumi ini memerlukan Allah
  • Allah sangat teliti
  • Allah mengetahui segala-galanya sama ada kita menyimpankannya di dalam diri kita sahaja atau memberitahu orang lain
  • Allah pasti menolong mereka yang menolong agama Allah
  • Allah melihat kita tidak kira apa yang sedang kita lakukan atau di mana sahaja kita berada
  • Allah adalah adil dan tidak melakukan sebarang kezaliman terhadap seseorang walaupun sekecil zarah
  • Allah tidak pernah menyebabkan kesengsaraan kepada manusia dalam apa cara sekali pun
  • Allah adalah Pencipta langit dan bumi dan apabila dia memutuskan sesuatu, Dia hanya perlu  berkata 'kun!' (jadilah), maka terjadilah.
  • Allah mengetahui semua perkara dan ia adalah di sebalik pengetahuan kita
  • Tiada siapa yang boleh merubah apa yang Allah kehendaki kepadanya dan tiada siapa yang mampu menghalang sesuatu daripada berlaku, sama ada baik atau buruk sekiranya Allah mengkehendakinya.
  • Melihat dan memikirkan tentang tanda-tanda kebesaran Allah akan menunjukkah kita ke dalam diri kita dan diluar diri kita.
  • Semua benda di bumi dan di langit memuji dan mengagungkan Allah.
  • Hanya Allah yang layak untuk dimuliakan.
  • Allah tidak pernah lupa apa-apa pun
  • Allah sentiasa hidup, Dia tidah pernah tidur atau memerlukan tidur
  • Allah menyembuhkan hati orang yang percaya dengan pertolongan-Nya.
  • Allah menolong orang-orang beriman pada setiap masa
  • Allah mengampuni dan menerima taubat daripada hamba-hamba-Nya.
  • Allah tidak menghukum orang yang membuat dosa serta merta, tetapi dia memberikan masa supaya mereka akan bertaubat dan memohon keampunan-Nya.
  • Allah Maha Pengasih terhadap hamba-hamba-Nya
  • Allah menginginkan hamba-hamba-Nya yang taat untuk memasuki syurga
  • Allah akan memberi ganjaran kepada mereka yang bersabar
  • Allah lah yang memberikan kita nyawa dan memberi kesihatan kepada kita.
  • Allah yang menyembuhkan kita apabila kita sakit
  • Allah mengingatkan kita setiap masa untuk menolong kita mendapatkan iman yang sejati dan mengingatkan kita dengan pelbagai cara.
  • Allah telah memberikan kita kecintaan kepada iman dan kebencian kepada kekufuran, kesesatan dan ketidak taatan kepada Allah.
  • Allah akan membawa ke hadapan orang-orang yang dikasihi-Nya dan mereka yang menyintai Allah untuk menggantikan mereka yang melupakan agama
  • Allah menghapuskan perbuatan buruk daripada orang yang benar-benar beriman
  • Allah memberikan kebolehan untuk membezakan antara yang benar dan yang salah kepada mereka yang bertaqwa kepada Allah.
  • Allah adalah dekat dengan kita daripada sesiapa pun atau apa-apa pun.
  • Kita perlu berdoa kepada Allah supaya dia menjaga kita dan menjadi Wali kita sehingga berkekalan.

 

KEWUJUDAN SYAITAN...

Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh bagimu, maka anggaplah ia musuh (mu) kerana sesungguhnya syaitan-syaitan itu hanya mengajak golongannya supaya mereka menjadi penghuni neraka yang menyala-nyala. (Surah Fatir: 6)
JANGAN SESEKALI LUPA BAHAWA...
  • Syaitan ialah musuh kita yang terbesar
  • Syaitan menunggu dengan sabar untuk memperdayakan manusia pada setiap masa
  • Syaitan akan cuba untuk menghalang kita daripada bersyukur kepada Allah dengan membuatkan kita lupa nikmat-nikmat yang diberikan-Nya.
  • Syaitan mahu kita lupa bahawa terdapat kebaikan di dalam semua keadaan, dengan itu cuba menghalang kita daripada meletakkan kepercayaan kita kepada Allah.
  • Syaitan akan cuba membuatkan kita cuai, malas, marah, tidak fokus, pentingkan diri sendiri dan lupa.
  • Syaitan mahu menghalang kita daripada melakukan ibadah dan berkelakuan baik sebagaimana yang dikehendaki Allah
  • Syaitan tidak boleh mempengaruhi orang yang benar-benar beriman.
  • Memohon perlindungan daripada Allah apabila mendengar bisikan syaitan akan membawa ketenangan.
  • Membuatkan kita lupa adalah senjata terbesar syaitan
  • Syaitan mahu menghalang kita daripada sentiasa mengingati Allah
  • Kesombongan dan menidakkan kebenaran adalah sifat-sifat syaitan
  • Syaitan akan cuba memenuhi diri kita dengan harapan-harapan palsu
  • Syaitan tidak pernah mahu kita melakukan perbuatan yang disenangi Allah dan mendapat syurga.
  • Tujuan utama syaitan ialah untuk membuatkan kita mendapat azab yang kekal sebagaimana dia akan mendapatkannya.
  • Syaitan tidak mempunyai kuasa ke atas manusia tetapi dia hanya menghasut mereka.

UNTUK MENGINGATI ALLAH...
Hai orang-orang yang beriman, berzikirlah (dengan menyebut nama) Allah, zikir yang sebanyak-banyaknya. (Surat al-Ahzab: 41)
JANGAN SESEKALI LUPA...
  • Untuk sentiasa menyibukkan fikiran kita dengan mengingati Allah (zikrullah)
  • Untuk mengingati Allah semasa kita berdiri, duduk atau berbaring
  • Bahawa tiada apa selain daripada mengingati Allah dapat menghilangkan kesedihan kita, kesukaran sesuatu tugas dan memberi kita ketenangan di hati
  • Bahawa tiada apa pun (contoh: perniagaan atau kerja pejabat) yang sepatutnya mengganggu kita daripada mengingati Allah.
  • Bahawa mengingati Allah adalah yang terbaik.

MAUT AKAN DATANG KEPADA KITA PADA BILA-BILA MASA SAHAJA....
Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kamilah kamu akan dikembalikan. (Surah al-Anbiya': 35)
JANGAN SESEKALI LUPA BAHAWA... 
   
  • Setiap manusia, termasuk diri kita dan keluarga kita akan pasti mati
  • Masa kematian kita telah ditentukan oleh Allah
  • Kematian seseorang telah ditentukan dan tiada siapa yang boleh melengahkannya apabila ia tiba
  • Apabila kita mati, kita akan kembali kepada Allah
  • Jasad kita tidak akan bernilai lagi apabila kita meninggal
  • Apabila ditanam didalam kubur, jasad kita akan mengalami proses pereputan
  • Taubat yang dibuat ketika seseorang diambang maut tidak akan diterima
  • Segala bentuk kelemahan yang kita ada di atas muka bumi ini adalah untuk mengingatkan kita tentang kematian
  • Memikirkan tentang kematian akan menyucikan kita daripada segala cita-cita dan harapan palsu
  • Kita perlu berdoa kepada Allah untuk menjadikan kita muslim semasa kita meninggal.

DUNIA YANG KITA HIDUP SEKARANG AKAN HILANG SUATU HARI NANTI
Sesungguhnya kehidupan dunia hanyalah permainan dan senda gurau. Dan jika kamu beriman serta bertakwa, Allah akan memberikan pahala kepadamu dan Dia tidak akan meminta harta-hartamu. (Surah Muhammad: 36)
JANGAN SESEKALI LUPA BAHAWA...
  • Mungkin ia terasa seperti lama, tetapi kehidupan dunia ini hanyalah seketika
  • Apa yang dilihat sebagai mempersonakan di dunia ini hanyalah ujian
  • Allah mengurniakan setiap orang hidup yang panjang supaya mereka ingin bertaubat mempunyai masa untuk berbuat demikian
  • Allah menciptakan kehidupan dan kematian supaya Dia boleh menguji kita, untuk melihat amalan siapakah yang terbaik.
  • Kehidupan dunia ini hanyalah sementara
  • Nikmat di dunia ini hanyalah sekadar imitasi daripada nikmat yang sebenar di syurga dan nikmat-nikmat ini diciptakan untuk mengingatkan kita tentang syurga.
  • Dengan keizinan Allah, seluruh dunia ini akan hancur pada Hari Kiamat
  • Kehidupan dunia hanyalah sekadar permainan dan hiburan dan perlindugan sebenar ialah di akhirat
  • Nikmat-nikmat dunia yang kita miliki tidak sepatutnya membuatkan kita membesar diri
  • Orang yang benar-benar beriman tidak akan menjual akhirat hanya untuk kehidupan dunia.  

HARI KIAMAT ADALAH SEMAKIN HAMPIR...
Manusia bertanya kepadamu tentang hari berbangkit. Katakanlah: “Sesungguhnya pengetahuan tentang hari berbangkit itu hanya di sisi Allah.” Dan tahukah kamu (hai Muhammad), boleh jadi hari berbangkit itu sudah dekat waktunya. (Surat al-Ahzab: 63)
JANGAN SESEKALI LUPA BAHAWA...
  • Kita menghampiri Hari Kiamat dengan cepatnya
  • Pada hari itu, akan terjadi bencana alam yang tidak pernah terjadi sebelumnya
  • Hari Kiamat akan datang secara tiba-tiba sebelum kita sempat menyedarinya.
  • Hari tersebut tiada tempat untuk kita melarikan diri
  • Pada hari tersebut, setiap manusia akan ditanya tentang amalan mereka di hadapan Allah dan akan disoal tentang nikmat-nikmat yang dikurniakan kepadanya.
  • Setiap jiwa yang pernah hidup di atas muka bumi akan berdiri di hadapan Allah
  • Gunung-ganang akan tersebar seperti debu
  • Pada hari itu, langit akan terbelah dan menjadi merah seperti hampas minyak
  • Bintang-bintang akan hancur
  • Gunung-ganang akan hancur dan akan menjadi seperti gumpulan kapas.
  • Allah akan membiarkan mereka seperti tanah yang mendatar dan tandus
  • Langit akan menjadi seperti tembaga cair
  • Setiap ibu yang menyusu akan melupakan bayinya yang sedang menyusu
  • Kita akan menghadap Allah bersendirian sebagaimana semasa kita dilahirkan
  • Semua benda di langit dan di bumi akan berada dalam ketakutan kecuali mereka yang disayangi oleh Allah
  • Orang yang melakukan kejahatan akan dikenali berdasarkan tanda mereka dan diseret dengan rambut hadapan dan kakinya.
  • Tiada manusia yang akan bercakap kecuali dengan keizinan Allah
  • Celakalah orang-orang yang tidak beriman
  • Mereka yang berdusta tentang Allah akan memiliki wajah yang hitam.
  • Percakapan manusia adalah perlahan di hadapan Allah dan tidak ada apa yang didengar kecuali bisikan
  • Tiada kenalan – termasuklah ibu bapa, adik-beradik – akan bertanyakan tentang kenalannya
  • Orang yang bersalah akan menuduh satu sama lain
  • Setiap manusia akan mendapati kebaikan dan kejahatan yang dilakukan dan dia akan berharap terdapat jurang yang jauh yang memisahkan perbuatan baik dan buruk mereka.
  • Beberapa wajah pada hari itu akan berseri-seri
  • Segala penyesalan pada hari itu adalah sudah terlambat
  • Tiada jalan lain pada hari itu
  • Pada hari itu, tiada kesedihan dan rasa takut pada orang yang benar-benar beriman

HANYA ORANG YANG BENAR-BENAR BERIMAN AKAN MENDAPAT SYURGA...
...Dan orang-orang yang beriman serta beramal soleh, mereka itu penghuni syurga; mereka kekal di dalamnya. (Surah al-Baqara: 82)
JANGAN SESEKALI LUPA BAHAWA...
  • Allah menciptakan syurga istimewa untuk orang yang beriman
  • Allah akan memberi ganjaran kepada mereka yang menjual diri mereka dan harta mereka (ketika didunia) untuk mendapatkan syurga
  • Orang-orang mukmin akan berada di dalam syurga buat selama-lamanya
  • Malaikat akan menemui orang yang beriman di dalam syurga dengan cara yang baik
  • Mereka akan berada dalam aman dan keselamatan yang menyeluruh
  • Di dalam syurga, terdapat isteri-isteri yang mempunyai kesucian yang sempurna
  • Penghuni syurga akan melihat kenikmatan dan kota yang besar di mana sahaja mereka berpaling
  • Mereka akan berbaring di atas sofa yang disaluti dengan sutera broked
  • Terdapat buah-buahan yang masak ranum bergantungan yang senang dicapai oleh tangan
  • Di sana tidak terlalu panas dan tidak terlalu sejuk
  • Terdapat gelas-gelas minuman yang mengelilingi mereka
  • Ahli-ahli syurga akan mendapat apa sahaja yang mereka mahukan dan apa sahaja yang dapat mengembirakan mata mereka.
  • Allah akan mengurniakan cahaya dan kegembiraan  kepada penghuni syurga
  • Di syurga, tiada perasaan takut untuk melakukan dosa
  • Setiap dendam akan dibuang daripada hati ahli-ahli syurga
  • Penghuni syurga akan bersyukur kepada Allah di dalam syurga
  • Dengan rahmat Allah orang-orang yang beriman mendapat syurga
  • Di dalam syurga, tiada manusia yang akan menjadi tua
  • Tiada siapa yang berasa takut dan tiada siapa yang akan berasa sedih
  • Di antara semua nikmat-nikmat syurga, yang paling utama ialah nikmat keredhaan daripada Allah.

KEWUJUDAN NERAKA...
...Dan kalau Kami menghendaki niscaya Kami berikan kepada tiap-tiap jiwa petunjuk (bagi)nya akan tetapi telah tetaplah perkataan (ketetapan) daripadaKu; sesungguhnya akan Aku penuhi neraka jahannam itu dengan jin dan manusia bersama-sama (Surat as-Sajda: 13)
JANGAN SESEKALI LUPA
  • Allah mengharamkan syurga kepada mereka yang mensyirikkan Allah dan tempat tinggal yang abadi buat mereka ialah neraka.
  • Api di dalam neraka akan kekal selama-lamanya.
  • Penghuni neraka akan mempunyai pakaian daripada api yang dipotong khas untuk mereka
  • Penghuni neraka akan memakai pakaian daripada tar.
  • Muka mereka akan dibaluti dengan api
  • Air yang mendidih akan dicurahkan ke atas kepala mereka
  • Sisi dan belakang mereka akan di cop
  • Pintu-pintu syurga tidak akan dibuka kepada mereka
  • Penghuni neraka adalah seburuk-buruk makhluk
  • Azab di dalam neraka adalah untuk selama-lamanya
  • Rantai dan belenggu serta api yang membara akan bersedia untuk ahli-ahli neraka
  • Tiada apa untuk diminum di dalam neraka kecuali air yang mendidih dan nanah yang mendidih.
  • Penghuni neraka tiada makanan kecuali daun-daun pahit yang berduri yang tidak akan mengenyangkan atau menyihatkan mereka
  • Pohon az-Zaqqum ialah makanan yang buruk dan mendidihkan perut kita seperti gangsa yang cair
  • Penghuni neraka akan diikat dengan rantai yang panjangnya ialah 70 hasta
  • Mereka akan dipukul dengan senjata pemukul yang diperbuat daripada besi
  • Terdapat suatu api di dalam neraka dimana bahan bakarnya ialah manusia dan batu
  • Api di dalam neraka akan mendidih dan menyemarak
  • Terdapat suara mengeluh daripada mereka yang melakukan kejahatan di dalam nereka.
  • Neraka ialah destinasi mereka yang suka membazir
  • Apabila penghuni neraka dicampakkan ke dalam ruang yang sangat sempit di dalamnya dan mereka juga dirantai dan dibelenggu, mereka akan menjerit untuk kebinasaan mereka
  • Mereka tidak akan hidup mahupun mati
  • Maut akan datang kepada ahli-ahli neraka daripa semua arah, tetapi mereka tidak akan mati
  • Terdapat satu aras di neraka di mana dinding-dindingnya daripada asap yang berkepul-kepul yang akan menyelubungi mereka
  • Neraka adalah suatu tempat yang sangat gelap dan dipenuhi dengan asap
  • Nereka adalah tempat yang tidak memberikan sebarang kelegaan atau ketenangan
  • Sebuah tembok yang mempunyai sebuah pintu di dalamnya akan dibina di antara penghuni neraka dan penghuni syurga
  • Hukuman tidak akan dikurangkan kepada ahli-ahli neraka
  • Penghuni neraka mahu keluar daripada neraka tetapi mereka tidak berdaya melakukannya
  • Terdapat di atas mereka sebuah kubah yang diliputi api
  • Setiap kali kulit mereka terbakar, mereka akan digantikan dengan kulit baru
  • Mata mereka akan tertunduk, digelapkan disebakan rasa terhina
  • Semua orang akan mengakui dosa-dosa mereka
  • Penghuni nereka akan berkata: “Kalaulah aku mendengar dan menggunakan akalku”
  • Mereka akan berkata: “Kalaulah kami dapat dihantar pulang ke dunia, kami akan menjadi di kalangan orang yang beriman,”
  • Mereka akan berkata: “Kalaulah kami taat kepada Allah dan Rasulullah!”
  • Mereka akan mengaku bahawa mereka “tidak mempunyai sekutu lain atau perantara”
  • Mereka akan menjerit minta diselamatkan daripada api neraka
  • Mereka akan memanggil-manggil penghuni syurga “berikan kami sedikit air atau sedikit rezeki yang Allah kurniakan kepadamu”
  • Mereka akan mngutuk satu sama lain dan berdoa untuk kesengsaraan mereka
  • Mereka akan menderita dalam kekesalan dan perasaan putus asa yang tidak akan berkesudahan
  • Allah tidak akan bercakap dengan mereka

UNTUK HIDUP DENGAN NILAI-NILAI AL-QUR'AN SETIAP MASA...
Alif Lam Ra. (Ini adalah) Kitab yang Kami turunkan kepadamu supaya kamu mengeluarkan manusia dari gelap gelita kepada cahaya terang benderang dengan izin Tuhan mereka, (iaitu) menuju jalan Tuhan Yang Maha Perkasa lagi Maha Terpuji. (Surah Ibrahim: 1)
JANGAN SESEKALI LUPA...
  • Untuk mengikuti kata hati nurani setiap detik dalam kehidupan kita
  • Untuk berlaku adil pada setiap peluang yang ada walaupun ia berlawanan dengan diri kita, atau ibubapa kita atau saudara masa
  • Untuk menjadi penyayang dan mengasihani
  • Untuk menjauhkan diri daripada sifat sombong
  • Untuk menjaga amanah
  • Apabila kita disapa dengan salam, kita membalas salam itu dengan perkataan yang sama atau lebih baik
  • Untuk mengawal kemarahan
  • Untuk mengelakkan daripada berbahas tentang isu-isu yang kita tidak mempunyai ilmu yang cukup
  • Untuk mengelakkan daripada sifat meninggi diri
  • Satu-satunya kriteria yang menentukan seseorang lebih baik dihadapan Allah ialah melalui taqwa
  • Nafsu yang jahat selalu mengarahkan kita melakukan kejahatan dan perbuatan keji
  • Untuk selalu berazam melakukan kebaikan
  • Untuk bertaqwa kepada Allah sahaja
  • Untuk bertaqwa kepada Allah sebanyak yang mampu
  • Untuk mengajak kepada kebaikan dan mencegah kepada kejahatan
  • Tiada beban yang akan ditanggung oleh orang lain
  • Allah tidak suka mereka yang sombong
  • Untuk menjaga solat kita
  • Untuk tidak menghina orang lain
  • Untuk tidak mengumpat sesama mereka
  • Untuk taat kepada Allah
  • Untuk bersabar kerana Allah
  • Kewujudan dua malaikat yang berada disebelah kanan dan kiri kita
  • Untuk mengelakkan diri daripada perasaan curiga
  • Untuk berfikir berlandaskan al-Qur'an
  • Orang-orang yang beriman tidak sepatutnya berputus asa
  • Tiada apa yang sepatutnya memberi tekanan kepada orang yang beriman
  • Tidak riak dengan nikmat-nikmat yang kita ada
  • Terdapat seseorang yang lebih mengetahui daripada kita
  • Tiada paksaan dalam agama, dan tugas sesorang mukmin ialah untuk mengingatkan manusia
  • Perpaduan di antara orang-orang islam adalah sangat penting
  • Tidak bergaduh sesama muslim
  • Sentiasa menjaga solat dan ibadat-ibadat lain, dalam apa keadaan sekali pun
  • Untuk kembali kepada Allah dalam setiap perbuatan yang kita lakukan
  • Tuhan kita adalah Allah dan kita melakukan setiap perbuatan hanya untuk mendapatkan keredhaan-Nya dan ganjaran kita terletak hanya pada Allah.


Mereka menjawab: “Maha Suci Engkau, tidak ada yang kami ketahui selain daripada apa yang telah
Engkau ajarkan kepada kami; Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. "
(Surah al-Baqara: 32)
    


    
    
    
    
    





    
    

    



    
    
    
    

No comments:

Post a Comment